سعید شیرکوند معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چندی پیش جلسه‌ای را با شهرداران ۱۴ شهر نمونه گردشگری برگزار کرد. او در این نشست با عنوان این مطلب که براساس آنچه در ادبیات گردشگری تعریف شده، برخی از محورها، شهرها، شهرستان‌ها و روستاها به عنوان محور، شهر، شهرستان و روستاهای نمونه گردشگری انتخاب می‌شوند، اظهار کرد: در این راستا بر اساس مطالعات انجام شده علاوه بر مناطق نمونه در سال‌های گذشته شهرها، شهرستان‌ها و روستاهای نمونه گردشگری به تصویب هیات وزیران رسیده است. اما به گفته شیرکوند از آنجا که بودجه‌ای برای شهرها و شهرستان‌های نمونه گردشگری تصویب نشده بود، از شهرداران خواسته شد تا با همکاری بخش خصوصی فعالیت‌های مرتبط با ایجاد زیرساخت‌ها و رونق گردشگری را در شهرهای خود به انجام رسانند. حالا با گذشت چند روز از اعلام این خبر مدیرکل مناطق نمونه گردشگری کشور از اختصاص ردیف بودجه برای این شهرها خبر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، تاجیک گفت: براساس مطالعات انجام شده سازمان میراث و گردشگری در سال‌های گذشته، ۱۲ شهر و ۲ شهرستان نمونه گردشگری انتخاب و همچنین ۱۱۶۸ منطقه، حدود ۱۰۰روستا و ۱۱محور نمونه گردشگری نیز تعریف شده است.

مدیرکل مناطق نمونه گردشگری کشور درخصوص ۱۴ شهر نمونه گردشگری که قرار است نقشه راه سه سال آینده آنها ترسیم شود اظهار کرد: نیشابور، ماهان، سرعین، تفت، میبد، ابرکوه، شهمیرزاد، بسطام، شهر ری، دماوند، شیراز از جمله شهرهای نمونه گردشگری هستند که ترسیم نقشه راه آنها در دست بررسی قرار گرفته است؛ البته کاشان هم متقاضی است که هنوز وارد لیست نشده‌است. وی افزود: برنامه‌های اجرایی برای شهرهای نمونه گردشگری در دولت قبل در نظر گرفته نشده‌است. در این راستا در صدد هستیم تا با مشارکت سازمان مدیریت (معاونت برنامه و بودجه) در برنامه ششم توسعه، ردیف اعتباری ویژه‌ای برای شهرهای نمونه گردشگری در نظر گرفته شود. درواقع سازمان خود را برای برنامه ششم توسعه آماده می‌کند تا بتوانیم اعتبار خاصی از سازمان مدیریت بگیریم.

مدیرکل مناطق نمونه گردشگری کشور درخصوص استفاده از بودجه استانی برای پروژه‌های گردشگری این ۱۴ شهر گردشگری گفت: این موارد در حوزه برنامه‌ریزی استانداری‌ها می‌گنجند اما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا استانداری‌ها را مجاب به داشتن نگاه ویژه به پروژه‌های گردشگری کنیم.

او همچنین به درخواست برخی از شهرها مانند کاشان درخصوص تسهیل امور اشاره کرد و گفت: همه مسائل این شهرهای نمونه گردشگری به مسائل مالی ختم نمی‌شود بلکه تسهیل امور و ویژه دیده شدن در برنامه برای آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است. چنان‌که می‌توان در کمیته زیرساخت‌ها پروژه‌های نیمه تمام این شهرها را در اولویت قرار داد. او درخصوص ساماندهی مناطق نمونه گردشگری گفت: طی ماه‌های گذشته بازدیدهای دوره‌ای داشتیم و مطالعات را مورد بررسی قرار دادیم اما ساماندهی این مناطق تاکنون انجام نشده‌است زیرا بیش از ۱۱۰۰ منطقه نمونه داریم که طی چند ساعت توسط دولت گذشته مصوب شده‌است و در واقع بررسی تمام این مناطق به زمان زیادی نیاز دارد که درحال حاضر نمی‌توان به‌صورت مشخص درخصوص آن صحبت کرد.