شماره روزنامه ۶۰۱۲
|

  • حملات اسرائیل تا عمق رفح

    دنیای اقتصاد: اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروهای بیشتری را به رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه که به نقطه کانونی جنگ بین اسرائیل و حماس تبدیل شده است، می‌فرستد. «رجا عبدالرحیم»، «آدام راسگون» و دیگران در گزارش ۱۶مه در نیویورک‌تایمز نوشتند، اسرائیل قصد دارد با وجود نگرانی‌های بین‌المللی درباره تهدید غیرنظامیان، به عمق رفح فشار بیاورد.
  • هزینه خودکفایی برنج

    جلسه پیگیری موضوعات ویژه استان مازندران از جمله «رفع موانع افزایش تولید و حرکت به سمت خودکفایی برنج» با حضور رئیس‏‏‏‌جمهور برگزار شد. در این جلسه وزیر جهادکشاورزی پس از ارائه گزارشی در زمینه میزان تولید برنج در کشور از تدوین طرح جامع خودکفایی برنج خبر داد. رئیسی پس از شنیدن گزارش وزیر جهادکشاورزی به مسوولان ذی‌ربط دستور داد تا زمینه را برای خودکفایی برنج آماده کنند. در واکنش به این خبر، برخی فعالان اقتصادی در حوزه برنج تاکید کردند ؛ فارغ از اینکه اصولا با توجه به وضعیت منابع آبی کشور خودکفایی امکان‌پذیر باشد، در نبود یک استراتژی مدون، اظهاراتی از این دست بیشتر جنبه شعاری دارد. آنها معتقدند در حالی که در دو سال‌گذشته که وضعیت بارش مناسب بوده، دولت بیش از نیاز برنج وارد کرده و نمی‌توان از خودکفایی برنج صحبت کرد.
  • پول‏‏‌پاشی دوم در املاک چین

    دنیای اقتصاد-نیلوفر ادیب‏‏‌نیا: خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه، خبری از برنامه دولت چین برای حمایت از دولت‌‌‌های محلی با اعطای وام‌‌‌های دولتی به منظور رفع معضل انبوه خانه‌‌‌های به فروش نرفته منتشر کرد. این خبر در رسانه‌‌‌های داخلی با برداشتی نادرست بازتاب یافت و عنوان شد که هدف از این طرح، خانه‌‌‌های خالی است. اما بیانیه‌‌‌ اخیر مقامات چینی روشن ساخت که این طرح، بخشی از یک بسته نجات جامع برای بازار مسکن بوده و هدف اصلی آن، یاری رساندن به انبوه‌‌‌سازان در حل معضل آپارتمان‌‌‌های فروخته‌‌‌نشده‌‌‌ای است که انباشت آنها به تهدیدی جدی برای ثبات اقتصادی و اجتماعی کشور تبدیل شده است.
  • سریال تکراری نزول خودرویی‌ها

    دنیای اقتصاد-علی قاسمی: صنایع بورسی طی هفته گذشته، شرایط خوبی نداشتند. با وجود این، برخی از صنایع بازدهی قابل توجه و مثبتی را ثبت کردند. در این مدت، شاخص کل، ۲.۴۶درصد کاهش یافت و بازدهی شاخص هموزن هم به منفی ۳.۲۴درصد رسید. بیشترین بازدهی صنایع مربوط به صنعت هتل و رستوران است که طی هفته گذشته با رشد ۱۱.۵درصدی، بهترین عملکرد را در میان صنایع به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، حفاری با بازدهی ۳.۲۵درصدی و انبوه‏‏‌سازی با بازدهی ۲.۹۵درصدی در صدر بازدهی‏‏‌ها قرار دارند. نکته قابل توجه آن است که برخی از صنایع با وجود بازدهی منفی شاخص کل و شاخص هموزن، با بازدهی منفی کمتری همراه شدند.
  • کرمان پس‌از «کرمان آیدکس»

    دنیای اقتصاد-سید سجاد موسوی: مراسم اختتامیه «کرمان آیدکس ۲۰۲۴» با حضور جمعی از مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی برگزار شد؛ مراسمی که به نوعی می‌توان گفت چکیده پنل‌های چهار روزه‌‌ای بود که مهم‌ترین چالش‌ها و راهکارهای موفقیت استان کرمان را در بخش‌هایی همچون انرژی‌های تجدید پذیر، گردشگری، کشاورزی، صدور خدمات فنی – مهندسی، شکل‌گیری زنجیره ارزش صنعت مس، توسعه پایدار، هوش مصنوعی و... تشریح می‌‌کرد.
  • روایت یک بازی ناتمام

