شماره روزنامه ۶۰۰۵
|

  • ترمز سیاسی گردش سرمایه

    دنیای اقتصاد-گروه بازار پول و ارز : تنش‌های ژئوپلیتیک میان بلوک غرب به رهبری آمریکا در مقابل بلوک متحدان چین باعث شده است دو ستون اصلی اقتصاد بین‌الملل، یعنی تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی با تهدیداتی مواجه شود. بر این اساس، مطالعات صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در دهه۲۰۰۰ به‌طور میانگین ۳.۳درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی بوده که بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ این عدد به ۱.۳درصد کاهش یافته است. سهم بالای چین در این افت، از اهمیت بالای مرزهای ژئوپلیتیک حکایت دارد. از طرفی داده‌های این نهاد نشان می‌دهد که در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بیش از ۳‌هزار محدودیت تجاری جدید در سراسر جهان وضع شده و تجارت میان این دو بلوک در مقایسه با تجارت درون بلوکی افت کرده است. فارغ از تعیین برنده این وضعیت، بازنده‌های واقعی تنش‌های ژئوپلیتیک اخیر، اقتصادهای کم‌درآمدی هستند که باید با بدترین‌ چالش‌های اقتصادی دست‌وپنجه نرم کنند.
  • دلار درحال بازیابی آرامش

    دنیای اقتصاد: نرخ شاخص ارزی به سمت کانال ۶۰ هزار تومانی حرکت کرد. این در حالی است که سیگنال سیاسی جریان‌سازی نیز در فضای اخبار وجود ندارد. برخی از فعالان بازار معتقدند که کانال‌های ۶۰ و ۶۱ بازه تعادل بازار است و در صورت تداوم شرایط حال حاضر، دلار در این سطوح به فعالیت خود ادامه خواهد داد. اما برخی دیگر از معامله‌گران معتقدند که بازار در انتظار اخبار جدید از درگیری‌های منطقه‌ای است و در صورت انتشار یک سیگنال مثبت، نرخ دلار به سمت نیمه نخست کانال ۶۰ هزار تومانی حرکت خواهد کرد.
  • رکورد فروش طلا در حراج

    دنیای‌اقتصاد: بررسی آمارهای اعلامی توسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران نشان می‌دهد که در آخرین حراج طلای انجام‌شده در ۱۸اردیبهشت‌ماه امسال، ۳۱۹کیلوگرم طلا به فروش رفته که بالاترین حجم طلای به فروش‌رفته در یک حراج در میان ۲۴حراج انجام‌شده تاکنون است. از نخستین حراج انجام‌شده در ۲۷دی‌ماه تاکنون ۳۴۵۰کیلوگرم شمش طلا در حراج‌های مرکز مبادله به فروش رفته است. با این حال به نظر نمی‌رسد این حراج و حراج سکه در کنترل رشد قیمت طلا اثری گذاشته باشند.
  • شناسایی رسوب ۲۵همت در سپرده دستگاه‌ها با حساب واحد خزانه

    تسنیم: با توجه به گزارش دیوان محاسبات کشور در مجموع بیش از ۲۵همت منابع در حساب دستگا‌ه‌های مختلف از جمله سازمان شهرداری‌ها و حساب ملی پیشرفت و عدالت رسوب کرده است. براساس بررسی‌های انجام‌شده توسط دیوان محاسبات کشور تا تاریخ ۱۸اردیبهشت۱۴۰۳، موجودی حساب سایر منابع رسوب‌شده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ۱۱همت بوده است. همچنین حساب ملی پیشرفت و عدالت مرتبط با وزارت امور اقتصادی و دارایی ۸.۵همت منابع رسوبی داشته است. حساب سایر مصارف سازمان منابع هدفمندی یارانه‌ها نیز ۳.۵همت، حساب تمرکز وجوه عوارض ارزش افزوده مرتبط با امور مالیاتی مودیان بزرگ ۶.۲همت و حساب پرداخت عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نزد اداره کل امور مالیاتی استان خوزستان به میزان ۴.۲همت منابع رسوبی داشته است. پس از عملیاتی شدن حساب واحد خزانه شاهد هستیم که امکان بررسی پرداخت‌ها و منابع باقی‌مانده دستگاه‌های مختلف به وجود آمده و این مساله سبب شفافیت بیشتر شده است. برهمین اساس نیز هر یک از دستگاه‌ها یک حساب مشخص در زیرمجموعه حساب واحد خزانه نزد بانک مرکزی دارند. به این ترتیب امکان بررسی و تحلیل منابع رسوبی در حساب دستگاه‌ها و پرداخت‌های انجام‌شده به‌وجود آمده است.
  • تشکیل صندوق‌های تضمین برای تسهیل در تامین مالی پروژه‌ها

