3 پله برنامه ریزی مالــــی

زندگی خوب و شاد ممکن است باعث شود شما کمتر درباره مسائل مالی فکر کنید. اما نباید اجازه دهید این اتفاق بیفتد. در حالی‌که تغییراتی وجود دارد که می‌تواند زندگی مالی شما را تحت تاثیر قرار دهد، مسائلی هست که نیاز به تغییر قابل ملاحظه برنامه‌ریزی مالی خانواده دارد. ازدواج، بچه دار شدن و فرستادن فرزند به دانشگاه،‌ رویدادهای عمده زندگی هستند که نیاز به مرور یا بازبینی امور مالی دارند. این ممکن است وظیفه‌ای دشوار به نظر برسد؛ اما برنامه‌ریزی مالی برای خانواده می‌تواند نگرانی‌های پولی را کاهش دهد، استراتژی‌های مالی شما را بهبود بخشد و آینده‌ای بهتر را برای شما فراهم کند. شما در هر وضعیتی باشید، توجه به نکات زیر برای شما کمک‌کننده خواهد بود.

ازدواج کردن

وقتی مجرد هستید، تمرکز شما روی هزینه‌ها، بدهی‌ها و اولویت‌های خودتان است. وقتی وارد زندگی زناشویی می‌شوید و شروع به آمیختن زندگی خود با شخصی دیگر می‌کنید (که هزینه، بدهی و اولویت‌های خود را دارد)، اوضاع می‌تواند پیچیده شود. مت بکر، کارشناس مالی خانواده می‌گوید: «بزرگ‌ترین چالش چگونگی مدیریت پول با یکدیگر است. مهم نیست چقدر به هم نزدیک هستید، قطعا چیزهایی خواهد بود که درباره آنها نظرات کاملا متفاوتی داشته باشید. باید به شدت کار کنید تا بتوانید به یکدیگر گوش کنید و نظامی طراحی کنید که برای هر دو شما جواب بدهد.» تفوق دادن ارزش‌های متفاوت درباره پول می‌تواند برای زوج‌ها چالش‌برانگیز باشد. باید به اهداف مالی و اینکه این اهداف چقدر پول نیاز دارند، فکر کنید. خانه، سفر، روزهای بازنشستگی و...مسائلی از این دست هستند که باید درباره آنها صحبت کنید. برای رسیدن به هدف و پس‌انداز، حرف زدن کلیدی است.

بچه‌دار شدن

بر‌اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، بزرگ کردن فرزندان هزینه‌های قابل توجهی را به شما تحمیل می‌کند که به آن معناست که بچه‌دار شدن می‌تواند به شدت برنامه‌ریزی مالی خانواده را تغییر دهد. بکر می‌گوید: «همه می‌دانند که مراقبت از فرزند، هزینه دارد؛ اما درک اینکه این هزینه چقدر زیاد است، تا زمانی که با هزینه‌های واقعی مواجه نشوید، دشوار است.» اگر برای بچه‌دار شدن برنامه ریزی می‌کنید، کنار گذاشتن پس اندازها در اولین زمان ممکن، واجب است. بیمه پدر و مادر و فرزند مهم است. هزینه‌های ضروری دیگری نیز مانند خریدهای روزمره، پوشک، لباس بچه، اسباب‌بازی و در نهایت تحصیل وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. هنگام برنامه‌ریزی مالی برای خانواده‌های جوان، آمادگی برای اوقات دشوار، مهم تر از هر زمانی است. حتی صحبت کردن از احتمال مرگ یکی از والدین مهم است. صحبت کردن درباره این موارد ممکن است راحت نباشد؛ اما برای همه آرامش خاطر فراهم می‌کند.»

هزینه‌های دانشگاه

دانشگاه‌های خوبی که هزینه نداشته باشند، انگشت‌شمار هستند. هزینه‌های دانشگاه در دهه‌های گذشته به شدت بالا رفته‌اند و هنگامی که جیبتان خالی باشد، برنامه‌ریزی مالی می‌تواند ناممکن یا بسیار دشوار شود. هزینه اصلی دانشگاه، مربوط به شهریه است؛ اما هزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. لورا سیمور، برنامه‌ریز مالی در موسسه «تورچ لایت ادوایزرر» که خدمات مدیریت سرمایه‌گذاری و برنامه ریزی مالی انجام می‌دهد، می‌گوید این هزینه‌های اضافی شامل سفر، آزمون‌های خاص، خانه جدید و... می‌شود. بنابراین شما باید مطمئن باشید که بودجه شما از پس شهریه و تمام هزینه‌های اضافی برمی‌آید. شما باید درباره این موارد با فرزندان خود صحبت کنید تا ببینید آنها به چه میزان بودجه نیاز دارند و آیا کمک هزینه‌ای دریافت می‌کنند یا نه. باید درباره کار کردن آنها پس از فارغ التحصیلی هم صحبت کنید.

بسیاری از فرزندان، پس از تمام شدن دوره دانشگاه به خانه بازمی‌گردند و باید به این مورد هم فکر کرده باشید. آمارها نشان می‌دهد که تعداد افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال که هنوز با والدین خود زندگی می‌کنند، به شدت در سال‌های گذشته افزایش داشته است. بریجت هندکه، برنامه ریز مالی در موسسه «برچ وود فایننشال پارتنرز» والدین را تشویق می‌کند که همزمان با کمک به بچه‌ها، به توانایی خود برای پس انداز برای روزهای بازنشستگی هم فکر کنند. به گفته او، این بخش مهمی از برنامه ریزی مالی خانواده است. درخواست از فرزندان برای پرداخت بخشی از هزینه‌ها و پس انداز برای مواقع ضروری، می‌تواند کمک‌کننده باشد.