    دنیای اقتصاد: زری خوشکام، بازیگر قدیمی سینما، همسر علی حاتمی و مادر لیلا حاتمی، در ساعات واپسین پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه در ۷۶سالگی درگذشت. این هنرمند متولد ۱۳۲۶ بود و در سال‌های قبل از انقلاب با کارگردان‌هایی همچون خسرو هریتاش، رضا میرلوحی و علی حاتمی همکاری داشت.
  • سرعت‏‌گیر ارزی شرکت‌ها

    انتقاد از شرایط ارزی فعلی همچنین سرکوب نرخ در سامانه مبادله یا همان نیمای سابق؛ مدتی است که به پای ثابت بسیاری از صحبت‏‌ها در حاشیه رویدادهای مهم بدل شده است. به عنوان نمونه؛‏‌ بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی محمل انتقاد تند فعالان اقتصادی و به‌خصوص مدیران و فعالان حوزه پتروشیمی به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی بود به طوری که عدم‌تخصیص ارز یا تاخیر زیاد در این حوزه و الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات به نرخ نیما از گلایه‌های تمام نشدنی فعالان تولیدی در این نمایشگاه بود.
  • لحظه دلهره‌آور در جنگ اوکراین

    دنیای‌اقتصاد: فقط ۱۸ماه پیش، مقامات کاخ سفید و پنتاگون درباره اینکه آیا نیروهای روسیه در اوکراین ممکن است شکست را پذیرا و به‌طور کامل از کشور خارج شوند، بحث کردند. اکنون پس از ماه‌ها پیشرفت آهسته زمینی روسیه و جهش‌های فناوری در مقابله با تسلیحات ارائه‌شده توسط آمریکا، دولت بایدن به‌طور فزاینده‌ای نگران است که ولادیمیر وی.پوتین در حال جمع‌آوری نیروی کافی برای تغییر مسیر جنگ و شاید معکوس کردن دورنمای پیشتر تیره و تار خود است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در روزهای اخیر، نیروهای مسکو فشار جدیدی را در نزدیکی دومین شهر بزرگ کشور، خارکیف وارد و اوکراین را مجبور کرده‌اند تا نیروهای خود را که قبلا کاهش داده بودند، دوباره به منطقه بازگردانند. ترس از این وجود دارد که پس از یک پیروزی خیره‌کننده دوباره این شهر را از دست بدهند.
  • تداوم تخصیص ارز؛ شرط ثبات بازار موبایل 

    پس از گذشت چهار ماه از عدم تخصیص ارز به واردکنندگان موبایل برای سفارش‌های ثبت‌شده در دی ماه سال گذشته، بالاخره جلسات انجمن واردکنندگان با دفتر تخصصی وزارت صمت نتیجه داد و به گفته فعالان در روزهای اخیر تخصیص ارز - هر چند محدود- شروع شده است؛ اما همچنان وضعیت ثبت‌سفارش و تخصیص حدود ۳.۵ میلیارد دلار ارز به واردکنندگان در سال جاری بلاتکلیف باقی مانده است. حالا در این شرایط فعالان بازار موبایل معتقدند که تخصیص‌های اخیر ارز به برخی واردکنندگان به بازار کمک می‌کند و التهاب در این بازار را به تعویق می‌اندازد. البته کارشناسان شرط تعادل در بازار موبایل را در تداوم تخصیص و تعیین تکلیف ارز واردات سال ۱۴۰۳ می‌دانند.
  • ضرورت افزایش اکتشافات صنعت مس

    دنیای‌اقتصاد: توجه به اکتشافات مس با توجه به قرارگیری ایران روی کمربند مواد معدنی و از طرفی شکل‌گیری زنجیره مس و توجه بیش از پیش به صادرات، با استفاده از فناوری‌های روز دنیا که می‌تواند سهم بخش معدن از تولید ناخالص داخلی را تا ۵ برابر افزایش ‌دهد، نقل محافل فعالان این صنعت است. در سومین روز همایش و نمایشگاه کرمان آیدکس۲۰۲۴ پنلی با عنوان «صنعت مس و توسعه زنجیره» با حضور جمعی از مسوولان و فعالان این صنعت برگزار شد. به بیان کارشناسان، ایران با وجود داشتن ۶درصد از ذخایر معدنی جهان، ۰.۱درصد از تولیدات جهانی را به خود اختصاص داده است.
  • کلاف پیچیده زنجیره تامین

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین‏‏‏‌الملل: همه شواهد نشان می‌دهد که دوران جدیدی در تجارت‌جهانی آغاز شده‌است، پس از یک دوره طولانی که مفهوم تجارت آزاد تقدیس می‏‏‏‌شد، حالا کشورها ‌بار دیگر سیاست را بر اقتصاد تقدم می‌دهند. پس از افزایش تنش‌ها در مرز روسیه و اوکراین، خاورمیانه و جنوب شرق آسیا، ‌بار دیگر ژئوپلیتیک جایگاه خود را به رخ می‌کشد. کمتر از ۵۰ سال ‌از زمانی‌که جهان تصمیم گرفت چین کمونیستی را به‌عنوان یک مهمان جدید در اقتصاد جهانی بپذیرد، می‌گذرد و حالا نظر «دنیای آزاد» در قبال چین تغییر کرده و بلوک‌های جدیدی برای مقابله با این کشور در حال شکل‌گیری هستند؛ وضعیتی که در آن کشورها مجبورند جناح خود را مشخص کنند.
  • مرجع تعیین خط فقر وزارت رفاه است

    وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به گزارشی با عنوان هشدار سبد غذایی خانوار که در تاریخ ۱۴۰۳.۰۲.۱۰ در روزنامه «دنیای اقتصاد» منتشر شده بود، پاسخ داد:
  • بازیافت؛ دوربرگردان آلایندگی

    بازار جهانی بازیافت تحت‌تاثیر تعدادی از محرک‌هاست. افزایش آگاهی و مقررات یکی از محرک‌های کلیدی است که بر روی خدمات بازیافت زباله تاثیر مستقیم دارد. گزارش تحقیقاتی بازار خدمات بازیافت زباله بر اساس بخش‌ها و مناطق مختلف نشان می‌دهد که خدمات بازیافت زباله از ۵۸.۵۳‌میلیارد دلار در سال‌۲۰۲۳ به ۶۲.۲۲‌میلیارد دلار در سال‌۲۰۲۴ با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۶.۳‌درصد رسیده‌است.
  • باد فرش قرمز را برد

    دنیای اقتصاد: پیش از ستارگان،‌ باران توفانی کن بود که روی فرش قرمز آمد. نور رعدوبرق با نور فلاش دوربین‌ها هم‌زمان شده بود و لیلی گلادستون، گرتا گرویگ، عمر سی، جین فوندا، ژولیت بینوش و ستاره‌های پرزرق‌و‌برق حاضر در جشنواره زیر بارش ناگهانی باران و در‌حالی‌که موسیقی فیلم معروف «مامامیا» پخش می‌شد، خود را به سالن افتتاحیه ‌رساندند. رسانه‌ها نوشتند که آسمان تاریک و گرفته کن،‌ یادآور وضعیت پشت‌صحنه جشنواره است، ‌به همان اندازه تند، به همان اندازه عصبانی اما نه آن‌قدر زودگذر. طبیعتا به خاطر باران، عکاسی از فرش قرمز کوتاه و ناتمام بود و همه توجه‌ها جلب لحظه آغاز مراسم افتتاحیه بود.
  • غروب برج‏‏‌های چینی

    دنیای اقتصاد-نیلوفر ادیب‏‏‌نیا: زنگ اصلاحات در بازار مسکن چین نه به دست دولت بلکه توسط چینی‌‌‌ها نواخته شد؛ تغییر رفتار پررنگ بازیگران این بازار از روی «رونق تاریخی معاملات ثانویه مسکن» و «غروب بازار آسمانخراش‌‌‌ها» محرز است به‌طوری که این یک واکنش معنادار دو سمت عرضه و تقاضا به وقایع حداقل دو سال اخیر در بازار املاک چین است. «ورشکستگی سریالی برج‌‌‌سازها» و «ناتوانی پیش‌‌‌فروشنده‌‌‌ها در عمل به تعهدات‌‌‌شان مقابل خریداران سرمایه‌‌‌ای آپارتمان‌‌‌ها» سرانجام باعث شد این جنس از تقاضا در بازار فروکش کند؛ اتفاقی که کارشناسان بازار املاک این کشور اسم آن را «میوه فرسایش اعتماد» گذاشته‌‌‌اند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر