سوپر ماشینی برای دنیای واقعی

حتی کسانی که به ماشین علاقه خاصی ندارند، شیفته سوپرماشین‌ها می‌شوند. اصلا آنها برای اینکه یک ماشین ساخته شود طراحی نمی‌شوند. آنها طراحی می‌شوند که تحسین بیننده را برانگیزند. حتی اگر آن بیننده علاقه آن‌چنانی به ماشین نداشته باشد. سوپرماشین‌ها از نظر طراحی و فنی به گونه‌ای ساخته می‌شوند که کمتر کسی جرات کند در مورد آنها سوالی مطرح کند. فقط باید آنها را دید و لذت برد، به همین دلیل است حتی آنها که عشق ماشین نیستند هم ته‌دلشان دوست دارند یکی از آنها را داشته باشند.


اما همه اینها یک روی سکه است. روی دیگر سکه سوپراسپورت‌ها دردسر محض نهفته است. از مصرف سوخت بالا گرفته تا هزینه سنگین تعمیرات جاری، باید برای آنها مبالغ سنگینی پرداخت شود. از آن بالاتر زمانی ‌است که یک سوپرماشین نیاز به هزینه‌های سنگین‌تری مانند تعمیرات اساسی یا بازسازی بعد از تصادف داشته باشد. کم نیستند کسانی که بعد از تصادف ترجیح می‌دهند مثلا فراری خود را دیگر تعمیر نکرده و آن را در کنج گاراژ بخوابانند. به همین دلیل است که سوپرماشین سواری کار ساده‌ای نیست. غیر از هزینه‌های بالا عملکرد‌های سوپرماشین‌ها نیز با محدودیت‌های زیادی مواجه است. سوپرماشین‌ها تا زمانی که بحث بر سر شتاب و سرعت باشد رقیب ندارند. شاید باورتان نشود در جایی که بحث هندلینگ مطرح می‌شود هم همه آنها قابلیت بالایی ارائه نمی‌کنند. مثال بارزش هم بوگاتی ویرون معروف است که هندلینگی در اندازه قدرت و قیمتش ندارد. به اینها اضافه کنید ارتفاع بسیار کم را که باعث می‌شود راننده مجبور باشد قید رانندگی در بسیاری از مسیرها را بزند. همه اینها را گفتیم که به اینجا برسیم که مرسدس بنز با همکاری اسلحه مرگبارش یعنی شرکت تیونینگ AMG مدل جدیدی را برای تابستان 2016 به بازار می‌فرستد که مجله road and track عنوان سوپرماشینی برای دنیای واقعی به آن داده است. این خودرو C63-AMG است. خودرویی که برمبنای نسل جدید C کلاس کوپه ساخته شده است. C کلاس کوپه به زحمت شرایط یک خودرو اسپورت را پاس می‌کند چه برسد که آن را وارد قلمرو سوپرماشین‌ها کنیم، اما گذر این ماشین از خط تیونینگ AMG داستان را به کلی تغییر داده است. اجازه بدهید اول ثابت کنیم که C63-AMG یک سوپرماشین است بعد به سراغ ماجرای دنیای واقعی برویم.

موتور این خودرو را برداشته و به جای آن یک بلوک سیلندر هشت تایی گذاشته‌اند که ۴۰۰۰ سی سی حجم دارد. این تازه همه تغییر نیست، بلکه یک توربوشارژر نیز به آن اضافه کرده‌اند که مخلوط بنزین و هوا را با فشاری نزدیک به چهار اتمسفر به داخل سیلندرها می‌فرستد. این موتور می‌تواند ۴۶۹ اسب بخار قدرت تولید کند. عددی که این ماشین ۱۷۱۰ کیلوگرمی را در مدت زمان ۹/۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند. سرعت نهایی این خودرو در تست‌های انجام شده ۳۱۸ کیلومتر در ساعت است که البته بنز بنابر سنت این سال‌های خود آن را روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود کرده است. به لطف جعبه دنده هفت سرعته که ضرایب دنده را نزدیک به هم کرده است و کلاچ دوبل تعبیه شده در آن، راننده عملا متوجه تعویض دنده‌ها نمی‌شود. مگر در فشردن ناگهانی پدال گاز که خودرو دنده معکوس بلندی می‌کشد.

به لطف سیستم اگزوز اسپورت AMG که نمونه ساده‌تر شده اگزوزهای استفاده شده در خودروهای مرسدس بنز در مسابقات DTM است، صدای موتور C63-AMG هیچ کم و کاستی از خودروهای سوپرماشین ندارد. از نظر طراحی نیز یک بادی‌کیت جدید برای این خودرو طراحی شده که به‌ویژه در قسمت ورودی‌های هوا و سپر جلو کاملا یک سوپرماشین را در ذهن تداعی می‌کند. به لطف این بادی‌کیت طول خودرو نیز در حدود 10 سانتیمتر بلندتر از مدل کوپه استاندارد شده است. تنها جایی که کمی بیننده را در مورد سوپرماشین بودن این خودرو به شک می‌اندازد، نمای جانبی آن است که نسبت به سوپرماشین‌ها ساده است و از کانال‌های هوا و قوس‌های چشم‌نواز در آن خبری نیست. در طراحی داخلی آن هم به مانند سوپرماشین‌ها با گشاده‌دستی فراوانی از فیبرکربن استفاده کرده‌اند. طراحی آرگونومیک صندلی‌ها هم کاملا حس و حال یک خودرو اسپورت را تداعی می‌کند.

حالا می‌رسیم به آنجا که چرا C۶۳-AMG یک سوپرماشین برای دنیای واقعی است. این خودرو در عین داشتن شتاب و سرعت بالا از هندلینگی مانند یک خودرو سواری اسپورت برخوردار است. به خوبی می‌تواند نسبت به حرکت‌های ناگهانی فرمان واکنش نشان دهد و از این مهم‌تر شعاع گردشی که برای دور زدن نیاز دارد برخلاف سوپرماشین‌های واقعی، شعاع بلندی نیست. از طرف دیگر ارتفاع این خودرو در حدی نه آنقدر بلند است که پایداری آن را به‌عنوان یک سوپرماشین با مشکل مواجه کند و نه آنقدر کوتاه است که زیرش به هر دست‌انداز و ناهمواری گیر کند. اینگونه است که مرسدس بنز توانسته یک سوپرماشین جمع و جور برای استفاده روزمره طراحی کند. به همه اینها اضافه کنید قیمت ۷۰ هزار دلاری است را که از ارزان‌ترین سوپرماشین‌ها هم ارزان‌تر است.