با وجودی که بنا به گفته برخی کارشناسان، آژانس‌های مسکن مسبب اصلی افزایش قیمت مسکن هستند. اما بنگاه‌داران گناه را بر گردن تولیدکنندگان مصالح ساختمانی انداختند. به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از مشاوران املاک گفت: مشاوران مسکن دخالتی در افزایش قیمت‌ها ندارند و در ۹ماه اخیر شاهد افزایش ۴۰درصدی قیمت چه در بخش خرید چه در بخش اجاره بوده‌ایم. وی افزود: وقتی به‌طور لحظه‌ای قیمت مصالح ساختمانی افزایش می‌یابد، شهرداری تراکم را ۱۳درصد اضافه می‌کند و از سویی جمعیت جوانان به سرعت نیازمند مسکن می‌شود و از طرفی تولید مسکن جواب تقاضا را نمی‌دهد، نمی‌توان واسطه‌گران را باعث این افزایش‌ها دانست.

اما تولیدکنندگان مصالح ساختمانی هم نظر دیگری درخصوص افزایش قیمت مسکن دارند. بنا به گفته فرج‌ا... معافی یکی از توزیع‌کنندگان آهن در شهر تهران در خصوص علل افزایش قیمت مسکن گفت: آهن در مسکن نقش کلیدی دارد، وقتی قیمت آن افزایش می‌یابد، قیمت سیمان و سایر مصالح نیز زیاد می‌شود.

وی افزود: گرانی آهن و سیمان مقدمه افزایش قیمت مسکن است.

این توزیع‌کننده آهن گفت: از اواخر بهمن سال گذشته تاکنون، آهن با افزایش دو برابری قیمت مواجه شد ولی به نظرم تا پایان امسال دیگر رشد آنچنانی نیابد.

هوشنگ ادهمی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی درخصوص افزایش قیمت سیمان گفت: هر مترمربع زیربنا، یک تا یک و نیم کیلو مصرف سیمان دارد که با در نظر گرفتن مصرف تنی ۱۰۰‌هزار تومان سیمان، عملا شاهد خواهیم بود که نقش این قلم از مصالح ساختمانی در بالاترین حد قیمتی خود در شرایط فعلی، در هر متر تنها ۵‌هزار تومان است. وی افزود: به این ترتیب می‌توان متوجه شد که نقش سیمان در افزایش‌های اخیر که طی کمتر از یکسال قیمت مسکن ۳ بار افزایش داشته، بسیار ناچیز است.

این فعال حوزه سیمان یادآور شد: افزایش قیمت مسکن بیش از آنچه به سیمان و مصالحی مانند آن ربط داشته باشد به سیاست‌های دولت باز می‌گردد که عمدتا نیز بر روش‌های غیرموثر (کنترل فیزیکی) متوسل می‌شود. همچنین محمد رجایی، مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در خصوص سهم تیرآهن در افزایش‌های اخیر گفت: افزایش قیمت فولاد طویل به خصوص تیرآهن نقش چندانی بر قیمت مسکن ندارد. اصغر گرانمایه‌پور، نایب‌رییس اول کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که کارشناسان مسکن، بعضا افزایش ۷۰‌درصدی بودجه عمرانی را عامل گرانی مسکن می‌دانند، گفت: یکی از علل گرانی قیمت مسکن، تزریق نقدینگی توسط وام‌های متفاوت و گوناگونی است که به افراد و اقشار مختلف جامعه اعطای می‌شود. وی افزود: بعضا خبر اعطای وام خود باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود، ولو اینکه حرکت مذکور صورت نگیرد یا حتی تعداد متقاضیان با میزان امکان اعطای وام برابری نکند. وی افزود: تزریق نقدینگی به جامعه از یک سو و عدم عرضه مسکن کافی چه توسط دولت و چه مکانیزم‌های بخش خصوصی از سوی دیگر و همچنین افزایش قیمت مصالح به خصوص آهن باعث شده تا قیمت مسکن با افزایش مواجه شود.