هتل بیمارستان؛ جایی برای درمان، جایی برای فراغت
آزاده باقری اسفندماه سال گذشته بود که خبری درباره افتتاح اولین هتل بیمارستان ایران در خیابان گاندی در رسانه‌های مختلف منتشر شد. این افتتاح که با حضور دکتر زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران صورت گرفت با این هدف بود تا به صنعت توریسم سلامت در کشور توجه ویژه شود و گامی اساسی دراین خصوص برداشته شود. هتل بیمارستان گاندی مجهز به بخش‌های مختلف تخصصی در فضایی بیش از 32 هزار مترمربع شامل مجموعه بیمارستانی در 17 طبقه و 21 طبقه هتل در حالی افتتاح شد که دارای 100 تخت بستری، 40 تخت بخش‌های ویژه، 17 اتاق عمل و بیش از 90 سوئیت اقامتی جهت اسکان بیماران یا همراهان آنها است.
آن‌طور که گفته شده هتل بیمارستان از نظر مقاومت در برابر زلزله از وضعیت خوبی بهره‌مند است و می‌تواند در برابر لرزش‌هایی به بزرگی ۵/۸ تا ۹ ریشتر مقاومت داشته باشد. همین بهانه کافی بود تا سری به اولین هتل بیمارستان کشور بزنیم و ببینیم در آنچه خبر است.
کافی است خیابان گاندی جنوبی را یک راست بگیرید و همچنان‌که به سمت آرژانتین می‌روید در بین راه با ساختمان بزرگ 17 طبقه‌ای مواجه شوید که سردر آن نوشته است «هتل بیمارستان» هتل بیمارستانی که اگر آمبولانسی را مقابل آن نبینید شک می‌کنید که آیا واقعا مقابل یک بیمارستان ایستاده‌اید یا یک هتل. جایی که پرسنل نگهبانی آن به استقبال‌تان می‌آیند و قبل از اینکه حرفی بزنید با احترام از شما می‌خواهند خواسته خود را بگویید و آنها نیز با رویی گشاده پاسخ می‌دهند که چه کار باید انجام دهید. ما هم از همان در ورودی به آنها گفتیم که یکسری اطلاعات درباره هتل بیمارستان تازه تاسیس شده می‌خواهیم بدانیم که آنها ما را به داخل بیمارستان راهنمایی کردند.


وقتی همه دردها فراموش می‌شود
هوای بهاری، حس خوب ورود به حیاط هتل بیمارستان را صد چندان می‌کند. حیاطی که دور تا دور آن سنگ‌نماهای زیبا است و به‌علاوه گلکاری رنگارنگ و حوض وسط آن باعث می‌شود در لحظه ورود هر درد و بیماری که دارید را فراموش کنید.
با توجه به پیشنیه‌ای که درباره فضای سنگین و سرد بیمارستان‌ها وجود دارد باعث می‌شود ورود به اینجا به‌عنوان یک بیمارستان حکم ورود به بهشت را داشته باشد به‌طوری که آدم در وهله اول خیال می‌کند که اشتباهی پیش آمده است؛ اما اینجا واقعا بیمارستان است جایی که سمت چپش گل فروشی قرار داردکه باعث می‌شود فضا پر از بوی گل شود که دیگر نیاز نباشد برای گرفتن گل از بیمارستان خارج شوید. علاوه‌بر این گل فروشی سمت راست هم می‌توانید داروخانه‌ای را ببنید البته اگر فضای گل و بلبل اجازه این کار را به شما بدهد.


