یوزپلنگانی که با من دویده‌اند
بیژن نجدی، شاعر و نویسنده معاصر یکی از معدود چهره‌های ادبیات ایران است که با انتشار اولین کتابش یعنی یوزپلنگانی که با من دویده‌اند در عرصه ادبیات داستانی ایران به تثبیت رسید و با همان کتاب هم در تاریخ ادبی ماندگار شد.

این شاعر و نویسنده در ۲۴ آبان ۱۳۲۰ در خاش متولد شد، اما زندگی‌اش را در لاهیجان گذراند و 4 شهریور ۱۳۷۶ به علت بیماری سرطان در همین شهر درگذشت.
هفته گذشته سالروز خاموشی این شاعر بود و از سوی دیگر مجموعه داستان خاطره‌انگیزش برای بیست و یکمین بار به بازار کتاب آمد تا در دسترس نسل علاقه‌مند به ادبیات داستانی قرار بگیرد و اتفاقا در لیست پرفروش‌های کتابفروشی‌ها در این روزها قرار دارد. به همین بهانه این هفته این مجموعه داستان خاطره‌انگیز را برای معرفی انتخاب کرده‌ایم.

نجدی از سال ۱۳۴۵ فعالیت ادبی‌اش را آغاز کرد، اما خیلی دیر اولین کتابش را منتشر کرد. انتشار «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» در سال ۷۳ جایزه قلم زرین جایزه گردون را برای این نویسنده به ارمغان آورد و خیلی زود نامش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین داستان‌نویسان مدرن ایران برسر زبان‌ها افتاد. در دوره‌ای که این نویسنده می‌توانست تجربه‌های قابل تاملی را به تثبیت برساند دچار بیماری شد و عمرش اجازه نداد کتاب‌های دیگرش را در زمان حیاتش منتشر کند. بقیه آثاری که از او منتشر شده است باسعی و تلاش خانواده‌اش رنگ ماشین‌های چاپ را دیده‌اند که مجموعه داستان‌های «دوباره از همان خیابانها» ؛«داستان‌های ناتمام» و مجموعه شعر «خواهران این تابستان» و... از آن جمله هستند.

«یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» شامل 10 داستان با نام‌های سپرده به زمین، استخری پر از کابوس، روز اسبریزی، تاریکی در پوتین، شب سهراب کشان، چشم‌های دکمه‌ای من، مرا بفرستید به تونل، خاطرات پاره پاره دیروز، سه‌شنبه خس و گیاهی در قرنطینه است که تلفیقی از واقعیت و فراواقعیت را در داستان‌هایش گره می‌زند. نثر شاعرانه این نویسنده در آن سال‌ها یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شاخص این کتاب به‌شمار می‌آمد که مخاطب را در حال و هوایی خاص قرار می‌داد. توجه او به بخش‌های ناشناخته زندگی آدم‌ها باعث می‌شد تا برجسته‌سازی‌هایش در داستان به شکل منحصر به فردی رقم بخورد. این کتاب در ادبیات داستانی ایران کتاب بسیار مهمی به‌شمار می‌آید؛ چراکه با انتشار این اثر مسیر تازه‌ای در ادبیات معاصر ایران باز شد. مسیری که تا قبل از انتشار این مجموعه کوچک اما مهم وجود نداشت. چاپ بیست و یکم مجموعه داستان «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» در 88 صفحه و بهای 5200 تومان از سوی نشر مرکز منتشر شده است.