موسسه بین‌المللی WIN یا شبکه مستقل جهانی مطالعات بازار به همراه موسسه آمریکایی گالوپ در پایان هر سال میلادی نظرسنجی از مردم جهان انجام می‌دهند تا میزان خوش‌بینی یا بدبینی آنها نسبت به آینده و میزان خوشبختی و رضایت آنها از زندگی‌شان را دریابند. این نظرسنجی امسال هم انجام شده و نشان می‌دهد که میزان خوشبختی و رضایت مردم جهان رو به افزایش است. بر اساس این نظرسنجی که در 65 کشور جهان صورت گرفته، مردم کشور فیجی بیشترین رضایتمندی را از زندگی‌شان دارند و بیشتر از دیگر ساکنان کره زمین احساس خوشبختی می‌کنند. این تحقیق روی جمعیت نمونه 64 هزار نفری از ساکنان کره زمین انجام شده‌ ونشان می‌دهد که 70 درصد این افراد از زندگی خود رضایت دارند و احساس خوشبختی می‌کنند. این رقم 10 درصد بیشتر از پارسال است. در این تحقیق بر اساس پاسخی که مردم به سوالاتی درباره انتظارات، دورنما، نظارت و عقایدشان می‌دهند، میزان رضایت یا نارضایتی آنها از زندگی‌شان بررسی می‌شود. از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی خواسته شده که میزان خوشبختی و رضایتشان را اعلام کنند و بگویند که نظرشان درباره کیفیت زندگی در سال پیش‌رو چیست و آیا زندگی‌شان در سال آینده بهتر می‌شود یا بدتر. از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی همچنین درباره موفقیت یا ناکامی اقتصادی کشورشان و احتمال درگیر شدن کشورشان در یک جنگ سوال شده‌است. در این نظرسنجی، 93 درصد از مردم فیجی گفته‌اند که در زندگی بسیار خوشبخت یا خوشبخت هستند. بعد از این کشور واقع در اقیانوس آرام، مردمان فنلاند بیشترین رضایت را از زندگی‌شان داشته‌اند. 80 درصد از مردم فنلاند از زندگی‌شان رضایت داشته‌اند. باوجود رضایت مردم فیجی، مردم دیگر کشورهای اقیانوسیه از زندگی‌شان رضایت ندارند و در میان ناراضی‌ترین مردمان جهان هستند. 14 درصد از مردم کشورهای اقیانوسیه گفته‌اند که از زندگی‌شان ناراضی یا بسیار ناراضی هستند.

خوشبخت‌ترین منطقه جهان
این نظرسنجی نشان می‌دهد که آفریقا خوشبخت‌ترین و راضی‌ترین منطقه جهان در سال ۲۰۱۴ است. ۸۳ درصد از مردم این منطقه گفته‌اند که از زندگی راضی هستند. بعد از آفریقا، آسیا خوشبخت‌ترین منطقه جهان است. ۷۷ درصد از ساکنان آسیا در این نظرسنجی گفته‌اند که از زندگی خود راضی و خشنود هستند. ساکنان این دو منطقه همچنین خوش‌بین‌ترین دیدگاه را نسبت به سال آینده دارند. مردم نیجریه بیشترین خوش‌بینی را نسبت به زندگی در سال ۲۰۱۵ دارند. ۸۵ درصد از مردم این کشور گفته‌اند که در سال آینده میلادی زندگی بهتری خواهند داشت و سال جدید سال رشد و شکوفایی اقتصادی خواهد بود. لبنان اما بیشترین بدبینی را نسبت به آینده دارد. بیش از نیمی از مردم لبنان در این نظرسنجی گفته‌اند که آینده بدتر خواهد بود.
همچنین مردم غرب اروپا بسیار نسبت به آینده بدبین هستند. دلیل اصلی این بدبینی شرایط اقتصادی است. مردم این کشورها فکر می‌کنند که دورنمای اقتصادشان تیره و تار است. در شرق اروپا هم مردم بلغارستان بیشترین نارضایتی را نسبت به زندگی دارند. تنها 30 درصد از بلغاری‌ها خود را خوشبخت می‌دانند که این نصف میزان نارضایتی در شرق اروپاست. در کل اروپا ناراضی‌ترین مردم را کشور یونان دارد. 24 درصد از یونانی‌ها از زندگی‌شان ناراضی هستند.
در میان کشورهای اروپایی، مردم ایتالیا کمترین تمایل را به وارد شدن به جنگ دارند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از مردم جهان آماده‌اند برای دفاع از کشورشان سلاح به دست بگیرند و بجنگند. اما ۲۷ درصد گفته‌اند که اساسا چنین تمایلی ندارند. در این میان، مردم غرب اروپا کمترین تمایل را به جنگیدن برای کشورشان دارند. از میان مردم این منطقه، تنها یک‌چهارمشان گفته‌اند که آماده‌اند برای دفاع از کشورشان بجنگند. اما این وضعیت در خاورمیانه و کشورهای عربی متفاوت است. ۷۷ درصد از مردم کشورهای عربی و خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام آمادگی کرده‌اند که برای دفاع از کشورشان وارد جنگ شوند و سلاح به دست بگیرند. نکته جالب در این میان کشور سوئیس است. سوئیس در جهان به بی‌طرفی مشهور است. اما این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۳۹ درصد از مردم این کشور آماده‌اند برای کشورشان وارد جنگ بشوند. نکته جالب توجه دیگر در این نظرسنجی میزان بدبینی شدید مردم فرانسه نسبت به آینده است. نزدیک به ۶۰ درصد از مردم فرانسه گفته‌اند که نسبت به آینده امیدواری ندارند و فکر نمی‌کنند که سال ۲۰۱۵ از نظر اقتصادی و سیاسی سال بهتری باشد.

