آمارهای متناقض از تعداد کاربران اینترنت کشور

بازار دیجیتال- همیشه ارائه آمار دقیق از میزان کاربران اینترنت کشور مورد انتقاد و سوال بوده است. سوالی که جز ارائه آمارهای متفاوت از سوی ارگان‌های مختلف جوابی نداشته است. در تازه‌ترین گزارشی که از سوی مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت(متما)، وابسته به سازمان فناوری اطلاعات منتشر شده، تعداد کاربران اینترنت کشور در سال ۸۸، ۱۸ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۱۶۶ نفر اعلام شده است. ارائه این آمار در حالی از سوی این ارگان صورت می‌گیرد که طبق آخرین آمار ارائه شده از شرکت مخابرات ایران ۲۸ میلیون کاربر اینترنت در کشور وجود دارد، اما این تنها تناقض موجود بر سر تعداد کاربران اینترنت کشور نیست.

چرا که سازمان فناوری اطلاعات میزان کاربران اینترنت پرسرعت کشور را یک میلیون و ۴۰۶ هزار نفر اعلام کرده، اما شرکت مخابرات تعداد کاربران اینترنت پرسرعت را حدود ۷۳۴ هزار نفر اعلام کرده و ابراز داشته که بیش از ۹۸ درصد کاربران ایرانی از اینترنت دایل آپ با سرعت حداکثر ۵۶ کیلوبیت بر ثانیه استفاده می‌کنند.

ارائه این آمار از سوی مخابرات در حالی است که چندی پیش و طبق آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد پورت‌های اینترنت پرسرعت واگذار شده در سطح کشور توسط گروه شرکت‌های ندا از مرز ۷۰۰ هزار پورت گذشته که این آمار نشان می‌دهد این سرویس آنچنان که باید در سطح کشور فراگیر نشده است.

اعلام آمارهای متناقض از ضریب نفوذ اینترنت در کشور درحالی صورت می‌گیرد که چند ماه پیش فرمول جدیدی از سوی محققان دانشگاه شریف با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ارائه شد. فرمولی که قرار بود میزان اشتباهات در این حوزه را کاهش دهد؛ اما معلوم نیست که این فرمول کی و چه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اینکه آیا این تضمین وجود دارد که با استفاده از فرمول جدید اشتباهات قبلی تکرار نشود.