سرمایه‌گذاران اعتماد کنند
شاید تا یک ماه پیش، بسیاری از افراد برای اینکه طعم شیرین سرمایه‌گذاری در بورس را بچشند به دنبال کسب اخبار از این بازار، شرکت در دوره‌های آموزشی سرمایه‌گذاری در بورس یا خرید واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بودند. اما این بازار نیز به یکباره روی دیگر خود را نشان داد و دومینویی از ریزش قیمت‌ها را رقم زد که در بیشتر نمادها به افت 60 درصدی منجر شده است.
براساس اظهارنظرهای مسوولان اقتصادی کشور، بورس تهران امسال شاهد ورود حدود ۵۰۰ هزار سهامدار حقیقی جدید بود.
موج تزریق نقدینگی که با ورود این سرمایه‌گذاران حقیقی در بورس ایجاد شد در کمال ناباوری این روزها جای خود را به فشار فروشندگان برای خروج از بورس و نقدکردن آنچه باقیمانده، داده است.
درحالی‌که رشد پیوسته قیمت‌ها، بورس تهران را در صدر کسب بازدهی تا مرز ۱۳۰ درصد قرار داده بود، ابهامات و چالش‌های بررسی بودجه ۹۳ در کنار شایعات تغییر مدیریتی در سازمان بورس از یکسو و تصمیمات مسوولان از افزایش سود نرخ اوراق مشارکت گرفته تا تلاش برای رونق دوباره در بازار مسکن از سوی دیگر موجب شد، تا عقب‌نشینی سنگینی را از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی شاهد باشیم. به طوری که سهامداران عمده نیز عملا ترجیح دادند تا به جای حمایت از سهام زیرمجموعه‌های خود در انتظار رفع ابهامات، نظاره‌گر کاهش قیمت‌ها باشند.
به نظر می‌رسد سقوط ۱۰ هزار واحدی بازار سرمایه طی یک ماه گذشته، تردید جدی را در میان سرمایه‌گذاران برای ادامه حضور در بورس پدید آورده است.
بر همین اساس مسوولان بورس بار دیگر برای کنترل اوضاع و جلوگیری از کاهش قیمت‌ها، ابتدا به توقف دسته‌جمعی نمادهای پتروشیمی‌ اقدام کردند و پس از آن نیز دستورالعمل جدیدی را برای محدودیت فروش ایجاد کردند تا فضای هیجانی فروش بازار کنترل شود؛ مقرراتی که این بار با کاهش حجم و ارزش معاملات شاخص کنترل شده‌ای را به همراه دارد.
در این میان بزرگ‌ترین سوال پیش روی سرمایه‌گذاران شاید این باشد که بهترین راهکار در این شرایط برای جلوگیری از زیان بیشتر چیست؟ از دیدگاه برخی کارشناسان، قیمت‌ها در برخی نمادها از ارزش ذاتی فاصله گرفته بودند و این روند اصلاح قیمتی آنها برای بازگشت به ارزش فرصتی محسوب می‌شود.
بر این اساس سرمایه‌گذاران باید از فرصت‌های فروش استفاده کرده و از نمادهایی که دارای پتانسیل کافی رشد نیستند، خارج شوند. از منظر این گروه، سهامداران می‌توانند سهام بنیادی‌تر را که در شرایط کنونی قیمت‌های جذابی را شاهد هستند برای سرمایه‌گذاری‌های جدید انتخاب کنند.
اما از سوی دیگر برخی از فعالان بازار معتقدند، شرایط کنونی بورس معلول اتفاقات حاشیه‌ای است که ربطی به وضعیت و سودآوری شرکت‌ها ندارد. به‌زعم این گروه، با برطرف شدن ابهامات و تصمیم‌گیری‌های جدید رکود فعلی پشت سر گذاشته می‌شود و بازار سرمایه به مسیر رشد و جهش قیمت‌ها باز خواهد گشت.
مضافا اینکه شرکت‌ها در حال تهیه بودجه‌های سال ۹۳ هستند که می‌تواند همچنان جذابیت قیمت کنونی را افزایش دهد. از دیدگاه این گروه، خروج و شناسایی زیان در این شرایط چندان منطقی نیست و چشم‌انداز پیش روی سرمایه‌گذاران با دید بلندمدت همچنان مثبت است.
از این رو سهامداران حقیقی با پرهیز از ورود به سهام ریسک‌پذیر و با انتخاب سهام پرپتانسیل می‌توانند همچنان به کسب بازدهی از این بازار امیدوار باشند.