شماره روزنامه ۶۰۰۵
|

  • تقابل ریسک و ارزندگی

    دنیای اقتصاد: بررسی نسبت قیمت به سود گذشته‏نگر بازار سهام نشان می‏دهد که این شاخص در پایان معاملات روز گذشته به ۷.۴۴ رسیده است. میانگین این نسبت در سال گذشته ۸.۱۷ بوده است. با ارقامی که در روزهای فعلی در این نسبت تجربه می‏شود، می‏توان گفت که بازار به لحاظ محدوده ارزندگی از نظر سود ساخته‏شده در ۱۲ماه گذشته، در نقاط ارزنده‌تری نسبت به سال قبل قرار دارد. اما در مقطع کنونی ریسک‏‌های سیستماتیک و تصمیمات خلق‌الساعه سیاستگذار دو عامل مهمی است که مانع رشد این شاخص شده است.
  • قصه ناتمـام رکود در بورس

    سهیلا نقی‌پور/ کارشناس بازار سرمایه
    شاخص‌کل بورس تهران در پایان معاملات آخرین روز هفته‌ با ۱۲‌هزار و ۳۳۱ واحد کاهش مواجه شد و در نهایت در سطح ۲‌میلیون و ۲۱۹‌هزار واحد قرارگرفت؛ این در حالی است که بازار با روند مطلوبی گام به دومین ماه سال ‌گذاشته‌بود. اتمسفر خوشایندی که دوام آن‌چنانی نداشت و طبق روال سال‌گذشته دوران رونق بسیار کوتاهی را تجربه کرد و پس از آن طی ۱۰ روز کاری منفی دنبال شد و در حدود ۹۸‌هزار واحد از شاخص‌کل بورس کاسته شد.
  • تکراری اما مهم برای بورس

    عاطفه چوپان
    بازار سهام در ادامه روند رو به افتی که طی چند هفته اخیر و در نتیجه انتظار برای اتخاذ تصمیمات مثبت دولت و بانک‌مرکزی به آن دچار شده، سومین هفته اردیبهشت را نیز با نوسانات منفی پشت‌سر گذاشت.
  • عضویت هند در بازارهای بدهی نوظهور

    محدثه علیزاده: تعداد زیادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهانی در حال ورود به بازار اوراق قرضه دولتی هند با ارزش بازاری ‌هزار‌میلیارد دلار هستند. این درحالی است که این بازار در آینده نزدیک به شاخص‌های بازارهای بدهی جهانی اضافه خواهد شد. شرکت سرمایه‌گذاری بین‌المللی جی‌پی‌مورگان سال‌گذشته اعلام کرد که این شرکت از ماه ژوئن بازار بدهی دولت هند را به شاخص بازارهای نوظهور خود اضافه می‌کند.
  • موانع رونق بورس

    دنیای اقتصاد- علی عبدالمحمدی: برای هفتمین روز متوالی افت شاخص‌کل بورس تهران ادامه‌دار بود و روز گذشته نماگر اصلی بازار سهام با افت ۰.۳۴‌درصدی همراه شد و در سطح ۲‌میلیون و ۲۳۱‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. گفتنی است که در هفت روز متوالی که شاخص‌کل سرخ‌پوش بوده، این شاخص ۳.۱۹‌درصد از ارتفاع خود را از دست داده‌است. رشد دلار نیمایی نیز برای سومین روز متوالی ادامه‌دار بود و این نرخ به حوالی ۴۲‌هزار‌تومان رسید. به‌رغم رشد دلار نیمایی، بازار سهام به این متغیر واکنش خاصی نشان نداد و نماگرهای سهامی در روز گذشته با کاهش ارتفاع همراه شدند. صندوق‌های اهرمی بازار نیز در روز گذشته با افت همراه شدند و باید دید که روند معاملات بازار در روزهای آتی چگونه پیش خواهد رفت.
  • هفت پله قرمز بورس

    دنیای اقتصاد: شاخص کل در روز گذشته برای هفتمین روز متوالی با افت همراه شد تا افت شاخص در این ۷روز به ۳.۱۹درصد برسد. شکاف دلار نیمایی و آزاد، فقدان اعتماد در بازار، نرخ بهره بالا و نبود اخبار بنیادی امیدوارکننده از جمله موانع رشد بورس در مقطع فعلی محسوب می‌شوند.
  • رشد مطلوبیت در بازار معاملات پنهان

    دنیای اقتصاد-محمدصادق صفا: بررسی گزارش منتشرشده توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران تحت عنوان «چگونگی انجام معاملات خارج از بورس در بازار‌های اوراق بهادار و نحوه تسویه آنها» نشان می‌دهد که نیاز برخی سرمایه‌گذاران به انجام معامله خارج از بورس‌های اوراق بهادار، فضا را برای ایجاد بستر معاملاتی خارج از بورس فراهم کرده است؛ زیرا برخی از سرمایه‌گذاران به آزادی عمل بیشتری در هنگام معامله نیاز دارند تا بتوانند شرایط معامله را براساس خواسته‌ها و نیازهای خود طراحی کنند. خریداران و فروشندگان می‌توانند معاملات خود را در بورس یا خارج از آن انجام دهند. به بیان دیگر پلتفرم‌های معاملاتی خارج از بورس، سفارش‌ها را به صورت مجزا از سیستم ثبت‌سفارش بورس‌های رسمی اجرا می‌کنند.
  • رئیس‌جمهور قانون «تامین مالی تولید و زیرساخت‏‏‌ها» را برای اجرا ابلاغ کرد

    سنا: رئیس‌جمهور قانون «تامین مالی تولید و زیرساخت‌‌‌ها» مصوب اسفند سال گذشته مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به دستگاه‌‌‌های مربوطه ابلاغ کرد. سید ابراهیم رئیسی قانون «تامین مالی تولید و زیرساخت‌‌‌ها» را که در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی و ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تایید شورای نگهبان رسیده بود، برای اجرا به قوه قضائیه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.
  • تمایل ناتمام بورس به سقوط

    بورس تهران همگان را ناامید کرده است. کاهش خیره‌کننده قیمت سهام طی معاملات روزهای گذشته در کنار ریزش قابل‌ملاحظه ارزش معاملات خرد نشان‌دهنده خروج نقدینگی از بورس است. دادوستدهایی که در روزهای اوج سال ۹۹ ارزشی حدود ۳۰‌هزار میلیارد تومان داشتند، حالا به‌سختی سطوح نزدیک به ۳هزار ‌میلیارد تومان را تجربه می‌کنند. از هفته دوم اردیبهشت‌ماه شاخص سهام ۳.۲۲درصد ریزش را ثبت کرده که گویای وضعیت منفی بورس ۱۴۰۳ تا اینجای کار است. شاخص کل در آستانه رسیدن به کف کانال ۲.۲میلیون واحد قرار دارد اما هنوز مشخص نیست چه زمانی بازار با ورود پول روبه‌رو خواهد شد.
  • بورس در انتظار آتش‌‌‌‌‌‌‌‌بس دولت

    دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان: بازارسرمایه این روزها در نتیجه سیاست‌های انقباضی و عدم‌تحقق چند موضوع که در صدر آنها نیز مساله افزایش نرخ دلار در سامانه نیماست، حال و روز خوبی ندارد و فضای کم‌‌‌‌‌‌‌‌رمق و بی‌‌‌‌‌‌‌‌تفاوتی از سوی فعالان قدیمی و جدید بازار در برخی روزها به چشم می‌خورد. متاسفانه اکثر فعالان بازار به دلیل اینکه سیگنال مثبت و کمک‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای رشد آن نگرفته‌‌‌‌‌‌‌‌اند، نسبت به بازار بدبین شده‌اند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر