نجات‌ یافتگان

داوطلبان هفته‌ای یک‌بار جلسات دوازده‌گانه اِن اِی برگزار می‌کنند، به‌عنوان اسپانسر یا حامی مالی به اعضای جدید خدمت می‌کنند و سنت‌هایی که در این موسسه، به‌وسیله عضویت در آن به وجود آمده را اجرا می‌کنند.

در ادامه گفت‌وگو کردیم با مسوول روابط عمومی انجمن معتادان گمنام که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

در آغاز درباره همایش اخیر ان ای توضیحاتی بفرمایید.

همایشی که پنجشنبه در ورزشگاه نقش‌جهان برگزار شد، جشن ۲۵ سالگی گروه‌های ان.ای در اصفهان بود. برگزارکننده مراسم گروه‌های ان.ای بودند و به‌هیچ‌وجه کمکی گرفته نشده است. البته مسوولان همکاری‌هایی داشته‌اند تا به بهترین شکل ممکن جلسه برگزار شود. اعضای حاضر در جشن نزدیک ۶ هزار نفر بودند. کلا ۴۲۵ گروه ان.ای در استان وجود دارد که ۱۲۰۴ جلسه هفتگی دارند. این جلسات در ساعت‌های مختلف و در مکان‌های مختلف برگزار می‌شود. اعضای ما تقریبا ۲۲ هزار و ۲۷۰ نفر هستند که نزدیک به ۹۰۰ نفر از بانوان هستند و متشکل از ۲۰ گروه هستند. جلسات در تمام دنیا مختلط برگزار می‌شود اما طبق قوانین ایران جلسات خانم‌ها از آقایان جداست.

روش‌های جاری در جلسات ان.ای از یک الگو مرسوم جهانی پیروی می‌کند یا خاص خود در ایران است؟

روشی که در تمام دنیا تجربه‌شده و به بهترین شکل جواب می‌دهد. ما در بحث سم‌زدایی هیچ دخالتی نداریم و اعضا این حق رادارند که به هر شکلی که خودشان می‌دانند ترک را انجام دهند؛ جلسات ما کمک می‌کند که در حالت ترک باقی بمانند. وقتی مواد مخدر از یک فرد معتاد گرفته می‌شود این فرد هیچ انگیزه‌ای ندارد یعنی مهم‌ترین چیزی که داشت از او گرفته‌شده است. به همین خاطر قبل از این جلسات معتاد به‌محض یک چالش در زندگی مواد مصرف می‌کرد. انجمن ما یک انجمن ۱۲ قدمی است و اعضای قدیمی به اعضای جدید قدم‌ها را یاد می‌دهند. اصول ان.ای در تمام دنیا یکسان است. صداقت، دوست داشتن، دوست داشته شدن، متکی‌به‌خود بودن، کمک گرفتن از خداوند و... فرد معتاد با برداشتن این قدم‌ها یاد می‌گیرد که چگونه تسلیم اراده خداوند باشد و کینه‌هایش را به‌مرور کنار بگذارد. از سوی دیگر یاد می‌گیرند که بخشش را در زندگی تجربه کنند و کسانی که دراین‌بین از سوی معتاد آسیب‌دیده‌اند او را ببخشند و جبران صورت بگیرد. فرد معتاد با این کارها به‌مرور می‌آموزد که به فرد مسوول و مفید در جامعه تبدیل شود.

میزان مصرف و تعداد معتادان در استان را در اختیاردارید؟

من اطلاع دقیقی از معتادان اصفهان ندارم اما ستاد یک آمار نسبی دارد. آمار اعتیاد متغیر است و خیلی‌ها هستند که مخفیانه مصرف می‌کنند و مراکزی مثل ستاد هم اطلاع ندارند. خاطرم هست چند سال پیش آمار کل کشور ۵‌میلیون نفر بود.

وضعیت اعتیاد در کودکان و نوجوانان چگونه است؟

بله طبق صحبت‌های ستاد و مسوولان آموزش‌وپرورش در سنین نوجوانی هم معتاد داریم. الان نسبت به گذشته سن اعتیاد خیلی پایین آمده است. من کوچک که بودم در محل ما ۱۰ نفر مواد مصرف می‌کردند اما سن آن‌ها خیلی بالا بود. هرچقدر هم که دولت‌ها تلاش کنند بازهم مواد مخدر روزانه قربانی‌های خود را می‌گیرد.

هزینه‌ها و امکان جلسات شما چگونه تامین می‌شود؟

در کنار گروه‌ها یک ساختار خدماتی داریم که این ساختار به یک نوع گروه‌ها را به جامعه وصل می‌کند و سرویس‌دهی می‌کند؛ مثلا ما یک سری مایحتاج داریم که مقاطع مختلف به فرد برای پاکی‌اش داده می‌شود. ما نشریاتی هم داریم که منتشر می‌شود و نسبت به آگاهی بخشی برای معتادها فعالیت می‌کند. هزینه‌های ان.ای کاملا خودکفا تامین می‌شود و هیچ وام و هدیه‌ای قبول نمی‌کنیم. بعد از هر جلسه یک سبد در جلسه چرخانده می‌شود و اعضا به نسبت توان و میلشان به آن سبد کمک می‌کنند. تمام گروه‌های ما ملزم به این هستند که اجاره‌هایشان را بدهند، البته خیلی از سازمان‌ها کمک می‌کنند و اجاره واقعی را از ما نمی‌گیرند اما ازآنجایی‌که مجبور هستیم اجاره دهیم سعی می‌کنیم نزدیک به قیمت‌های واقعی پرداخت کنیم. مانده پول در خزانه نیز در ساختار هزینه می‌شود. خدمات ما نیز کاملا رایگان است. ما یک کمیته بیمارستان‌ها و زندان‌ها نیز داریم. این کمیته به زندان‌ها می‌رود و به اعضایی که دسترسی به خدمات ما ندارند جلسه برگزار می‌کنند.

ان.ای در چند کشور جهان فعالیت دارد؟

بیش از ۱۸۰ کشور پیام ان.ای رادارند. برخی کشورها نیز نیازمند هستند اما جلسه ندارند. جلسات ما جهانی است و در تمام جهان به یک‌شکل برگزار می‌شود.

نیاز امروز ان.ای در اصفهان چیست؟

مسوولان کشور خیلی کمک کرده‌اند که پیام ان.ای فراگیر شده است. ما بعد از آمریکا دومین کشور ازنظر تعدد اعضا هستیم. مسوولان کمک کرده‌اند که پیام ما به جامعه رسیده است. ما هیچ کمک مالی از هیچ کجا نمی‌خواهیم اما اگر یک سری مکان به ما داده شود کمک‌کننده است. ما باید بتوانیم پیاممان را به جامعه راحت‌تر بدهیم. پیام کلی این است: یک معتاد با هر نوع مواد می‌تواند قطع مصرف کند و به یک آدم سالم تبدیل شود. این پتانسیل وجود دارد و هر اقدامی که بتواند این پیام را گسترش دهد برای ما مفید است. یک سری ارگان‌ها هستند که به دلیل محدودیت‌ها خیلی با ما همکاری نمی‌کنند مانند آموزش‌وپرورش! به جرات می‌توانم بگویم که جلسات ان.ای به معنای واقعی غیرانتفاعی است.

ما تبلیغ هم نداریم که بخواهیم بزرگ‌نمایی صورت بگیرد. ما در عین گمنامی خودمان را معرفی می‌کنیم. مهم‌ترین اصل جلسات ما اصل گمنامی است.


سنت‌های دوازده‌گانه از برنامه معتادان گمنام

۱_ ما پذیرفتیم  به خاطر اعتیادمان که کنترل زندگی‌مان را از ما گرفته بود، قدرتمان را از دست دادیم. افرادی که با اعتیاد مبارزه می‌کنند، به‌خوبی پذیرفته‌اند که هیچ کنترلی بر زندگی‌شان ندارند؛ درنتیجه در جنبه‌های زیادی از زندگی، قدرتشان را ازدست‌داده‌اند.

۲- ما به این باور رسیدیم که قدرتی برتر از ما، می‌تواند سلامتی‌مان را به‌روز اول برگرداند. اگر کسی حتی لا ادری (یک گرایش فلسفی است که میگوید فهمیدن درستی یا نادرستی امور خارجی مانند الهیات، آن دنیا و...یا شناخت جهان، ممکن نیست) یا یک کافر، یا مومن باشد، درهرصورت اعتقاد به قدرتی برتر، می‌تواند زندگی‌تان را متحول کند.

۳- ما وقتی خدا را حس کردیم، تصمیم گرفتیم زندگی و خواسته‌های خود را تحت مراقبت او قرار دهیم. در غلبه کردن بر اعتیاد، اهمیت درک یک قدرت برتر، موضوع مهمی است. در طی مرحله ۳، افراد معتاد، عشقشان را به سمت این موجود برتر هدایت می‌کنند.

