انتقاد از کارهای تصنعی برای رفع بیکاری

رییس مجلس با اشاره به حوادث اخیر مصر: با قطع اینترنت و دموکراسی شتری دردی دوا نمی‌شود رییس مجلس برای چندمین بار در ماه‌های اخیر از انجام «کارهای تصنعی، مقطعی و مسکن‌وار» برای حل مشکل بیکاری انتقاد کرد و خواهان توجه ریشه‌ای به موضوع اشتغال در کشور شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی که روز پنج‌شنبه در بابلسر سخنرانی می‌کرد، «ثبات در ایران» را مهمترین عامل پیشرفت کشور توصیف کرد و گفت: چیزی ارزشمندتر از وحدت و گذشت برای عزتمندی ایران نیست. وی با اشاره به شرایط منطقه خاطرنشان کرد: توجه به صحنه منطقه، گویای این مطلب است که شیادان بین‌المللی مترصد دامن زدن به نزاع‌ها در کشور ما هستند.رییس قوه‌مقننه ایجاد فضای کسب‌وکار معقول در کشور را در شرایط فعلی کشور بسیار مهم خواند و با اشاره به امکاناتی که در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: امروز کشور ما دارای سرمایه‌های بسیاری چه در بخش انسانی و چه در حوزه منابع طبیعی است.لاریجانی با تاکید مجدد بر بهبود فضای کسب و کار در کشور خاطرنشان کرد: آن چیزی که باعث می شود از منابع‌مان در کشور بهتر استفاده کنیم، ساده شدن فضای کسب و کار است. وی با تاکید بر اینکه مشکل اشتغال با «کارهای تصنعی، مقطعی و مسکن‌وار» حل نمی‌شود، گفت: باید به مسائل اشتغال در کشور به صورت ریشه‌ای توجه شود.وی به مصوبات مجلس در برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و افزود: ما در برنامه پنجم توسعه سعی کردیم فضای کسب و کار را با کاستن از امور دست و پاگیر بهبود ببخشیم. رییس قوه مقننه برای پیشرفت کشور، تولیدمحور بودن را ضروری دانست و گفت: اقتصاد ما برای پیشرفت نیاز به این دارد که مردمی باشد و مسابقه‌ای در تولید به وجود آید تا مشکل اشتغال در کشور حل شود.وی یکی از راه‌های حل مشکل اشتغال در کشور را شرایط اقتصادی پایدار عنوان کرد و گفت: کشور ما امکانات لازم برای پیشرفت را دارد.رییس مجلس به اجرای اصل ۴۴ که مورد تاکید مقام معظم رهبری است اشاره کرد و گفت: هدف از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ مسابقه در تولید برای رفع مشکل اشتغال بود. باید تلاش شود از این فضای وحدت‌آمیز که باید در کشور به وجود آید، شرایط اقتصاد کشور پایدار شود.وی خاطرنشان کرد: امکان اینکه کشور ما صادرکننده مهمی در منطقه شود وجود دارد، اما باید همت کرد از دعواهای سیاسی پرهیز شود. رییس مجلس با تاکید بر وحدت بین مسوولان تصریح کرد: مسوولان ما برای حل مشکلات کشور از جمله بیکاری باید از دعواهای سیاسی امتناع کنند و روحیه خدمت به مردم داشته باشند و تلاش کنند شرایط مسابقه در ایجاد کار برای همه مردم فراهم شود.لاریجانی با اشاره به فرموده‌ای از امام علی (ع) چهار عامل را دلیل ناپایداری یک ملت توصیف کرد و گفت: نپرداختن به امور و مسائل مهم، بها دادن به امور غیرمهم و تشریفات، پیش انداختن فرومایگان و کنار زدن آگاهان عواملی هستند که باعث ناپایداری یک ملت می‌شود.

انتقاد از ناسیونالیسم دهاتی وار

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، لاریجانی در این سخنرانی گفت: امروز قلدرهای دنیا به دنبال این هستند که در چشم ملت خاورمیانه خاک بپاشند تا واقعیات را نبینند، اما مردم خاورمیانه بیدار شده‌اند.لاریجانی گفت: در چند سال اخیر حرف‌های بزرگ از حنجره آمریکا زیاد شنیده‌اید. گاهی آنقدر تهدید می‌کردند و افراد را واسطه می‌فرستادند که اگر فلان کار را انجام ندهید به نقطه آخر می‌رسید. برخی افراد ضعیف شاید دل‌های لرزان داشتند، اما چون سکاندار کشور ولی فقیه است، این لنگرگاه انقلاب توانست جریان‌های زورگو را به عقب بیاندازد.لاریجانی با بیان اینکه امروز دوره حرف‌های ناسیونالیستی گذشته است، گفت: زمانی در ایران گرایش ناسیونالیسم وجود داشت. این فکر امروز حتی در دنیای عرب پایگاهی ندارد و زمان آن گذشته است. نماینده مردم قم یادآور شد:‌ گاهی در کشور خودمان حرف‌های دهاتی‌وار درباره ناسیونالیسم زده می‌شود، اما زمانه این حرف‌ها و زمانه گرایشات مارکسیستی هم گذشته است.رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گاهی در این شرایط و مسائل سیاسی داخلی، برخی کارهای بزرگ انقلاب نادیده گرفته می‌شود. در کشور ما نیز اشکالاتی وجود دارد و کسی منکر آن نیست. در دوره‌های مختلف نابسامانی‌هایی وجود داشته اما حرکت اصلی انقلاب بسیار توفنده بوده و باعث عزتمندی کشور شده است که این جوهره را باید صیانت کرد.

دموکراسی شتری در مصر

رییس مجلس با بیان اینکه یک شخصیت آمریکایی گفته بود ما در مصر به دنبال دموکراسی واقعی هستیم نه دموکراسی‌ای مانند ایران، گفت: معلوم است که شما دموکراسی آمریکایی را می‌خواهید در منطقه ایجاد کنید. اگر دنبال دموکراسی واقعی بودید با آن خشونت دستور نمی‌دادید با اسب و شتر به تظاهرات‌کنندگان حمله کنند. این دموکراسی شتری است. لاریجانی تصریح کرد: شما روی لبه تیغ راه می‌روید که آخر گرفتار همان تیغ می‌شوید. رییس مجلس با بیان اینکه جوانان امروز از مسائل سیاسی مطلع هستند، گفت: با قطع شبکه‌ها و اینترنت دردی دوا نمی‌شود. پختگی در امت اسلامی به وجود آمده است. رییس مجلس با بیان اینکه پریشانی در حرف‌های آمریکایی‌ها دیده می‌شود، گفت:‌ با وجود این شرایط آمریکایی‌ها همچنان امر و نهی می‌کنند. به شما چه که در مصر چه می‌گذرد. یک روز می‌گویند به آنها کمک می‌کنیم یک روز می‌گویند با مردم هستیم! چرا برای خود جایگاه قائل هستید مگر فراموش کردید که شما در عراق شکست خوردید. شما گفتید می‌خواهید برج دموکراسی در آنجا ایجاد کنید اما با فضاحت خارج شدید. مگر فراموش کردید که در افغانستان در باتلاق گرفتار شدید. در لبنان گفتید می‌خواهید خاورمیانه جدید درست کنید. چرا برای خود مدیریتی قائل هستید و تصور می‌کنید می‌توانید دستور دهید.