آبرسانی به ۱۷۸ روستای آذربایجان شرقی ۸۷ درصد پیشرفت دارد

دنیای اقتصاد-تبریز: محمد خانی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه آبرسانی به این تعداد روستا در قالب چهار مجتمع آبرسانی شامل قشلاقات شهرستان‌های کلیبر، خداآفرین، آلمالوی هشترود، ستارخان ورزقان و مجتمع یخفروزان در حال اجراست، افزود: در مرحله دوم نیز آبرسانی به ٢٣٣ روستا دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه با شروع دولت سیزدهم آبرسانی به روستاها به‌ویژه روستاهای محروم و فاقد آب به‌ عنوان یک موضوع جدی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت، گفت: در این راستا اولین گام و با دستور وزیر نیرو، ایجاد مرکز جهاد آبرسانی به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در کشور آغاز شد.

خانی با اعلام اینکه در مجموع ۴۱۱ روستای استان در برنامه آبرسانی قرار دارند، افزود: هدف نهایی این پروژه، آبرسانی به همه روستاهای فاقد شبکه آب شرب یا دارای تنش و بالای ۲۰ خانوار است که البته امکان آبرسانی به روستاهای زیر ۲۰ خانوار در صورتی که در مسیر اجرای پروژه قرار داشته باشند نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اجرای مرحله نخست طرح جهاد آبرسانی به ۱۷۸ روستای استان، خاطرنشان کرد: آبرسانی به ۱۲۰ روستا در قالب این طرح به اتمام رسیده است که با بهره‌برداری از این طرح‌ها، بیش از ۵۲ هزار نفر تحت پوشش خدمات تامین آب سالم و پایدار قرار گرفتند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تاکید کرد: تاکنون برای اجرای طرح‌های آبرسانی به ۱۷۸ روستا در استان، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است و همزمان مرحله ۲ این طرح برای آبرسانی به ۲۳۳ روستا در شهرستان‌های مختلف برنامه‌ریزی شده و تفاهم نامه‌ای در این راستا با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) امضا شده است.

خانی گفت: از ۲ هزار و ۷۰۰ روستای آذربایجان شرقی حدود ۷۰۰ روستا دارای تنش آبی هستند که با برنامه ریزی‌های انجام شده در دولت سیزدهم و اجرای طرح جهاد آبرسانی، تلاش بر این است این تنش آبی رفع شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: ۱۰۰ درصد جمعیت شهری در ۷۳ شهر استان زیر پوشش شبکه آشامیدنی و بهداشتی قرار دارند.

خانی همچنین از برخورداری ٧٥ درصدی جمعیت شهری آذربایجان شرقی از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب خبرداد و گفت: تاکنون ٩٠٠ هزار فقره انشعاب فاضلاب در استان واگذار شده است.

وی اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در راستای ارتقای بهداشت سلامت جامعه و برای کمتر شدن مشکلات زیست محیطی در سال‌های آینده و با توجه به افزایش جمعیت اقدام به احداث تصفیه خانه و توسعه شبکه فاضلاب کرده است به طوری که با احداث و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب، آلودگی زیست محیطی به‌طور چشمگیری کاهش یافته و وضعیت بهداشتی شهر بهبود یافته است.

خانی یادآور شد: از طرفی با توجه به اثرات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در جهت توسعه پایدار و حفظ سلامت محیط زیست و نسل آینده، ایجاد شبکه، تاسیسات و تصفیه خانه‌های فاضلاب به‌صورت مدرن همواره مورد تاکید مسئولین بوده که در این راستا اقدامات چشمگیری انجام شده است.

وی بیان کرد: تاکنون چهار هزار و ۵۴ کیلومتر شبکه فاضلاب شهری و به‌ موازات آن ١٢ تصفیه خانه فاضلاب در استان به بهره برداری رسیده و هشت تصفیه خانه نیز در حال احداث است.