مرکز خدمات فولاد ایران- پیش‌بینی می‌شود میزان ارزش صادرات فولاد ترکیه در سال ۲۰۱۱ با رشدی ۲۰ درصدی نسبت به سال پیش از آن به ۱۵ میلیارد دلار برسد. کارخانه‌ها در ترکیه از میزان رشد تولید و صادرات فولاد در این کشور طی سال ۲۰۱۰ راضی نبوده‌اند، زیرا میزان افزایش ارزش صادرات ترکیه به رشد قیمت‌ها در بازار جهانی طی این سال وابسته بوده است. آمار منتشره نیز نشان می‌دهد که حجم تولید و صادرات فولاد در ترکیه طی دو سال گذشته کاهش یافته است.

با توجه به بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و افزایش تقاضا پیش‌بینی می‌شود که قیمت فولاد در سال جاری همچنان صعودی باشد و این امر منجر به افزایش ارزش صادرات ترکیه شود نه افزایش تولید و صادرات.

یکی از مقامات انجمن آهن و فولاد ترکیه اظهار داشته است حجم کل صادرات ترکیه در سال ۲۰۱۰ رشدی ۵/۱۱ درصدی را نسبت به سال پیش از آن تجربه کرده بود. پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید فولاد خام در ترکیه طی سال جاری افزایش یافته و به ۳۳ میلیون تن برسد. احتمال رشد قیمت محصولات فولادی نیز به دلیل رشد قیمت مواد اولیه وجود دارد.

در این میان بعضی از دست‌اندرکاران پیش‌بینی می‌کنند قیمت محصولات فولادی در سال ۲۰۱۱ رشدی ۶۶ درصدی را تجربه کند. عده‌ای نیز افزایش تقاضا در بخش اتومبیل‌سازی و ساختمانی را دلیل رشد قیمت فولاد در سال‌جاری می‌دانند. با بهبود بازارهای جهانی، سطح مصرف افزایش خواهد یافت و این امر منجر به رشد قیمت محصولات فولادی خواهد شد.

اعمال تعرفه گمرکی صادرات

سنگ آهن و فولاد از روسیه

همچنین دولت روسیه در نظر دارد تا طی یک ماه آینده برای صادرات محصولات نوردی و سنگ آهن از این کشور تعرفه گمرکی اعمال کند.

اعمال تعرفه گمرکی صادرات بر عملکرد کارخانه‌های تولید ورق در این کشور از جمله نوولیپتسک، مگنیتوگورسک و سورستال تاثیر منفی خواهد گذاشت و پیش‌بینی می‌شود که کارخانه‌ها ظرفیت تولید خود را کاهش دهند. به دنبال این امر احتمال کاهش قیمت محصولات فولادی نیز در این کشور وجود دارد.

روسیه سال گذشته ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن ( ۴۶ درصد) از کل فولاد تولید شده در این کشور که معادل ۵۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده را صادر کرده است.

از آنجایی که بازار روسیه توانایی جذب افزایش ظرفیت را ندارد، در صورتی که تعرفه گمرکی صادرات افزایش یابد، احتمالا کارخانه‌ها به منظور جلوگیری از کاهش قیمت ورق در بازار داخلی، ظرفیت تولید خود را پایین خواهند آورد.