بخش دولتی در خدمت بخش خصوصی
دنیای اقتصاد، گروه سیاسی-دنیای اقتصاد،گروه سیاسی-استاندار خراسان رضوی گفت:از روز اول به بخش خصوصی گفتیم می خواهیم تمرین کنیم که چگونه بخش دولتی در خدمت بخش خصوصی و این بخش در خدمت منافع ملی باشد. علیرضا رشیدیان که در اولین نشست خبری خود با نمایندگان رسانه های گروهی صحبت می کرد با تمجید از بخش خصوصی در خراسان رضوی،افزود:یکی از افتخارات ما مشارکت بخش خصوصی است و 90 درصد صنایع در استان مربوط به این بخش است.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به این که این استان در شرف تبدیل شدن به قطب فولادی کشور است گفت:اولین دغدغه ما در استان مساله آب است و اگر طی ۳ سال ۳۰% از مصرف آب در بخش کشاورزی کاسته شود،مشکل حل می شود.در این باره طرح انتقال آب از دریای عمان و کشورهای خارجی در دست اقدام است.
وی با تاکید به لزوم استفاده از مزیت صادراتی استان گفت:صادرات رو به رشد است و از 18% - در فروردین ماه امسال به 1% در تیرماه رسیده ایم و بیشترین حجم صادرات واگنی از سرخس به آسیای میانه صورت گرفته است.
رشیدیان با بیان نزدیک تر بودن خراسان رضوی به وعده رئیس جمهوری درباره کاهش تورم گفت:تورم استان در تیرماه به ۲۱% رسیده است که در مدت مشابه پارسال ۴۰% بود و با توجه به میانگین ۲۴% کشوری به وعده دولت در رساندن تورم به ۲۰% نزدیک تر هستیم.


روند تغییرات سرعت می گیرد
استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص روند کند تغییرات در استانداری خراسان گفت: تمامی مجریان در این استان باید تفکر و اندیشه دولت یعنی عقلانیت و تدبیر را پذیرفته و برای آن حاضر به فداکاری باشند.
به گزارش ایرنا علیرضا رشیدیان پیرامون روند تغییر فرمانداران در خراسان رضوی اظهارکرد: البته این حرف به معنای تغییرات اتوبوسی نیست اما اگر مسئولی در عملکرد خود اشکال و ضعف داشته باشد، حتما تحمل نمی کنیم و او را جا به جا خواهیم کرد.رشیدیان گفت: رسانه‌ها باید به مدیران ارشد استان در شناخت ناکارآمدی و نارضایتی در دستگاه‌ها کمک کنند تا تغییرات مدیریتی در این دستگاه‌ها در اولویت قرار گیرد و اگر ناکارآمدی، نارضایتی و عدم همراهی با دولت در عملکرد مدیری دیده شود حتما تغییر صورت خواهد گرفت.
استاندار خراسان رضوی افزود: به عنوان آخرین استاندار منصوب دولت یازدهم، هفت ماه پس از استقرار دولت منصوب شدم و مقداری از تغییرات مدیریتی در دوره استاندار قبلی یعنی آقای فروزان مهر انجام شده بود.
وی با تفکیک میان پست‌های سیاسی و پست‌های اجرایی، گفت: تغییر در پست‌های اجرایی نباید وابسته به تفکرات سیاسی باشد و هر دولتی نیز که بر سر کار می‌آید، نمی تواند و نباید بخواهد که تمامی کارمندان را تغییر دهد.
رشیدیان افزود: تغییراتی در مدیران استان خراسان رضوی شروع شده و تغییراتی هم در پیش رو داریم که تلاش شده با ضریب خطای کمتری این جا به جایی‌ها صورت گیرد و با انتصاب معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی جدید استانداری برخی از این موارد سرعت مناسبی پیدا خواهد کرد.
وی گفت: انتصابات بر اساس منفعت ملت، مصالح عمومی و توانمندی‌های افراد صورت خواهد گرفت و امیدواریم که در این زمینه به شتاب مورد نظر افکار عمومی برسیم.


