قیمت خودرو با فرمول جدید قیمت‌گذاری
فرمول قیمت‌گذاری خودرو در حالی به گفته رئیس شورای رقابت قرار است تا پایان هفته جاری نهایی و ابلاغ شود که دولت تصمیم‌گیر اصلی در اجرا یا عدم اجرای این فرمول خواهد بود. طی هفته جاری اخبار ضد و نقیضی از نهایی شدن فرمول قیمت‌گذاری خودرو از زبان مسوولان دولتی و اعضای شورای رقابت شنیده شده، حال آنکه رضا شیوا رئیس شورای رقابت در نهایت اعلام کرد که تصمیم‌گیر اصلی برای ابلاغ فرمول مذکور دولت خواهد بود؛ اما اینکه فرمول تعیین شده منجر به رشد قیمت خودرو خواهد شد یا اینکه به ثبات آن کمک خواهد کرد، سوالی است که برای بسیاری از مشتریان خودرو در شرایط کنونی مطرح است.بر این اساس آنچه رئیس شورای رقابت بر آن تاکید دارد بار افزایشی قیمت خودرو با توجه به اجرای فرمول مذکور است. شیوا در این زمینه گفته است که شورای رقابت این فرمول را نهایی کرده و تغییرات ایجاد شده، به‌طور طبیعی منجر به تغییر قیمت نیز خواهد شد؛ زیرا متغیرها تغییر می‌کنند. شیوا حتی به این نکته نیز
اشاره کرده که فرمول جدید، قرار بوده که اواخر هفته گذشته اعلام نهایی شود، حال آنکه با توجه به گفته‌های سخنگوی دولت مبنی‌بر عدم موافقت با تغییر قیمت خودرو، شورا تصمیم گرفته فرمول جدید را پس از کسب اطمینان از دولت اعلام کند. وی گفته که ممکن است دولت برنامه خاصی برای صنعت خودرو داشته باشد؛ بنابراین شورا منتظر کسب اطلاعات بیشتر در این مورد است. اظهارات رئیس شورای رقابت در شرایطی است که محمدرضا نوبخت در نشست خبری چهارشنبه گذشته خود باز هم از مخالفت دولت با افزایش قیمت خودرو صحبت به میان آورده و این را هم گفته که نظر شورای رقابت نیز در این مورد مثبت است. وی البته پیش‌تر نیز از مخالفت دولت در مورد افزایش قیمت خودرو گفته بود و ظاهرا از همین رو بخشی از مشتریان نیز این اظهارات را پذیرفته و با فرض عدم تغییر قیمت‌ها، روانه بازار شده و تحریم خرید خود را شکسته‌اند. به گفته فعالان بازار، این دسته از مشتریان به تصور اینکه بازار خودرو در شرایط تعادل قرار گرفته به بازار خرید هجوم آورده اند. و از طرفی، حباب قیمت‌ها نیز تا حدی در این زمینه شکسته شده است.
این در شرایطی است که موضع شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت خودرو با توجه به فرمول جدید و ناهماهنگی لازم با دولت در این ماجرا، می‌تواند بازار خودرو را از شرایط نسبتا متعادل خود دور کرده و سبب سرگردانی چندباره مشتریان شود. در هر حال آنچه مشخص و پرواضح است اجرای فرمول قیمت‌گذاری خودرو منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد؛ حال آنکه در شرایط فعلی دولت رغبتی به آشفتگی دوباره بازار ندارد. در همین حال به اعتقاد برخی از مسوولان دولتی خودروهای فعلی دیگر گنجایش قیمتی بیش از این را نخواهند داشت. به این ترتیب آنچه از فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت استنباط می‌شود، افزایش دوباره قیمت‌ها است. کما اینکه دولت یازدهم با تعریف بسته‌های حمایتی تاکنون مانع از فشار قیمتی بر مشتریان شده است. دولت با تخصیص ارز دولتی و استفاده از صندوق توسعه ملی سعی کرده که تا حدودی مشکلات نقدینگی تولید‌کنندگان را حل کند؛ حال آنکه خودروسازان همچنان تاکید دارند که با افزایش قیمت می‌توانند به جبران ضرر و زیان‌هایی بپردازند که دولت در بخش اعظمی از آن سهیم بوده است. به گفته دبیر انجمن خودروسازان، شرکت‌های تولیدی تاکنون حدود 6 هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند. این در حالی است که این شرکت‌ها طبق تبصره 2 ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه وماده 90 اصل 44 قانون اساسی باید زیان خودروسازان را پرداخت کنند که تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نداده‌اند. در هر صورت خودروسازان همسو با تصمیمات شورای رقابت انتظار دارند که مصوبات شورای یاد شده اجرا شود؛ چراکه با اجرای فرمول قیمت‌گذاری می‌توانند قیمت محصولات خود را افزایش داده و به نوعی بار دیگر تولید را به اوج برسانند.اما اینکه دولت که خود شورای رقابت را بار دیگر وارد عرصه قیمت‌گذاری کرده، به مصوبات این شورا پایبند باشد یا با توجه به تثبیت قیمتی بسیاری از کالاها از جمله خودرو، اصرار بر این موضوع داشته باشد، موضعی است که طی هفته‌های آتی از سوی دولت مشخص خواهد شد، اما بشنوید از وضعیت بازار در شرایطی که برخی نسبت به افزایش قیمت‌ها تاکید دارند و برخی دیگر بر تثبیت آن. ظاهرا هم‌اکنون دلالان بازار بار دیگر دست به کار شده و با احتمال افزایش قیمت دست از فروش کشیده‌اند تا شاید بتوانند خودروهای موجود در بازار را طی هفته‌های آتی با قیمت بیشتری به فروش برسانند. در این زمینه یک فعال بازار عنوان می‌کند که طی دو روز گذشته قیمت‌ها روندی صعودی پیدا کرده؛ چراکه بازار بار دیگر بلاتکلیف شده است. وی تاکید می‌کند که برخی از فروشندگان این روزها با خودداری از فروش خودرو در بازار در انتظار نتیجه مذاکرات دولت و شورای رقابت هستند.
در همین حال یک فعال بازار نیز با اشاره به بلاتکلیفی بازار عنوان می‌کند که هم‌اکنون بازار در گیجی به سر می‌برد زیرا تا یکی از مسوولان خبر از افزایش قیمت می‌دهد مسوول دیگری آن‌را تکذیب می‌کند. این فعال بازار همچنین با بیان اینکه هم مصرف‌کنندگان و هم فروشندگان خودرو منتظرند تا ببینند تکلیف قیمت‌ها چه می‌شود، خاطرنشان کرده که قیمت رسمی خودروها به هر میزان افزایش یابد قیمت این محصولات در بازار آزاد نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت.وی تصریح می‌کند که خودروسازان عرضه کافی به‌صورت فروش نقدی و تحویل فوری ندارند و همین موضوع باعث افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد خواهد شد. در هر حال بلاتکلیفی این روزهای بازار یادآور تصمیمات مقطعی مسوولان دولت دهم است که با سخنرانی در یک رونمایی قیمت‌ها را کاهش می‌دادند یا در مقطعی دیگر با کلی دلیل و منطق مبادرت به آزادسازی قیمت‌ها می‌کردند.