سنا - معاون سازمان بورس اعلام کرد: ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر به ۶۷۰ میلیارد تومان رسیده که ۳۷۰ میلیارد تومان آن به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت اختصاص دارد و ۳۰۰ میلیارد تومان بقیه متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. عضو هیات‌مدیره سازمان بورس اعلام کرد: در گام بعدی طراحی، عرضه و صدور مجوز برای صندوق‌های قابل‌معامله در بورس یا فرابورس را در دستور کار داریم. قیمت واحد (یونیت) این صندوق‌ها بر اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود و یک بازار گردان بر نوسان آن نظارت می‌کند. پیش‌بینی می‌شود قیمت بازار این صندوق‌ها از خالص ارزش دارایی‌های آنها (NAV ) چندان فاصله ای نداشته باشد.

قاسم محسنی گفت: برنامه‌ریزی اولیه آن است که این صندوق‌ها با حداقل سرمایه ۵۰۰ میلیون تومان در فرابورس عرضه شوند. ضمن اینکه در صورت نهایی شدن مقررات کارگزاران دارای مجوز سبدگردانی، شرکت‌های تامین سرمایه و شرکت‌های سبد گردان می‌توانند درخواست تشکیل این گونه صندوق‌ها را به سازمان بورس بدهند.

معاون سازمان بورس در ادامه به برنامه توسعه فعالیت صندوق‌ها در حوزه‌های جدید اشاره کرد و افزود: قصد داریم با صدور مجوز فعالیت به صندوق‌های ارزی، بازاری جذاب برای مبادله اعتبارات اسنادی (LC) ایجاد کنیم. به گفته محسنی طراحی صندوق‌های ارزی اوایل سال آینده آغاز می‌شود. این صندوق‌ها احتمالا قابل‌معامله در فرا بورس هم خواهند بود.

به گفته محسنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به تقاضای بالا برای آن بسیار متنوع شده‌اند، به طوری که به تازگی درخواست تشکیل ۲ صندوق مختلط سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق با درآمد ثابت را بررسی کرده و در حال صدور مجوز هستیم.

او اعلام کرد: هیات‌مدیره سازمان بورس به تازگی با در خواست سازمان بهزیستی برای تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری جهت امور خیریه موافقت کرده است. قرار است عواید سرمایه‌گذاری در این گونه صندوق‌ها صرف انجام پروژه‌های خیریه مشخص شود. خیرین و نیکوکاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این گونه صندوق‌ها که ساختاری شفاف و تحت نظارت دارند، در امور خیریه شریک شوند و هر زمان که خواستند اصل پول خود را دریافت کنند.

محسنی گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا هم در حال طراحی هستند. تاکنون شرکت تامین سرمایه امین درخواست تاسیس چنین صندوقی را پیشنهاد داده که تلاش داریم برای این گونه صندوق‌ها، بازده تعریف کنیم.