تغییر هم طبیعی و هم ضروری است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تغییر مدیران در دولت‌ها هم طبیعی و هم ضروری است. به خصوص در دولت‌هایی که رویکرد متفاوتی با دولت پیش از خود داشته‌اند و نماد آرا، مطالبه و خواست یک جمعیتی محسوب می‌شوند، این تغییر یک انتظار طبیعی است.
سیدمحسن صادقی با تاکید بر این که مهم‌تر از تغییر افراد تغییر رویکردها و باورها است، افزود: دولت یازدهم به مدیریت حرفه‌ای اعتقاد دارد و قائل به اخلاق حرفه‌ای است و شاخص ما برای ارزیابی مدیران نیز ارزشیابی عملکرد آن‌ها است.صادقی افزود: برای تغییر مدیران و فرمانداران معیارهایی در نظر داریم که نخستین آن‌ها اعتقاد به رویکردهای دولت یازدهم و باور به نگاه این دولت در امور مختلف است.


عقلانیت و قانونگرایی شرط مدیریت
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: نسبت به افرادی که به ظاهر انطباق پذیری مثبت با شرایط پیدا می کنند به شدت حساسیت داریم.وی گفت: داشتن توانایی و شایستگی برای تصدی پست مدیریتی از معیارهای دیگر است و معتقدیم کسانی باید مدیر شوند که نه فقط توانایی حفظ وضع موجود، بلکه توانایی ارتقا آن در حد مطلوب دولت را داشته باشند.او عقلانیت و قانونگرایی، ارتباط منطقی بین تحصیلات و سمت، تعادل شخصیتی و رفتاری و پرهیز از ایجاد حاشیه برای دولت، خوشنامی و احراز صلاحیت موارد عمومی همچون نداشتن سوابق سوء و محکومیت کیفری را از دیگر معیارهای انتصاب مدیران در خراسان رضوی برشمرد.
وی گفت: کار مطالعات بر روی افراد شروع و کمیته انتصابات استان نیز تشکیل شده اما از شتاب‌زدگی در این حوزه پرهیز داریم چون مساله واگذار کردن سازمان قدرت در میان است.صادقی افزود: طبق مطالعات صورت گرفته اگر مدیران کارآمد باشند، 50 درصد آسیب‌ها و نارضایتی‌ها کاهش می‌یابد. لذا این بسیار مهم است و ما فرصت آزمون و خطا نداریم. البته جامعه رسانه‌ای استان نیز در زمینه انتصاب مدیران جدید می‌تواند به ما کمک کند.


در حاشیه
*در برنامه ریزی انجام شده برای اولین نشست خبری استاندار خراسان رضوی که حدود 3 ساعت به طول انجامید ، دوساعت و نیم اول به ارائه گزارش استاندار و معاونان وی اختصاص یافت و 30 دقیقه پایانی برای پرسش های خبرنگاران در نظر گرفته شده بود.
*در حالی که نمایندگانی از قریب به اتفاق رسانه های محلی و کشوری در این نشست حضور داشتند، تنها ۵ نفر که به صورت گزینشی انتخاب شده بودند و اسامی آنها از پشت تریبون اعلام می شد، در این مدت کوتاه توانستند در حضور استاندار به بیان پرسش های خود بپردازند.
*استاندار خراسان رضوی پس از گذشت مدت زمان محدود تعیین شده برای پرسش های خبرنگاران و به دلیل آنچه مدیر روابط عمومی استانداری «تنظیم قرار قبلی برای افتتاح طرح» دانست، جلسه را ترک کرد و از خبرنگاران خواست تا سوالات را از معاونان اش
بپرسند. امیر پورمهدی که اخیرا به عنوان مدیر روابط عمومی استانداری انتخاب شده است هم با اعلام اینکه معاونان استاندار پاسخگوی سوالات خبرنگاران هستند از نمایندگان رسانه های گروهی خواست تا برای اینکه دست خالی به تحریریه برنگردند، سوالاتشان را از معاونان استاندار بپرسند.
*سید محسن صادقی، محمدحسن واحدی،رضا جمشیدی و احسان ارکانی ازجمله معاونان استاندار خراسان رضوی بودند که در این نشست خبری حضور داشتند و در ابتدای جلسه به ارائه گزارش عملکرد خود پرداختند.
*به نظر می رسد ارائه آمار به سبک دولت گذشته همچنان در دستور کار بعضی معاونان استاندار خراسان رضوی که از مدیران دولت قبل به شمار می روند قرار دارد.در یک آمار جالب و قابل تامل،معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار به حضور ۵۱ درصدی دختران در دانشگاه های استان اشاره کرد و آن را نشانه توجه به تحصیل بانوان و دستاورد مدیریت استان دانست.