در اولین پایگاه دهکده سلامت چه خبر است؟
بعد از گذر از حیاط کوچک، اما با صفا وارد لابی هتل بیمارستان می‌شوید که درسالن فضاهایی برای نشستن و انتظار کشیدن درنظر گرفته‌اند و درآخر سالن دو بخش وجود دارد که یکی برای اطلاعات و دیگری بخش پذیرش را شامل می‌شود. ما از همان ابتدا به سراغ بخش اطلاعات رفتیم که در آنجا خانم‌هایی با یونیفرم یکدست سرمه‌ای با حاشیه‌ها و کلاه قرمز رنگ بر سر انتظار پاسخگویی به مراجعان را دارند. خودمان را به‌عنوان کسی معرفی کردیم که بیماری از خارج از کشور می‌خواهد معرفی کند و شرایط و هزینه‌های بیمارستان را جویا شدیم که ببینیم قرار است در اولین پایگاه دهکده سلامت در ایران چطور پذیرای بیماران می‌شوند که گفتند کمی منتظر باشیم تا بتوانند اطلاعات لازم را توسط مسوول اطلاع‌رسانی در این باره در اختیار ما بگذارند.


نگهداری سالمند نداریم
زمانی که مسوول مربوط برای پاسخگویی آمد گفتیم یکی از اعضای خانواده ما سالمند است می‌تواند در اینجا برای نگهداری اقامت کند که پاسخ داد: «متاسفانه در اینجا سرویس برای نگهداری از سالمندان ارائه نمی‌شود و هتل بیمارستان گاندی بابت این افتتاح شده تا به بیمارانی که خارج از کشور یا خارج از تهران هستند و برای معالجه به تهران می‌آیند علاوه‌بر اینکه خود بیمار از خدمات لازم بهره ببرد همراه فرد نیز بتواند بدون دغدغه مکانی برای ماندن در زمان بستری بودن بیمارش داشته باشد. همچنین یکسری از پزشکان بیمارستان مریض‌های خارجی دارند که برای درمان به ایران می‌آیند از آنجایی که قاعدتا با یک همراه می‌آیند، برای اینکه همراه بیمار جای دیگری نرود اینجا شرایط اقامت فرد همراه را فراهم کرده‌ایم.»


هتل بیمارستان شهریور افتتاح می‌شود
سوال بعدیمان درباره بیماری بود که قرار است تا چند ماه دیگر از سنگاپور برای درمان کلیه‌اش به ایران بیاید و این بیمارستان به او معرفی شده است و می‌خواهد بداند برای درمانش باید چقدر هزینه در نظر بگیرد که گفتند باید اطلاعات را از پزشک مربوط بگیرند و بعد یک تماس و گرفتن اطلاعات لازم می‌گوید: «ابتدا باید با یک پزشک این بیمارستان در ارتباط باشید؛ سپس بیمار پذیرش می‌شود. ضمن اینکه مهم است چه تاریخی می‌خواهید بیاید چون هتل اینجا از شهریورماه افتتاح می‌شود و اگر بیمار در حال حاضر بخواهد با همراه بماند یکی از اتاق‌های بستری را به او می‌دهیم اما با امکانات یک اتاقی که قرار است بعد از افتتاح هتل در اختیارش بگذاریم و احساس کمبود نخواهدکرد.»
او در ادامه توضیحاتش درباره بیمارانی که خارجی نیستند می‌گوید: «اینجا بیمه تمام بانک‌ها را دارد. همچنین اگر دکترهای خود بیمارستان عمل و ویزیت را انجام بدهند تحت هر بیمه‌ای که بیمار باشد طبق تعرفه آن بیمه محاسبه می‌شود؛ اما همان محاسبه به صورت نقدی از بیمار گرفته خواهد شد و فرد باید شخصا پول را از بیمه بگیرد.» اما در مورد بیمار سنگاپوری که به قصد آن آمده بودیم هم می‌گوید: «زمانی که بیمار به اتفاق همراهش بیاید در اینجا همه امکانات به او داده می‌شود و در گام اول دکتر متخصص بیمار را می‌بیند، سپس هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد و پزشک هزینه عمل را اعلام می‌کند و اینکه بیمار و همراه او باید چند شب در بیمارستان اقامت داشته باشند و در آخر با توجه به هزینه‌های درمان اینکه چند روز در هتل بیمارستان باید باشند هزینه‌ها محاسبه خواهد شد، ولی برای اطلاع شما اتاق یک تخته که همان اتاق بستری است اما با امکانات اتاق هتل در حال حاضر شبی 750 تا 800 هزار تومان برآورد می‌شود.»