سهم آلاینده‌های هوا بر اساس آمار کارشناسی تبیین شود

به گزارش ایرنا محمدرضا جان نثاری  در جلسه شورای اطلاع رسانی استان به پژوهش‌های علمی دانشگاه‌های اصفهان در این زمینه اشاره و بیان کرد: لازم است عوامل تاثیرگذار بر آلودگی هوای استان بطور مشخص و با استناد به نتایج این پژوهش‌ها به اطلاع مردم برسد. وی تصریح کرد: مُطالبه‌گری در حوزه آلودگی هوا باید همراه با فضای گُفتمان و استفاده از ظرفیت نُخبگان باشد و از هرگونه مُطالبه احساسی پرهیز شود.

جان‌نثاری با بیان ضرورت اطلاع رسانی از اقدامات انجام شده در حوزه کاهش آلودگی هوای استان افزود: در این زمینه نهادهای مُتولی و دستگاه‌های تخصصی استان باید اطلاعات لازم را در اختیار اهالی رسانه قرار دهند تا آنها بتوانند مُطالبه‌گری در این حوزه را بصورت علمی و تخصصی دنبال کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان افزود: پیشنهاد می‌شود اهالی رسانه استان در حوزه آب نیز بطور متمرکز و همگرا، جریان دائمی رودخانه زاینده‌رود برای توقف پیشروی فرونشست زمین را مُطالبه کنند.

از اول آذر تاکنون ۱۵ روز هوای آلوده در اصفهان به ثبت رسیده است. آموزش در همه مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش شهر اصفهان و ۹ منطقه آموزش و پرورش استان روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته بدنبال تدوام شرایط آلودگی هوا غیرحضوری بود. این تصمیم در هفته‌های پیش هم برای برخی روزها از سوی کمیته اضطرار آلودگی هوای استان اجرا شد.

اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک را در مقایسه با سایر کلانشهرهای ایران دارد و در حالی که صنایع آلوده‌کننده در شعاع ۵۰ کیلومتری آن پراکنده هستند و روزانه حدود یک میلیون دستگاه خودرو در آن تردد می‌کنند، به گفته کارشناسان، شرایط جغرافیایی، اقلیمی و کم بودن میزان وزش باد، آلودگی هوای این خطه را پیچیده‌تر کرده است.

طبق آخرین اعلام سازمان زمین شناسی در سال ۱۴۰۱ نرخ حداکثری فرونشست در اصفهان ۱۸ سانتی‌ متر و این نرخ در هلال فرونشستیِ شمال شهر که روندی شتابناکتر داشته، بین ۱۲ تا ۱۸ سانتی‌متر در سال است. همچنین نرخ فرونشست در محدوده‌های تاریخی شهر اصفهان بین سه تا پنج سانتی متر در سال است. به گفته مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی اصفهان، بدلیل پیشروی فرونشست به دل‌ِ شهر و تهدید سازه‌ها و زیرساختی شهری، این خطه از خطرپذیرترین شهرهای ایران محسوب می‌شود.

صاحبنظران، خشکسالی طولانی‌ مدت، برداشت‌ بی‌رویه آب از سُفره‌های زیرزمینی و همچنین حذف جریان آب رودخانه زاینده‌رود از دل شهر، را از عواملی می‌دانند که باعث وقوع و شدت گرفتن فرونشست زمین در این شهر شده است.