    شادا: مدیرکل دفتر بازارهای مالی و مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد از تشکیل صندوق‌های تضمین خبر داد و گفت: صندوق‌های تضمین فقط به تمکن مالی شخص نگاه نمی‌کنند و با در نظر گرفتن اهلیت و نوع قرارداد پروژه، ضمانت‌نامه مرتبط را به شخص می‌دهند که به بانک یا جاهایی که به ضمانت‌نامه نیاز دارد، مراجعه کند. او تاکید کرد: پروژه تامین مالی و زیرساخت‌ها یکی از قوانین مترقی و مورد نیاز اقتصاد کشور است؛ از این جهت یک شورای ملی برای این منظور تشکیل شده و دبیرخانه آن نیز در وزارت اقتصاد مستقر است. وزارت اقتصاد برای ایفای نقش اصلی خود به دستور وزیر یک مرکز تامین مالی را ایجاد کرد که در مراحل پایانی ثبت و آغاز به‌کار است. مجید کریمی‌ریزی، درخصوص قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها گفت: قانون مالی تامین مالی تولید و زیرساخت از دوسال گذشته به‌عنوان یک طرح در کمیسیون جهش تولید مطرح شد و از همان ابتدا دولت و به‌ویژه وزارت اقتصاد تلاش کرد تا نقش مهمی در تعامل بین دولت و مجلس در این خصوص ایفا کند.
  • آغاز کاهش نرخ بهره از سوئد

    دنیای اقتصاد: در بحبوحه انتقادات در خصوص تاریخ‌گذاری سیاست‌های انبساطی، اریک تدین، رئیس بانک مرکزی سوئد پیش از فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا، در این مسیر گام برداشت. او نرخ بهره سیاستی را ۰.۲۵ واحد درصد در نشست خود در روز چهارشنبه کاهش داد و آن را به ۳.۷۵ درصد رساند. درحالی که اقتصاد سوئد در سراشیبی رکود قرار دارد، اما سیاستگذاران این کشور نرخ بهره را برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۶ کاهش دادند. در نتیجه آنها باید در عملکرد سیاستی خود در ماه‌های آتی محتاط باشند.
  • سایه گسل‌های ژئوپلیتیک بر اقتصاد جهانی

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که اختلافات میان بلوک‌ اقتصادی غرب به رهبری ایالات متحده و بلوک متحدان چین، تجارت بین‌الملل و رشد اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند.
  • معافیت طلا‌فروشان از مالیات بر عایدی سرمایه؟

    در هفته‌های اخیر بازار طلا و جواهر کشور از شرایط عادی خود فاصله گرفته و اکثر فعالان این بازار معاملات خود را متوقف کرده بودند. فعالان صنف طلا با اعتصاب و عدم انجام معامله اعتراض خود نسبت به قانون مالیات بر عایدی سرمایه (که هنوز به صورت کامل تصویب نشده است) را نشان می‌دهند.
  • توقیف ۱۳ میلیون دلار دارایی دو بانک غربی در روسیه

    بازار: دادگاه مسکو طی حکمی مجوز توقیف حدود ۱۲.۴ میلیون یورو (۱۳.۳۴ میلیون دلار) از دارایی‌‌‌های متعلق به شرکت تابعه بانک آمریکایی جی‌‌‌پی مورگان و همچنین کومرز بانک آلمان در روسیه را صادر کرد.
  • هراس طلافروشان از افشای اطلاعات

    بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار طلا و جواهر به شرایط عادی خود بازنگشته است. معامله‌گران این بازار برای نشان دادن مخالفت خود با قانون مالیات بر عایدی سرمایه، بنگاه‌های خود را به حالت نیمه‌تعطیل درآورده‌اند. به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین معضلی که فعالان صنف طلا با آن مواجه هستند اطلاعات خواسته شده توسط سازمان امور مالیاتی است. به گفته بسیاری از این افراد آنها تمایلی به اعلام اطلاعات دارایی‌های خود به دولت ندارند. این در حالی است که در مقابل، سازمان امور مالیاتی در تلاش است با افزودن تبصره‌های مختلف به این قانون شرایط را برای فعالان طلایی تسهیل کند.
  • افزایش سن بازنشستگی در کره؟

    دنیای اقتصاد-علیرضا کتانی: کره‌جنوبی دومین نرخ بالای فقر درآمدی در میان افراد مسن در کشورهای OECD ( باشگاهی متشکل از اکثر کشورهای ثروتمند) را دارد. بالاترین میزان فقر در میان این کشورها متعلق به کشور کوچک استونی است. نزدیک به ۴۰درصد از مردم بالای ۶۵سال کره‌جنوبی زیر خط فقر کشورهای OECD زندگی می‌کنند که نصف درآمد متوسط ملی آنها است. در ژاپن این نرخ ۲۰درصد است و میانگین OECD ۱۴درصد است. معضل فقر در سنین بالا با افزایش امید به زندگی در این جوامع و ضعف موجود در سیستم بازنشستگی آنها باعث شده بازنشستگی در شرق آسیا تبدیل به یک مساله بغرنج سیاستی شود. این موضوع نشان می‌دهد که چالش بازنشستگان تنها در ایران نیست و احتمال افزایش سن بازنشستگی در کشورهای آسیای شرقی نیز وجود دارد.
  • عطش چین برای خرید طلا

    دنیای اقتصاد: رکوردزنی قیمت طلای جهانی در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که این دارایی همبستگی معکوس خود را نسبت به نرخ تورمی، نرخ بهره بالا و تقویت شاخص ارزی شکسته است. اما تمایل مقامات آمریکایی به آغاز سیاست‌های انبساطی موجب شد تقاضای بانک مرکزی چین در ۱۸ ماه اخیر روند صعودی به خود بگیرد. گفتنی است که ذخایر طلای چین در ماه مارس حدود ۵ تن افزایش یافته و احتکار طلا از سوی این کشور حدود ۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته گزارش شده است.
  • علل ایجاد ناترازی و بنگاه‏داری در نظام بانکی

    فرهاد شریفی بقا/ دکترای تخصصی اقتصاد مالی_پولی
    در این روز‌‌ها، بحث داغ محافل اقتصادی ناترازی بانک‌ها و بنگاه‌داری بانک‌ها است. ابتدا بهتر است درباره شفاف‌سازی برخی واژه‌های به‌کار رفته توسط سیاستگذاران پولی کشور و آگاه‌سازی افکار عمومی مردم به برخی نکات به‌صورت عمیق‌تر پرداخته شود.
  • ​​فراتر از بیت‌کوین؛ قدرت بلاک‌چین در همه‌ صنایع

    نیایش نظری / کارشناس حوزه بلاک‌چین
    بلاک‌چین، نه تنها یک فناوری دیجیتال جدید است، بلکه یک نیروی واقعی و مخرب در تحول صنایع برای همیشه به شمار می‌آید. این فناوری نوین که اصول اساسی امنیت، شفافیت و غیرقابل‌ تغییر بودن را در خود جای داده است، برای تغییر زیرساخت‌های صنایع مختلف، از املاک و مستغلات تا مراقبت‌های بهداشتی و آموزش آماده است. بلاک‌چین به‌عنوان یک نهاد پویا، با ارائه مجموعه ابزارهای بی‌نظیر، به ساده‌تر شدن فرآیندها، افزایش اعتماد و توانمندسازی افراد کمک می‌کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر