مرکز خدمات فولاد ایران- حجم معاملات ورق در مصر به دلیل اعتراضات سیاسی در این کشور کاهش یافته است. نزدیک شدن به پایان ماه و تمایل تجار برای خرید قیمت‌های جدید نیز به رکود بازار کمک کرده است. کارخانه از استیل خواستار فروش ورق گرم در قیمت ۷۵۰ دلار هر تن همراه با ۱۰ درصد مالیات فروش است. قیمت پیشنهادی ورق گرم وارداتی در این منطقه ۷۵۰ تا ۸۰۰ دلار هر تن می‌باشد به همین دلیل احتمال افزایش قیمت ورق از استیل برای تحویل در ماه فوریه وجود دارد. اما به دلیل بازار آرام ورق در این کشور، برخی نیز بر این باورند که قیمت ورق در این کشور ثابت خواهد بود.با آرام شدن وضعیت سیاسی این کشور، احتمال رشد قیمت‌ها در بازار قوت می‌گیرد.

رکود بازار ورق در ترکیه

همچنین با متوقف شدن روند صعودی قیمت‌ها، بازار ورق در ترکیه آرام است. گزارش‌ها نشان می‌دهد تجار محصولات مورد نیاز خود را در ماه دسامبر خریداری کرده‌اند به همین دلیل در حال حاضر خرید خود را به تعویق انداخته‌اند. کارخانه‌ها در ترکیه نیز فروش ورق خود را تا اواسط ماه آوریل به پایان رسانده‌اند به همین دلیل تمایلی برای کاهش قیمت محصولات خود ندارند.

پیش‌بینی می‌شود که سطح تقاضا در ترکیه اواسط ماه فوریه زمانی که سطح موجودی تجار در این کشور کاهش خواهد یافت، بالا برود. قیمت مواد اولیه بخصوص قراضه بر قیمت ورق در ترکیه تاثیر گذار است.

قیمت پیشنهادی ورق گرم ماه آوریل در ترکیه ۸۳۰ تا ۸۵۰ دلار هر تن است و کارخانه‌ها در سی آی اس نیز خواستار فروش این محصول در قیمت ۷۵۰ تا ۷۸۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر هستند. با توجه به بالا بودن قیمت ورق در بازار داخلی ترکیه و احتمال رشد بیشتر قیمت این محصول، تمایل تجار برای خرید از بازار داخلی پایین است.

خریداران اروپایی در انتظار افزایش قیمت‌ها

از سویی دیگر خریداران ورق در شمال غرب اروپا همچنان در انتظارند قیمت کارخانه‌های داخلی باز هم افزایش یابد و ظاهرا مجبورند این قیمت‌ها را بپذیرند، چون موجودی انبارها نسبتا کم است و هنوز بازار واردات فعال نیست. اگر این قیمت‌های جدید پذیرفته شود، بازار واردات نیز فعال‌تر خواهد شد.

مصرف ورق خارج از آلمان به تدریج رو به افزایش است و مصرف‌کننده‌های نهایی در حال تکمیل موجودی‌اند تا در قیمت‌های ارزان تر معامله کنند. با بازگشت کارخانه‌ها به بازار، مطمئنا موجودی را در سطحی نگه می‌دارند تا بتوانند قیمت را بالا ببرند. افزایش قیمت سنگ آهن، قراضه ، سوخت و کرایه حمل هزینه تولید را بالا برده است.برخی از احتمال شکل‌گیری حباب قیمت صحبت می‌کنند و ماه مه ‌را زمان تغییر روند بازار می‌دانند. اگر قیمت سنگ‌آهن و کک در فصل دوم نیز افزایش یابد، این حباب می‌ترکد و چه بسا زودتر نیز اتفاق بیفتد.

انتظار می‌رود کارخانه‌ها ورق گرم را ۶۲۰ تا ۶۵۰ یورو و ورق سرد را ۷۰۰ تا ۷۵۰ یورو پیشنهاد دهند.

احتمال رشد قیمت ورق تخت در انگلیس

در این باره قیمت ورق تخت در انگلیس احتمالا در آینده نزدیک رشد بیشتری خواهد داشت. کارخانه‌ها ۶۷۲ تا ۶۷۸ یورو را پیشنهاد داده‌اند و شایع شده تاتا استیل ۴۵ یورو دیگر بر قیمت‌ها اضافه می‌کند. تجار انتظار دارند با توجه به هزینه‌های تولید، قیمت به راحتی به ۷۰۰ یورو برسد.

از طرفی بازار واردات نیز در این کشور مساعد نیست، چون قیمت‌ها با بازار داخلی قدرت رقابت ندارد و مدت زمان تحویل نیز طولانی است.همچنین قیمت ورق در جنوب اروپا هنوز به اوج نرسیده و همچنان رو به رشد است. به نظر فعالان بازار این روند تا آوریل ادامه خواهد داشت. نگرانی‌هایی از افزایش سفته بازی نیز در بازار ایجاد شده است.ورق گرم وارداتی در حال حاضر بین ۶۰۰ تا ۶۳۰ یورو هر تن سی اف آر است و محصول ترکیه و مصر مورد توجه بیشتر خریداران است. ترک‌ها ۲۰ دلار بر قیمت‌ها افزوده‌اند. ارزش دلار نیز نسبت به یورو کاهش یافته و موجب افت قیمت واردات خواهد شد، ولی تولیدکننده‌ها هنوز به دنبال افزایش قیمت هستند.ظاهرا تنها محصول باکیفیت پایین اوکراین در۵۷۰ تا ۵۸۰ یورو هر تن سی‌اف‌آر موجود است و محموله‌هایی از مکزیک در راه است.

ورق سرد چین نسبت به تولید داخل قدرت رقابت بیشتری دارد و معاملات در ۶۷۰ یورو هر تن سی اف آر بسته می‌شود در حالی که تولیدکنندگان داخلی به دنبال ۷۰۰ یورو درب کارخانه هستند.قیمت ورق گالوانیزه نیز در این منطقه از ابتدای سال افزایش داشته و قیمت واردات از چین به ۷۰۰ یورو هر تن سی اف آر رسیده است.تقاضای واقعی به ویژه در اسپانیا هنوز ضعیف است و تقاضای ظاهری بازار را به جلو برده است. کمی کمبود ورق سرد نیز به رشد قیمت‌ها در اروپا کمک نموده، ولی به نظر فعالان بازار سفته بازی زیاد شده است. ظاهرا برخی کارخانه‌ها پس از گرفتن سفارش به مذاکره مجدد برای قیمت پرداخته‌اند که نشانه خوبی نیست.

موجودی ورق گرم در چین؛ روبه پایین

در این راستا از اواخر دسامبر مجموع موجودی بازار میلگرد، مفتول، ورق گرم و سرد و ورق تخت در ۲۶ شهر اصلی چین برای اولین بار طی ۷ ماه افزایش یافت و به ۱۳ میلیون و ۲۴ هزار تن رسید که ۴/۱ درصد نسبت به اواخر نوامبر رشد داشته است.افزایش موجودی مقاطع علت اصلی این رشد بوده چون بخش ساخت‌وساز در زمستان رکود داشته و موجودی میلگرد و مفتول در دسامبر به ترتیب ۵ و ۱۹ درصد رشد داشته است. موجودی ورق گرم نیز۴ درصد و ورق سرد و تخت هر کدام ۳/۰ درصد به دلیل تعمیرات کارخانه‌ها و ثبات تقاضا کاهش داشته است.از طرفی کاهش موجودی بازار ورق گرم در ماه ژانویه نیز ادامه یافت و در بازار شانگهای به یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن رسید که اخیرا ۱۰ هزار تن کاهش داشته است.با توجه به روند نزولی موجودی بازار و رشد قیمت مواد اولیه، تجار در بازار شانگهای قیمت ورق گرم خود را ۳ تا ۵ دلار طی هفته گذشته بالا برده به ۷۲۶ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رساندند. البته بازار در تعطیلات به سر می‌برد و به نظر کارشناسان این افزایش قیمت تجار برای حفظ جو مثبت بازار پس از تعطیلات بوده است.