گروه گردشگری: سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) اعلام کرده است که در سال گذشته میلادی بیش از یک میلیارد و 184میلیون گردشگر، به خارج از مرزهای کشور خود سفر کرده‌اند؛ رقمی که رشد 4/ 4 درصدی را نشان می‌دهد. از این میزان 1/ 609میلیون گردشگر به اروپا رفته‌ و همچنین کشورهای حوزه کارائیب با رشدی بیش از 7 درصد، رکود رشد جهانی را شکسته‌اند.

این درحالی است که گردشگری ایران نیز در این سال روندی روبه رشد داشته و چشم‌انداز مثبتی را نیز پیش‌رو دارد. با این‌همه اما براساس آخرین گزارش سازمان جهانی گردشگری ایران، در میان ۱۷ کشوری که سریع‌ترین رشد در جذب گردشگر خارجی را در سال ۲۰۱۵ میلادی داشته‌اند، جایی ندارد. به گزارش «ایسنا» در این لیست کشور پاراگوئه با جذب ۲۸/ ۱ میلیون نفر و جهش دو‌برابری نسبت به آمار سال ۲۰۱۴، در مکان نخست قرار گرفته است. این کشور واقع در آمریکای جنوبی در سال گذشته میلادی افزایش ۹۷درصدی در ورود گردشگران خارجی را تجربه کرده و پس از برزیل، آرژانتین، شیلی، پرو، کلمبیا، اکوادور و اروگوئه در جایگاه هفتم پربازدیدکننده‌ترین کشورهای این قاره نیز قرار گرفت.

پس از پاراگوئه، تاجیکستان در آسیای مرکزی با رشد ۹۴ درصدی میزبان ۴۱۴ هزار گردشگر در سال ۲۰۱۵ بود و جایگاه دوم این فهرست را به خود اختصاص داده است. تاجیکستان با جمعیت ۲/ ۸ میلیون نفر در همسایگی کشورهای افغانستان، چین، قرقیزستان و ازبکستان قرار دارد و بیشتر بخاطر مناظر سرسبز و کوه‌های برافراشته‌اش که محبوب گردشگران و کوهنوردان است، شناخته می‌شود، اما رتبه سوم در میان مناطقی که بیشترین رشد سالانه گردشگری را تجربه کرده‌اند، به جزیره کوچک «نیو» در اقیانوس آرام جنوبی اختصاص دارد که با رشد ۹/ ۶۲ درصدی میزبان ۱۰ هزار گردشگر بود. ۱۰ هزار گردشگر در حالی برای این جزیره رشد چشمگیری محسوب می‌شود که جمعیت این جزیره تنها ۱۱۰۹ نفر است. کشور آسیایی ژاپن نیز در سال ۲۰۱۵ جهش قابل ملاحظه ۵/ ۴۷ درصدی را در جذب گردشگر تجربه کرد تا مجموع گردشگران خارجی خود را به عدد ۲۰ میلیون نفر برساند. ایسلند نیز به لطف ساخت جدیدترین قسمت از سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» در آنجا، با رشد ۸/ ۲۹ درصدی در جذب گردشگر و قرار گرفتن در جایگاه پنجم فهرست سازمان جهانی گردشگری، بیشترین رشد در جذب گردشگر را از آن خود کرد. این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی میزبان ۳/ ۱ میلیون گردشگر خارجی بوده است.


جایگاه اول تا دهم جهان گردشگری در سال ۲۰۱۵

طبق بررسی‌هایی که UNWTO درباره چشم‌انداز مناطق مختلف ارائه کرده، با وجود ادامه بی‌ثباتی‌ها و افزایش حملات به گردشگران در بسیاری از کشورهای آفریقایی و عربی، سال گذشته سالی بی‌سابقه از نظر تعداد سفرهای خارج از کشور در خاورمیانه بوده است. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی،آسیا، تایلند، کره‌جنوبی، سوئد، ویتنام و ایران در دهه گذشته با افزایش دو برابر تعداد گردشگران خارجی مواجه بوده‌اند و طبق پیش‌بینی‌های سازمان جهانی گردشگری این کشورها روند رشد و چشم‌انداز امیدوارانه‌ای را درپیش روی خود می‌بینند. از سوی دیگر، فرانسه به‌رغم حوادث تروریستی در سال گذشته، همچنان در صدر پربازدیدترین کشورهای جهان درجدول جهانی گردشگری باقی ماند. این کشور که درسال 2014 بیش از 8/ 83میلیون گردشگر به خود جذب کرد، احتمالا (هنوز آمار رسمی سال 2015 به صورت رسمی اعلام نشده) در سال 2015میلادی نیز 3/ 86میلیون گردشگر خارجی را به خود دیده است. آمریکا نیز مانند سال 2014 با 9/ 77 میلیون گردشگر در ردیف دوم محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری جهان قرار گرفته است. اسپانیا هم در ردیف سوم جای دارد با حدود 68 میلیون گردشگر خارجی. پس از آن، کشورهای چین با جذب 56 میلیون و ایتالیا با حدود 8/ 50 میلیون گردشگر درردیف‌های چهارم و پنجم جدول جهانی گردشگری درسال 2015 جای گرفتند.

ترکیه نیز با 3/ 39 میلیون گردشگر، آلمان با 35 میلیون گردشگر و انگلستان با 9/ 33 میلیون توریست، رتبه ششم تا هشتم را به خود اختصاص داده‌اند. کشورهای مکزیک و روسیه هم دو ردیف آخر این جدول ده گانه را از آن خود کرده‌اند. براساس این تحلیل‌ها، کشورهایی چون سن مارینو، تونس، لوکزامبورگ، کنیا و کشور آذربایجان نیز در سال 2015 نسبت به سال قبل از آن، موقعیت مناسبی را در دنیای گردشگری تجربه نکرده‌اند. از سوی دیگر سال گذشته میلادی ششمین سال پیاپی بوده که گردشگری در جهان رشد را مشاهده کرده است؛ این درحالی است که از زمان آغاز رکود اقتصادی از سال 2007 تا سال 2009 گردشگری بین‌المللی شاهد تنزل بود. گزارش سازمان جهانی گردشگری همچنین تصریح کرده که ماه‌های جولای و آگوست همچنان ماه‌های محبوب برای گردشگران هستند؛ در حالیکه در ماه فوریه کمترین تعداد سفر ثبت شده است.

طلایه‌داران رشد گردشگری در 2015