4800 خانواده خانه‌دار می‌شوند
مجموع دستمزدهای پرداختی به بازیکنان شاغل در لیگ برتر رقمی در حدود 168 میلیارد تومان است.
این را می‌توان از مصاحبه ماه گذشته مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران با خبرآنلاین فهمید: «هر بازیکن ایرانی برای یک فصل به‌طور متوسط ۳۸۹ میلیون تومان دریافت کرده است.» با ضرب این عدد در تعداد بازیکنان شاغل در لیگ برتر می‌توان به عدد ۱۶۸ میلیارد تومان برای مجموع دستمزدهای پرداختی در لیگ سیزدهم رسید. هزینه‌ای که دولت در این فصل برای بازیکنان لیگ برتر هزینه کرده است. با این مبلغ، دولت چه اقدامات دیگری می‌تواند انجام بدهد؟


چند سبد کالا
بین مردم توزیع می‌شود؟
با این رقم می‌توان دو میلیون و صد هزار سبد کالا بین مردم توزیع کرد. هزینه دولت برای تامین هر سبد کالا 80 هزار تومان بوده است. با تقسیم مجموع دستمزدهای سیزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال بر هزینه هر سبد کالا به عدد دو میلیون و صد هزار خواهیم رسید.


یارانه چند نفر تامین می‌شود؟
با این رقم می‌توان یارانه 3 میلیون و هفتصد و سی و سه هزار نفر را داد. این عدد از تقسیم 168 میلیارد تومان بر مبلغ یارانه ماهانه هر فرد (45 هزار تومان) به دست آمده است. اگر این عدد را دوباره به 12 تقسیم کنیم، به عدد 311 هزار می‌رسیم. یعنی صرفه‌جویی ناشی از حذف دستمزدهای سالانه فوتبالیست‌های لیگ برتر برابر با انصراف 311 هزار نفر از دریافت یارانه است.


حق بیمه چند نفر پرداخت می‌شود؟
با این رقم می‌توان سرانه حق بیمه هفت میلیون و هشتصد هزار نفر را پرداخت کرد. حسین پور، مدیرکل بیمه سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سرانه حق بیمه درمان سال 93 را برابر با 21 هزار و پانصد تومان اعلام کرد. با تقسیم مجموع دستمزدهای بازیکنان فوتبال بر 21 هزار و پانصد تومان به عدد هفت میلیون و هشتصد و سیزده هزار و نهصد و پنجاه و سه خواهیم رسید.


چند خانواده صاحب خانه می‌شوند؟
با این رقم می‌توان 4800 خانواده ایرانی را خانه‌دار کرد. سازمان نظام مهندسی ساختمان هزینه ساخت هر مترمربع منزل مسکونی در کشور را برابر با 500 هزار تومان اعلام کرد. به این ترتیب با 168 میلیارد می‌توان 336 هزار مترمربع ساختمان مسکونی ساخت؛ یعنی 4800 خانه 70 متری.



هزینه تحصیل
چند نفر تامین‌می‌شود؟
با این رقم می‌توان هزینه یکسال تحصیل تقریبا صد و سی هزار دانش‌آموز را داد. فانی، وزیر آموزش و پرورش بهمن ماه گذشته سرانه هر دانش آموز برای سال تحصیلی را یک میلیون و سیصد هزار تومان دانست. این عدد البته بدون احتساب تجهیزات و فضای آموزشی به دست آمده است. با تقسیم ۱۶۸ میلیارد بر یک میلیون و سیصد هزار تومان، عدد ۱۲۹ هزار و ۲۳۰ به دست می‌آید.