کتابی کوچک درباره دگرگونی‏های بزرگ
کتاب «اشرافیت، سلطنت، دموکراسی: داستان حماقت و تباهیِ اخلاقی و اقتصادی» نوشته هانس هرمان هوپ اقتصاددان آمریکایی، با ترجمه سلیمان عبدی این هفته توسط انتشارات دنیای اقتصاد منتشر می‏شود. این کتاب 72 صفحه‏ای روایتی فشرده از بنیان‏های نظری نظام‏های اشرافی، پادشاهی و دموکراتیک و سیر تبدیل این نظام‏ها به یکدیگر است. در بخشی از این کتاب آمده است: در تاریخ افکار و اندیشه‏های اجتماعی و سیاسی، راهکارهای متعددی برای مشکل نظم اجتماعی ارائه شده است و حجم عظیم آرای ناسازگار با هم، به این باور دامن زده است که پیدا کردن راهکاری واحد برای آن بیهوده و ناممکن است. ولی نباید تسلیم نسبیت اخلاقی شد؛ چراکه هنوز یک راه‏حل وجود دارد که در واقع ما برای صدها سال، مشکلات نظم اجتماعی را با آن برطرف کرده‏ایم و آن اصل خصوصی‏سازی است.

در نظام رقابت آزاد، همه عوامل تخصیص یکجانبه و خودسرانه کالا و خدمات از بین می‏رود و خدمات حمایتی، منطبق بر پرداختی‏های مشتریان خواهد بود. از این‏روی، هیچ فرد، گروه یا منطقه‏ای در این نظام، خدمات و کالای حمایتی را با هزینه دیگران دریافت نخواهد کرد و تنها افراد بنا به پرداختی‏هایشان مشمول دریافت کالاهای حمایتی خواهند بود. مهم‏ترین مزیت تولید نظم و قانون خصوصی، کیفیت طبیعی آن است.

نخستین مورد، مبارزه علیه جرائم است. دولت در این زمینه ناکارآمد است؛ چراکه کارگزاران دولتی این وظیفه را خارج از پرداختی مالیاتی قرارداده‏اند و البته چرا باید کسی بدون دریافت چیزی کاری انجام دهد؟ در واقع، باید انتظار داشت که کارگزاران دولتی تمایل به بالا نگه داشتن نرخ جرائم داشته باشند، تا به این‏وسیله میزان بالای هزینه‏ها را توجیه کنند. در نظام دولتی جبران خسارت و غرامت به قربانیان نادیده انگاشته می‏شود و قربانیان حتی به پرداخت مالیات برای هزینه‏های زندان و توانبخشی واداشته می‏شوند. وضعیت جامعه تحت قوانین خصوصی، به کلی متفاوت است. بیمه‏گذار باید خسارت وارده بر مشتریانش را جبران کند (چراکه در غیر این‏صورت مشتری نخواهد داشت). از این‏رو، باید بیمه‏گذاران به صورتی کارآمد از وقوع جرائم جلوگیری کنند یا اگر ممانعت از جرم غیرممکن است، باید قبل از وقوع، در این خصوص به مشتریانشان هشدارهای امنیتی و احتیاطی را بدهند؛ چراکه در غیر این‏صورت متعهد به جبران خسارت‏های وارده هستند. آنها باید در دستگیری مجرمان بسیار کارآمد باشند؛ چراکه بدین‏وسیله او را وادار به بازپرداخت هزینه‏ها کرده و هزینه‏های خود را کاهش می‏دهند.

دوره های مالی و سرمایه گذاری دوره های مدیریت و اقتصاد دوره های ارتباطات و روزنامه نگاری
کتاب های اقتصادی کتاب های مدیریت و بازرگانی کتاب های سیاسی
کتاب های اندیشه و فرهنگ کتاب های کودک و نوجوان کتاب های ادبیات و هنر