گردش در اجرام آسمانی و کلبه آقا میر
حسنا حاجیان* امیر میری، مدیر کلبه آقامیر، قبل از ورود به صنعت گردشگری مالک تنها آموزشگاه کامپیوتر شهرستان و شهر سعادت شهر- در 15 کیلومتری پاسارگاد- بود. اما پس از آنکه در سال 83 پدیده نجومی گذر زهره از کنارخورشید اتفاق می‌افتد و برای رصد آن در پاسارگاد، 150 نفر از منجمان خارجی به آرامگاه کوروش دعوت می‌شوند، ایده گردشگری نجومی در ذهن او شکل می‌گیرد.
او در سال 1385 با برپایی یک کمپ نوروزی در پاسارگاد کار خود را در گردشگری آغاز کرد و درسال 87 به گردشگری بومی علاقه‌مند شده و با مرمت خانه پدری خود در سعادت شهر، کلبه آقامیر را راه‌اندازی کرد. پس از آن با یاری افرادی چون پورنگ پورحسینی، بابک امین تفرشی، کیارش اقتصادی و سایر دوستان، ایده گردشگری نجومی خود را به اجرا در آورد و تورهای تخصصی در اماکن تاریخی همچون تخت‌جمشید، پاسارگاد و حافظیه توسط این مجموعه برگزار شد. رویدادهایی مانند مهتاب در پاسارگاد و تخت جمشید، بارش شهابی برساووشی، ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی‌های سال‌های اخیر بستر ساز مناسبی برگزاری تور‌های تخصصی را فراهم کرد.
البته این نوع از گردشگری در آن زمان در کشورهای دیگر از جمله هند و چین در اماکنی مانند تاج محل یا دیوار چین رواج داشته است. اکنون اقامتگاه او به طور میانگین حدود ۶۰۰ مسافر و تورهایش ۴۰۰ مسافر را در سال جذب می‌کند؛ فعالیت‌هایی که درآمد راضی کننده‌ای را برایش رقم زده‌اند. تورهای او تنها به تورهای رصدی محدود نمی شوند. گردشگری عشایر در فصل کوچ ایل باصری و همچنین گردشگری عاشورا در ایام عزاداری نیز برای او منبع درآمد بوده‌اند. او تنها به بعد اقتصادی گردشگری توجه ندارد و به احیای ارزش‌ها و سنن از بین رفته محلی نیز پرداخته است. به عنوان مثال، توانسته رسومی مانند «کلوک‌اندازون» و «جارکشون» را دوباره احیا کند. همچنین کُرشک - یا همان کارگاه شیره پذیری - اجدادی خود معروف به کُرشک آقامیر را دوباره به کار‌انداخته است.
کارگاه‌های شیره پزی روزگاری در این استان بسیار پر رونق بوده‌اند، اما اکنون تعداد آنها به کمتر از انگشتان دست رسیده است و امیرمیری با احیای یکی از این کارگاه‌ها در فصل شیره پذیری انگور (جشن انگور) جاذبه‌ای برای گردشگران به وجود می‌آورد.
او مسافران خود را به سه دسته تقسیم می‌کند: مسافران عادی که معمولا در نوروز سفر می‌کنند، اکوتوریست‌ها و منجمان. اولین دسته مسافران معمولی هستند که دغدغه محیط زیستی خاصی ندارند، از ظروف یکبار مصرف استفاده کرده و چیپس و پفک می‌خورند - که در این صورت در کلبه آقامیر با آنها برخورد می‌شود. دسته دوم گردشگرانی هستند که به حفظ محیط زیست پایبند هستند و مثلا به کنده درختی که زمانی در کلبه اقامیر به عنوان صندلی استفاده می‌شده، اعتراض می‌کردند. دسته سوم نیز منجمان هستند که معمولا برای رصد پدیده‌های خاص به پاسارگاد می‌آیند (پاسارگاد در رصد و نجوم پیشینه طولانی دارد).
اما کلبه آقامیر به اصولی پایبند است که آن‌ را برای اکوتوریست‌ها جذاب‌تر می‌کند. از جمله این اصول استفاده از غذای ارگانیک است. به طور مثال مرغی را که در غذا استفاده می‌شود خود به طور طبیعی پرورش می‌دهد. در حال حاضر او ۱۵۰ عدد مرغ محلی و بومی پاسارگاد دارد که در دو قسمت حیاط خانه و پشت بام یک آپارتمان از آنها نگهداری می‌کند. اینها مرغ‌های اصیل منطقه پاسارگاد هستند که او توانسته آنها را احیا کند. تخم مرغ‌ها نیز برای صبحانه مصرف می‌شوند و مازاد آن به فروش می‌رسد.
زباله‌های این خانه نیز برای طبیعت مفید هستند، به این ترتیب که پسماندهای سبزیجات مصرفی، تفاله‌چایی، نان خشک و غیره مورد مصرف مرغ‌ها قرار می‌گیرند و به کود تبدیل می‌شوند. همچنین سایر زباله‌های ‌تر خصوصا هنگامی که تعداد مسافران زیاد است، با مقداری برگ و شاخه مخلوط شده و تشکیل تل کمپوست می‌دهند و کود تولید شده در تهیه محصولات باغی و انواع سبزیجات استفاده می‌شود. ایجاد دهکده گردشگری با رویکردی ارگانیک (پرورش قوچ، میش و بز کوهی و انواع ماکیان، محصولات کشاورزی و باغی، گیاهان دارویی و...)، برندسازی گردشگری خوراک در سه بخش بومی، ملی، جهانی و برپایی همایش بین‌المللی آستروتوریزم در پاسارگاد و گردشگری پرواز از ایده‌های او برای آینده هستند.
این کارآفرین حوزه گردشگری در حال حاضر توانسته تاکنون برای هشت نفر به طور دائم و ۱۵ نفر به طور پاره‌وقت شغل ایجاد کند.
*کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی - گرایش بازاریابی