پیش‌بینی رشد قیمت مسکن<br>

گروه مسکن- یک انبوه‌ساز گفت: طبق ارزیابی‌های انجام شده طی ۸ماه آتی قیمت مسکن ۸۰ تا ۹۰درصد افزایش خواهد یافت. مجتبی بیگدلی، رییس انجمن شرکت‌های ساختمانی قم در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: رونقی که به تازگی در بخش مسکن شاهد هستیم تنها در تولید مسکن لوکس و زمین است.

وی تصریح کرد: در تولید مسکن انبوه نه تنها پیشرفتی نداشتیم بلکه با پسرفت نیز مواجه بوده‌ایم.وی با اشاره به اینکه سازنده‌های بزرگ مسکن در بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند اضافه کرد: گرانی‌های اخیر در زمینه مصالح ساختمانی در ۴۰سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی افزایش قیمت مصالح ساختمانی را ۴۰۰درصد ذکر کرد.

بیگدلی با اشاره به عدم حمایت دولت و بانک‌ها از انبوه‌سازان گفت: میزان وام بانکی که به خریداران تعلق می‌گیرد به قدری کم است که قدرت خرید مردم را آنچنان افزایش نخواهد داد که بتوانند مسکن خود را تهیه کنند. به گفته وی سازندگان نیز به‌دلیل عدم فروش واحدهای خود در بازپرداخت وام‌هایی که برای ساخت دریافت کرده‌اند مجبور به پرداخت جریمه تاخیر شده‌اند که این خود یکی از مشکلات بزرگ است. وی تصریح کرد: آنچه ملموس و مشهود است اینکه سازندگانی که پروژه‌های خوبی برای ساخت در نظر داشتند به‌دلیل مشکلاتی از قبیل آنچه گفته شد تمایلی به شروع کار جدید ندارند. وی با اشاره به اینکه قیمت سیمان و آهن در اختیار دولت است اضافه کرد: دولت با کنترل قیمت این دو کالا می‌تواند کمک بزرگی در کنترل قیمت مسکن داشته باشد.

وی وجود بازار سیاه سیمان و قیمت بالای آهن را از مشکلات عدیده‌ای دانست که بخش مسکن با آن دست به گریبان است.