ناراضی‌ترین مردم
این نظرسنجی نشان می‌دهد که مردم عراق بیشترین نارضایتی را از زندگی‌شان دارند. از هر سه عراقی یک نفر از زندگی‌اش بسیار ناراضی یا ناراضی است. باتوجه به سال‌ها جنگ و مصیبت مردم عراق، البته این وضعیت چندان تعجب‌آور نیست و قابل انتظار و پیش‌بینی است. مردم عراق البته در میان بدبین‌ترین مردمان جهان نیستند.

شاخص‌های اعلام رضایت و خوشبختی
موسسه وین و گالوپ شاخص‌های ویژه‌ای برای سنجش خوشبختی و رضایت مردم تعریف نکرده‌اند. آنها فقط از مردم درباره میزان رضایتمندی یا نارضایتی‌شان سوال می‌کنند. اما موسساتی از جمله موسسه آمار ملی انگلیس، شاخص‌هایی را برای اعلام رضایت از زندگی توسط افراد بر اساس تحقیقات جهانی که انجام داده‌اند، تعریف و اعلام کرده‌اند. سلامتی، آموزش، درآمد، شغل و اعتماد به سیاستمداران از جمله این شاخص‌ها هستند. البته این شاخص‌ها و ضریب و نقش آنها در میزان رضایتمندی افراد و ابراز خوشبختی و بدبختی‌شان در کشورهای مختلف حتما متفاوت است. مثلا در انگلیس همین سازمان، امسال اعلام کرد کسانی که ازدواج کرده‌اند، فرزند دارند و صاحب ملک هستند، بیشتر از دیگران ابراز خوشبختی و رضایت از زندگی می‌کنند. این وضعیت ممکن است در کشورهای آفریقایی یا آنسوتر در آمریکای لاتین اینطور نباشد. به هر حال آنچه پژوهشگران درباره‌اش اتفاق نظر دارند این است که رشد اقتصادی و رقمی که تولید ناخالص داخلی یا همان ثروت کشورها را نشان می‌دهد اگر چه عاملی تعیین‌کننده در میزان رضایت یا نارضایتی مردم آن کشورها است اما نمی‌تواند به خودی خود شاخصی برای سنجش خوشبختی مردم باشد. یعنی کشوری که تولید ناخالص داخلی‌ و ثروتش بیشتر باشد لزوما مردمان خوشبخت‌تر یا راضی‌تری ندارد. این موضوع را دست کم همین نظرسنجی امسال اثبات کرده‌است. کشور فیجی که امسال خوشبخت‌ترین و راضی‌ترین مردم جهان را دارد، کشور ثروتمندی نیست. این کشور زیر یک میلیون نفر جمعیت دارد.