۴- ما یک موجود جستجوگر، بی‌باک و معنوی از خودمان ساخته‌ایم. افراد درگیر با اعتیاد، باید در زندگی خود تامل کنند و صادقانه گذشته‌شان را ارزیابی کنند. ارزیابی اشتباهات گذشته می‌تواند افراد را به سمت بهبود و ترمیم هدایت کند.

۵- ما خدا، خودمان و حتی اشتباهاتمان را پذیرفتیم. پس از بررسی گذشته، قدم بعدی برای افراد درگیر با اعتیاد این است که ریشه کارهای اشتباه گذشته خود را بپذیرند. اقرار و پشیمانی آن‌ها درباره این اشتباه‌ها، با خودشان، عزیزانشان و قدرت بزرگ‌تر، گامی مهم جهت ترمیم و بهبودی است.

۶- ما کاملا آماده‌ایم تا خدا این عیب‌ها را از سیرت و شخصیت ما برطرف کند. افراد معتاد باید خود را برای قدرت برتر آماده کنند تا رفتارهای معتادانه آن‌ها را، از بین ببرد.

۷- ما فروتنانه از او خواستیم تا کم‌کاری‌های ما را رفع کند. افراد درگیر اعتیاد، به قدرت برتر اجازه می‌دهند تا عیب‌های شخصیت و سیرت آنان را رفع کند. اگرچه این موضوع مهم است که آن‌ها خودشان را از عواملی که بر روی رفتارهای معتادانه تاثیر می‌گذارد، جدا کنند.

۸- ما یک لیست از همه افرادی که به آن‌ها آسیب رسانده بودیم، تهیه کردیم و مشتاق جبران همه آن‌ها شدیم. اعتیاد به روابط و عزیزان آسیب می‌زند. افراد معتاد باید یک لیست از کسانی که به آن‌ها ضرر و زیان وارد کردند، تهیه کنند و خواهان پذیرش خطاهای گذشته خود باشند.

۹- ما برای این افراد، در هرکجا که ممکن بود، مستقیما جبران کردیم، مگر در مواردی که جبران کردن ما باعث میشد آن‌ها یا سایر افراد آسیب ببینند. معتادان باید وقت بگذارند تا از افرادی که درگذشته به آن‌ها ضرر و زیان رساندند، عذرخواهی کنند، مگر در مواردی که با این عذرخواهی، آسیب بیشتری به آن‌ها برسانند. آن‌ها باید در مورد اتفاقات گذشته صادق باشند و خالصانه عذرخواهی کنند.

۱۰- ما اراده خود را قوی کردیم و هرکجا که اشتباه کردیم، فوراً آن را پذیرفتیم. دهمین گام، هوشیاری در مقابل محرک‌ها را افزایش می‌دهد. افراد معتاد، اگر دوباره رفتارهای معتادانه داشته باشند، باید آن را هدایت کنند. تقویت اراده، باید جزو فرایند روزانه آن‌ها باشد کمک کردن به دیگران در زمان‌های دشوار، یک جنبه مهم از برنامه گام‌های دوازده‌گانه NA است.

۱۱- از وقتی‌که خدا را حس کردیم، از طریق دعا و عبادت، خواستار بهبود رابطه خود با او هستیم. دعا می‌کنیم دانشی به ما بدهد تا بدانیم خواست و اراده او در چیست  و سپس قدرتی داشته باشیم که آن را به انجام برسانیم. انجام این قدم به‌صورت روزانه، باعث می‌شود که  این معنویت حفظ شود. حفظ رابطه باقدرت برتر، برای فرد درگیر با اعتیاد، می‌تواند برای رسیدن به بهبود کمک‌کننده باشد.

۱۲- داشتن یک بیدارکننده مذهبی (ازنظر روحی) به‌عنوان نتیجه همه این گام‌ها بوده و ما تلاش کردیم حامل این پیام برای معتادان باشیم و این اصول را در همه کارهایمان تمرین کنیم. این بیدارکننده مذهبی به افرادی که بهبودیافته‌اند، این امکان را می‌دهد که تکنیک‌هایشان را با افرادی که از اعتیاد رنج می‌برند، به اشتراک بگذارند. کمک کردن به دیگران در زمان‌های دشوار، یک جنبه مهم از برنامه گام‌های دوازده‌گانه اِن اِی است.

IMG-20230628-WA0002 copy