نقش رگلاتوری اتاق بازرگانی میان بخش خصوصی و حاکمیت
مدیرعامل شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان گفت: تا سال 1404 باید سهم ایران در تولید محصولات پتروشیمی دنیا به 6 درصد برسد. مرتضی عزیزی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی پس از نفت بزرگ‌ترین صنعت کشور است و 40 درصد صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده، افزود: اکنون سهم ایران در تولید محصولات پتروشیمی جهان 2 درصد است که تا افق 1404 باید 4 درصد به آن اضافه شود.
وی سهم عربستان را در حال حاضر در تولید محصولات پتروشیمی ۵/۳ تا ۴ درصد دانست و تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و انجام سرمایه‌گذاری‌های مناسب، عربستان را پشت سر بگذاریم.
عزیزی اضافه کرد: تا سال آینده در تولید برخی اقلام مانند اوره و آمونیاک رتبه اول را پیدا خواهیم کرد اما طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی 5 سال آینده به رتبه نخست خاورمیانه می‌رسیم.
وی با اشاره به پتانسیل‌های موجود در صنعت پتروشیمی که آن را با مزیت نسبی همراه کرده است، افزود: مباحثی همچون اقتصاد بدون نفت، زنجیره ارزش افزوده و ارزش افزوده در صنایع، اقتصاد مقاومتی و خروج از رکود را با تکیه بر صنعت پتروشیمی می‌توان ایجاد کرد.
عزیزی در حالیکه ارزش محصولات تولیدی پتروشیمی‌ها را طی سال‌جاری 20 میلیارد دلار ذکر کرد، گفت: از این میزان 55 درصد صادراتی و 45 درصد مصرف داخلی هستند.
این رقم در چهار سال آینده باید به ۶۰ میلیارد دلار برسد.
وی همچنین در ادامه با اشاره به توسعه تکنولوژی در کشور اضافه کرد: پتانسیل موجود، تجربه 100 ساله صنعت و حضور نیروهای مجرب باعث شده اکنون نیازی به تکنولوژی خارجی نباشد و طرح بومی شدن برخی از صنایع در دست اقدام قرار گیرد.
مدیرعامل «پارسیان» در ادامه با اشاره به اینکه فاز ۳ پردیس در شرایط تحریم و مشکلات نقل و انتقال پول به بهره‌برداری می‌رسد، ابراز امیدواری کرد که در بهار سال۹۴ به تولید آزمایشی دست یافته و یک رکورد جدید در ایجاد واحد پتروشیمی در کشور شکل گیرد. وی گفت: برای تولید متانول نیز نیاز به تامین دانش فنی از خارج نداریم و با وجود واحدهای بزرگی مثل زاگرس می‌توانیم واحدهای دیگری ایجاد کنیم.
عزیزی در ادامه سه نیاز اصلی صنعت پتروشیمی را گاز، نفت و وجود ساحل و دریا ذکر کرد و گفت: کشور ما در هر سه مورد بسیار غنی است و با پتانسیل‌هایی که در این خصوص وجود دارد می‌توانیم چشم‌انداز درخشانی را شاهد باشیم.
وی ادامه دارد: عربستان برای این صنعت، گاز کافی و قطر نیز منابع نفتی و نیروی انسانی بومی کافی ندارد؛ از سوی‌دیگر روسیه و کشورهای CIS دسترسی دریایی به بازار جهانی ندارند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون دولت و مجلس هم به اهمیت صنعت پتروشیمی پی برده‌اند، ابراز امیدواری کرد که صنعت پتروشیمی جایگاه اصلی خود را در اقتصاد کشور ایفا کند.
مهندس عزیزی در حالی که تعامل با دستگاه‌های اجرایی را برای این صنعت ضروری دانست، گفت: صنعت پتروشیمی باید حضور موثر در اتاق بازرگانی به عنوان مشاوره برای دستگاه‌های حاکمیتی داشته باشد بنابراین حضور در اتاق بازرگانی می‌تواند در همین زمینه کمک بزرگی باشد.
وی تاکید کرد: قبل از خصوصی‌سازی به دلیل اینکه وزارت نفت تنها متولی صنعت پتروشیمی بود نیاز به حضور در بخش‌های تصمیم‌گیر نبود، اما پس از اجرا شدن اصل 44،با توجه به اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیگر واحد تولیدی ندارد بنابراین وزارت نفت هم دغدغه مخاطرات این صنعت را به جدیت قبل ندارد.
مدیرعامل شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان هدف از شرکت در انتخابات اتاق بازرگانی را کمک به حل مشکلات صنایع مختلف ازجمله صنعت پتروشیمی دانست و در پایان تاکید کرد: نمایندگان صنعت پتروشیمی از طریق اتاق به دنبال ایجاد رگلاتوری بین صنعت و بخش‌خصوصی در قانون برنامه ششم هستند تا به‌عنوان مثال شاهد تغییرات یکباره همانند قیمت خوراک تا چند برابر قیمت نباشیم و همانند کشورهای کانادا، بلژیک و ... در این زمینه رفتار کنیم.