در حالی که حدود دو سال از تشکیل کمیته تحقیق و تفحص مجلس از بانک‌های دولتی می‌گذرد و با وجود اعلام رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر ارائه نتایج این کمیته تا اول بهمن ماه، اعضای این کارگروه از تشریح اقدامات انجام شده در این راستا خودداری می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فارس هیات تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی، با عضویت نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس از سال گذشته تشکیل شده و با استقرار در بانک مرکزی در آذرماه ۸۸ به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

اعضای هیات رییسه این کمیته از جمله موسوی جرف، قاضی‌پور، مرعشی و فروزش هستند. محورهای این تحقیق و تفحص شامل بررسی تسهیلات ارائه شده بانک‌ها و نحوه بازپرداخت آن، کفایت سرمایه و نقدینگی، طرح‌های زود بازده و تورم است.

باید یادآور شد که طبق گفته‌های اعضای کمیته تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی، این کمیته به صورت مستقل عمل کرده و از هیچ کارشناس بانکی کمک نگرفته است.

از آغاز رسمی فعالیت این کمیته، اخبار مختلفی مبنی بر نحوه فرآیند بررسی و تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی منتشر شده؛ اما تاکنون هیچ یک از اعضای این کمیته گزارش کامل یا حتی ناقصی را درباره اقدامات انجام شده در این باره ارائه نداده‌اند.

البته حدود یک‌ماه پیش ارسلان فتحی‌پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از اعلام نتایج تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی تا یک ماه آینده خبر داده و تاکید کرده بود: کار کمیته تحقیق و تفحص از سیستم بانکی به اتمام رسیده و نتایج این امر بعد از جمع‌بندی به کمیسیون اقتصادی ارائه خواهد شد.

وی افزود:‌ تا یک ماه آینده نتایج کامل تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی به صحن علنی مجلس خواهد رفت.

تاریخ این اظهارات فتحی‌پور ۱۳ دی‌ماه بود و هم‌اکنون چند روز از موعدی که وی اعلام کرده بود گذشته است؛ ولی به نظر می‌رسد هنوز روز موعد فرا نرسیده و اعضای این کمیته کماکان درحال بررسی و جمع‌بندی گزارش خود هستند و قصد ندارند که نتایج بررسی‌های خود را در جلسات کمیسیون اقتصادی مطرح کنند چه رسد به رسانه‌ای کردن آن.

تلاش خبرنگار فارس برای کسب جزئیات بررسی‌های اعضای کمیته تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی تا کنون بی‌نتیجه بوده؛ چراکه اعضای این کمیته از اطلاع‌رسانی در این باره خودداری می‌کنند. پیمان فروزش در همین‌باره گفت: بنده و همکارانم تمام تلاش خود را می‌کنیم که هر چه سریع‌تر جمع‌بندی‌ها انجام و گزارش نهایی به کمیسیون اقتصادی ارائه شود. وی افزود: هم‌اکنون در این کمیته درحال بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات ارائه شده از بانک‌های دولتی هستیم.

رییس کمیته تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی در مورد مهم‌ترین مواد در گزارش این کمیته اظهار کرد: مطالبات معوق، مشکوک‌الوصول‌ها و همچنین میزان اعتبارات پرداختی بیش از یک‌‌میلیارد تومان در این کمیته در حال بررسی است. به گفته فروزش، مشکلات و تخلفات بانک‌ها درباره نحوه تسهیلات‌دهی و وصول مطالبات معوق در این کمیته بررسی شده است.

وی درباره تعداد پرونده‌های تسهیلات پرداختی بیش از یک میلیارد تومان افزود: تعداد این پرونده‌ها خیلی زیاد است و هم‌اکنون به تفکیک پرونده‌های بانک‌های مختلف بررسی می‌شود.