فروش اطلاعات مالکان خودروهای سواری؟

فروش دستگاه بهینه مصرف سوخت، خرید کیف‌های کمک‌ اولیه، تماس از سوی شرکت‌های امداد خودرویی غیرمجاز، تبلیغ خودروهای خارجی که به تازگی وارد بازار ایران شدند و ده‌ها موردی که شرکت‌ها با تماس با مشتریان، آنها را مجاب به خرید محصولاتشان می‌کنند! در این بین سوالی که مطرح می‌شود این است که اطلاعات شخصی شما چگونه به دست شرکت‌های یاد شده می‌افتد؟

به رغم آنکه امروزه بسیاری از شرکت‌ها برای به فروش رساندن کالاها و خدمات خویش از روش‌های نوین بهره می‌برند تا بتوانند مشتریان بسیاری را جذب کنند اما پدیده فریب مشتریان خودرو با کالاها و خدمات تقلبی نیز موجب شده که عدم اعتماد جدی نسبت به این شیوه صورت بگیرد.از آنجا که یکی از بحث‌های مهم در این میان، کلاهبرداری‌هایی است که از مشتریان خودرو صورت می‌گیرد اما موضوع مهمتر آن است که شرکت‌های خصوصی مجاز و غیرمجاز چگونه به اطلاعات مالکان خودروهای سواری اعم از داخلی و خارجی دسترسی دارند. این پرسش در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از مشتریان به دلیل ارائه اطلاعات دقیقی که تنها به شرکت خودروساز یا عرضه‌کننده خودرو ارائه کرده‌اند، به این تماس‌ها اطمینان پیدا می‌کنند. بنابراین نحوه دسترسی به اطلاعات مشتریان مهمترین موضوعی است که در این میان مطرح است.بنابر روند خرید خودرو، مشتریان هنگام ثبت‌نام در نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز یا عرضه‌کننده خودرو، اطلاعات خود را به‌صورت تمام و کمال در سیستم آنلاین این شرکت‌ها وارد می‌کنند تا مراحل ثبت‌نام آنها تکمیل شود. شرکت‌های عرضه‌کننده نیز به منظور صدور اسناد خودرو و اطلاع‌رسانی به مشتریان، تمامی اطلاعات اعم از اطلاعات فردی، مکانی و تماسی مشتریان را دریافت می‌کنند.

بنابر اطلاعاتی که مشتریان به شرکت‌ها ارائه می‌کنند یک بانک اطلاعاتی جامع و کامل بنابر مشخصات فردی افراد، مدل خودرو، قیمت و.... تشکیل می‌شود که این بانک اطلاعاتی قابلیت دسته‌بندی بنا بر مولفه‌های مختلفی را دارد. برهمین اساس، بنابر بندهای حقوقی که در شرکت‌های خودروساز و عرضه‌کننده خودرو وجود دارد، همه اطلاعات مشتریان محرمانه تلقی می‌شود و عرضه‌کننده اعم از واردکننده یا تولیدکننده مجاز به نشر این اطلاعات نیست چون نقض حریم خصوصی تلقی می شود. در حالی تاکیدات بسیاری بر حفظ اطلاعات مشتریان صورت می‌گیرد و حساسیت ویژه‌ای در این زمینه وجود دارد که چندی است بسیاری از مشتریان خودرو نسبت به افشای اطلاعاتشان گلایه دارند.در همین زمینه، به تازگی برخی از شرکت‌هایی که گفته می‌شود در حوزه خدمات خودرویی به فعالیت می‌پردازند و مستنداتی نسبت به فعالیت مجاز آنها وجود ندارد با دارا بودن اطلاعات مشتریان به منظور پیشبرد برنامه‌های خود تماس‌هایی را با مالکان خودروهای سواری برقرار می‌کنند که خوشایند مشتریان نیست. آنگونه که مشتریان خودرو می‌گویند، آنها اطلاعات فردی و تماسی خود را تنها در اختیار شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو قرار داده‌اند.

براین اساس به نظر می‌رسد که اطلاعات مالکان خودروهای سواری در میان شرکت‌های ذینفع مختلف دست به دست می‌شود؛ به‌طوری که برخی شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه خودرو دسترسی آسانی به اطلاعات مشتریان خودرو دارند و در این راستا از اطلاعات یاد شده به منظور تبلیغات حوزه کاری خود بهره می‌برند. تبلیغاتی که در بسیاری از موارد متعلق به شرکت‌های غیرمجاز و حتی کلاهبرداری است که فعالیت مقطعی دارند و هدف آنها کسب سود از عدم آگاهی برخی از مشتریان است. از آنجا که عرضه‌کنندگان خودرو اعم از تولیدکننده و واردکننده به این اطلاعات دسترسی دارند بنابراین در ابتدا انگشت اتهام به سوی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خودرو نشانه می‌رود. با وجود این به گفته یکی از مدیران شرکت‌های خودروساز، تولیدکنندگان خودرو اطلاعات مالکان خودروهای سواری را تنها به چند نهاد یا شرکت زیرمجموعه خود ارائه می‌کنند؛ این شرکت‌ها شامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، شرکت‌های بیمه طرف قرارداد با شرکت خودروساز، مرکز شماره‌گذاری پلیس راهنمایی و رانندگی و امداد خودرو‌هایی است که به دلیل نوع خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهند، شرکت‌ها ناچار به ارائه اطلاعات مشتریان به آنها هستند.این مدیر خودروساز تاکید دارد از آنجا که اطلاعات محرمانه است، شرکت‌های خودروساز دقت بسیاری دارند تا اطلاعات به دست افراد نااهل نرسد.

بنابه گفته این مدیر خودروساز چون تولیدکنندگان دقت بسیاری دارند تا اطلاعات به جایی درز نکند بنابراین این احتمال وجود دارد که یکی از این واحدها اطلاعات مشتریان را بیرون دهد.با وجود این یکی از عرضه‌کنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما مدعی شد که درز اطلاعات مشتریان خودرو همواره از سوی شرکت‌های بیمه صورت می‌گیرد. به‌طوری که در یکی از پروندهای تخلف شرکت‌هایی که به اسم فروش جعبه کمک‌های اولیه صورت می‌گرفت و تاکید بسیاری نیز بود که اداره راهنمایی و رانندگی دارا بودن این جعبه در خودرو را الزامی کرده است؛ ثابت شد که یکی از شرکت‌های بیمه اطلاعات مشتریان را به این شرکت متخلف ارائه داده بود.از آنجا که اطلاعاتی که به این شرکت‌ها داده می‌شود قانونی و حاوی اطلاعات فردی و محرمانه است بنابراین برخی از مشتریان به آنها اطمینان کرده و اقدام به خرید کالا یا خدمات از آنها می‌کنند. وی تاکید دارد در برخی موارد نیز اطلاعات به فروش می‌رسد که چنین موضوعاتی باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد.از آنجا که درز اطلاعاتی مشتریان به بیرون بار حقوقی دارد، چندی است که دولت در قوانین ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای و ماده ۵۸ الی ۶۱ قانون تجارت الکترونیک این موضوع را مدنظر قرارداده است و راهکار حقوقی لازم را در نظر گرفته است که با خاطیان برخورد جدی صورت می‌دهد. اما آنگونه که به نظر می‌رسد، سطح نظارت‌ها در این بخش باید افزایش پیدا کند.