گروه بورس کالا - سردار خالدی: قیمت سکه در بازار آتی بورس کالا طی هفته گذشته تحت تاثیر بازار جهانی طلا تنها با حالت نوسانی روبه‌رو شد و تغییر زیادی نکرد؛ به طوری که قیمت‌ها تا نزدیک یک هزار و 500 تومان کاهش یافت و حجم تقاضاها هم چندان تغییر نداشت.

این در حالی است که معامله گران منتظر تحولات کشورهای خاورمیانه و عملکرد چین درباره واردات و ذخیره طلا هستند.
بازارهای جهانی طلا طی هفته گذشته هرچند شاهد تحولات سیاسی کشورهای خاورمیانه و انتشار داده‌هایی از اقتصاد کشورهای اروپایی و آمریکا بود؛ اما نسبت به این موضوع واکنش زیادی نشان ندادند و با سپری کردن یک مسیر نوسانی در سطح حدودی یک هزار و 340 دلار تا یک هزار و 364 دلار در تغییر بود. براساس گفته معامله‌گران، بازار طلا از زمان آغاز اعتراضات در مصر با تناقض روبه‌رو شده است.
همچنین براساس گزارش مارکت واچ، روند بهبود اقتصاد آمریکا در چند ماه گذشته قوی تر شده است، اگرچه نرخ بیکاری همچنان در سطح بالایی قرار دارد. از سویی گفته‌های رییس بانک مرکزی ایالات متحده نشان از آن دارد با وجود اینکه نرخ تورم در سطح پایینی باقی مانده است؛ اما تقاضای فراوان برای انواع کالاها در این کشور با محدودیت عرضه روبه‌رو شده است که این موضوع می‌تواند موجب رشد نرخ تورم شود. معامله‌گران طلا بر این باورند که با توجه به رشد روزافزون نرخ غلات و نگرانی‌های مربوط به افزایش نرخ تورم، طلا را به عنوان یک حصار دفاعی برای حفظ دارایی‌های خود انتخاب کنند. افزایش قیمت گندم، ذرت و سویا منجر به رشد تقاضای طلا در بازارهای جهانی شده است.
همچنین اظهارات ناامیدوارکننده در رابطه با رشد نرخ بیکاری از سوی بانک مرکزی آمریکا سبب شده که دلار در برابر ارزهای اصلی با افت روبه‌رو شود. بانک مرکزی اروپا در روز 7 فوریه اعلام کرده بود در صورتی‌که تا پایان سال‌جاری از میزان تورم اروپا کاسته نشود، این بانک نرخ بهره خود را افزایش خواهد داد که می‌تواند در اقتصاد جهانی و روند آن بسیار تاثیرگذار باشد.


اما تاثیرات اقتصاد آمریکا و چین بر بازارهای جهانی طلا در شرایطی صورت می‌گیرد که بیشتر سرمایه‌گذاران در انتظار برنامه‌های چین مبنی بر واردات طلا و ذخایر طلای این کشور در آینده نزدیک هستند؛ زیرا چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان طلا می‌تواند همراه با رشد نرخ بهره، موجب افزایش فشار بر تقاضای بازار فلزات صنعتی و طلا شود.
در هر حال در کوتاه مدت هر چند بهای طلا مجددا ممکن است افت کند و فعالیت‌های زیادی در بازار طلا به وجود نیاید؛ اما آینده برای این بازار همچنان با عواملی همراه شده که تحولات اقتصادی کشورهای اروپایی و تحولات سیاسی کشورهای خاورمیانه می‌تواند در چگونگی روند آن تاثیرگذار باشد.


اما در بازار داخلی نیز به تاثیر از بازار جهانی قیمت‌ها از تغییر زیادی برخوردار نبودند، به طوری که قیمت سکه طرح جدید از ابتدا تا پایان هفته همراه با نوسان روی عدد ۳۵۸ هزار تومان ثابت ماند. به گفته فعالان علاوه بر تاثیرات بازار جهانی طلا به ازای هر اونس که شاهد تغییرات زیادی نبود، سیاست‌های اقتصادی دولت در روند تقاضای بازار و چگونگی روند قیمت‌ها بسیار موثر بوده است. بسیاری بر این باورند با وجود اینکه تحلیل‌ها با توجه به نزدیک شدن به پایان سال‌جاری و آغاز تعطیلات نوروز حاکی از افزایش قیمت‌ها و افزایش تقاضا است؛ اما دادوستدهای موجود در بازار روایت متفاوتی دارد. بازار آتی طی هفته گذشته تحت تاثیر بازار نقدی قرار گرفت و نسبت به هفته مشابه قبل تغییری نکرد. در هفته منتهی به ۲۱ بهمن‌ماه یک هزار و ۴۷۶ قرارداد به ارزش ۵۵ میلیارد و ۱۵۲ میلیون و ۸۳۰ هزار ریال دادوستد شد که نسبت به هفته قبل از لحاظ حجم و ارزش معاملات به ترتیب ۶۹/۱ و ۸۸/۰ درصد افزایش داشت. در واقع هفته گذشته بازار همچنان بدون تغییر با حالت انتظار معامله‌گران نسبت به تحولات آینده روبرو شد. معاملات سکه تحویل اسفندماه ۶۳۴ قرارداد بود که ارزش آن ۲۳ میلیارد و ۱۶۷ میلیون و ۹۸۰ هزار ریال بود. دادوستد سکه تحویلی اردیبهشت‌ماه ۶۸۵ قرارداد به ارزش ۲۵ میلیارد و ۷۲۳ میلیون و ۶۸۰ هزار ریال بود. همچنین مبادله سکه تیرماه ۱۵۵ قرارداد به ارزش ۵ میلیارد و ۹۵۷ میلیون و ۵۸۰ هزار ریال بود. دادوستد شمش طلای ۱۰ اونسی تحویل بهمن‌ماه نیز طی یک هفته گذشته تنها با انجام ۲ قرارداد به ارزش ۳۰۳ میلیون و ۵۹۰ هزار ریال همراه بود.
روند قیمت‌ها در بازار نیز به گونه‌ای بود که تنها شمش طلای ده اونسی از ابتدا تا پایان هفته رشد 13 هزار و 400 تومانی داشت.
دادوستد سکه با کاهش اندک قیمت‌ها مواجه شد، به طوری که سکه تحویل اسفندماه ۶۲۸ تومان و ۹ ریال افت کرد. سکه اردیبهشت ماه نیز ۲۲۶ تومان و ۷ ریال کاهش داشت و سکه تیرماه نیز با بیشترین کاهش یک هزار و ۳۴۲ تومان و ۸ ریال افت کرد.