دنیای اقتصاد- شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته رشدی بی‌سابقه را به میزان ۱۵/۴۶۱ واحد به ثبت رساند تا با این رشد ۱۶/۲ درصدی در مرز ۲۲ هزار واحد قرار گیرد. بنابراین اطلاعات، بازدهی بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون به ۷۴ درصد رسیده است؛ این در شرایطی است که بازدهی شاخص طی سال گذشته ۴/۵۷ درصد بوده و اگر روند رشد شاخص بورس تا پایان سال تداوم یابد، سال ۸۹، دومین سال پربازده بورس طی ۱۲ سال اخیر و بعد از سال ۸۲ با بازدهی ۱۳۹ درصدی خواهد بود. جنب پل حافظ

جهش ۲ درصدی بازدهی بورس

گروه بورس - همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته رشدی بی‌سابقه را به میزان ۱۵/۴۶۱ واحد به ثبت رساند تا با این رشد ۱۶/۲ درصدی، شاخص در مرز ۲۲ هزار واحد قرار گیرد.

در بازار دیروز شمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی در مورد نماد فولاد مبارکه و جهش ۱۲ درصدی قیمت این سهم بزرگ بازار سبب شد تا شاخص رشد بی‌سابقه خود را به ثبت برساند و به ۲۱ هزار و ۷/۸۱۰ واحد برسد.

در معاملات دیروز به جز گروه خودرویی، تمامی گروه‌های سهام روندی مثبت را شاهد بودند که این امر نشان‌دهنده حضور نقدینگی قابل‌ملاحظه در بازار است. برخی از کارشناسان بازار با توجه به رشد اخیر بازار در انتظار دوره‌ای از استراحت هستند، امری که می‌تواند ناشی از تمایل معامله‌گران به شناسایی سود در روزهای آتی باشد. در بازار دیروز در تحولات مهم نگاه‌ها به سوی بازار جهانی بود جایی که قیمت مس در آخرین معاملات بورس فلزات لندن در نزدیکی مرز ده هزار دلار در هر تن متوقف شد. مس در شرایطی این نرخ را به خود دید که دیدگاه بیشتر کارشناسان بازارهای جهانی شروع دور جدیدی از رشد ارزش فلزات و مواد خام است.

در هفته‌های گذشته و به ویژه بعد از کاهش قیمت طلا، دو دیدگاه کلی در میان کارشناسان بازارهای جهانی به چشم می‌خورد که یک دیدگاه مساله پایان رشد مواد خام و دیدگاه استراحت و دیگری رشد دوباره را مورد توجه قرار می‌داد که با توجه به رشد بهای نفت - صرف‌نظر از دلایل سیاسی آن ناشی از بحران در منطقه خاورمیانه - دیدگاه مبتنی بر رشد مواد خام تقویت شد. با توجه به مرز ۱۰ هزار دلاری قیمت مس دیروز نماد ملی مس با صف خرید همراه بود.

در تحولات کلان همچنین کارشناسان بازار نیم نگاهی به مجلس شورای اسلامی دارند جایی که تقریبا تصویب نشدن لایحه بودجه تا پایان سال جاری قطعی به نظر می‌رسد. روز گذشته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز در این باره گفت: من مطمئن هستم که این بودجه در سال جاری به طور کامل به تصویب نخواهد رسید. به گفته نماینده شیراز احتمالا بودجه به صورت دو دوازدهم بودجه سال جاری برای دو ماهه نخست سال آینده در اختیار دولت قرار می‌گیرد. نامشخص بودن وضعیت بودجه، تاثیر نامطلوبی بر پرداخت‌های دولت به پیمانکاران و عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی دارد؛ به ویژه که خبرهایی در مورد کسری بودجه دولت در حال حاضر به گوش می‌رسد. در بازار دیروز در گروه فلزی - معدنی فولاد مبارکه در شرایطی با جهش قیمتی ۱۲ درصد مواجه شد که عرضه تتمه سهام در اختیار سازمان خصوصی سازی نتوانست صف خرید این نماد را به عقب براند. فولاد دیروز در شرایطی با معامله ۶/۶۱ میلیون سهم مواجه شد که نماد این شرکت عصر امروز برای برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه متوقف خواهد شد.

در گروه بانکی، دیروز آرامش نسبی حاکم بود. این امر در شرایطی بود که کارشناسان در انتظار تاثیرات ورود قریب‌الوقوع بانک پاسارگاد در فرابورس هستند. دیروز پارس توشه یکی از سهامداران پاسارگاد با بهبود شرایط معاملاتی مواجه شد. عرضه پاسارگاد طیف گسترده‌ای از سهامداران بورسی پاسارگاد را متاثر می‌سازد.

در گروه تجهیزات، دیروز مدیرعامل صدرا از تاییدنشدن اسناد مناقصه صدرا در پروژه قشم خبر داد.

در گروه شرکت‌های هلدینگی دیروز سرمایه‌گذاری غدیر با انتقال یک بلوک ۱/۴۲ میلیون سهمی این شرکت از سرمایه‌گذاری خوارزمی به تامین اجتماعی مواجه شد. غدیر در انتهای بازار با صف خرید به کار خود پایان داد. در نماد مخابرات کارشناسان بازار شاهد نزدیک شدن قیمت این نماد به مرز روانی سه هزار و ۴۰۰ ریال - بهای معامله عمده - هستند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۵/۱۰۴ میلیارد تومان سهام معامله شد که ۲/۲۳ درصد آن را نماد غدیر و معامله بلوکی آن به خود اختصاص داد. از ۲۳۱ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۰۵ نماد با کاهش قیمت و ۱۲۵ نماد با افزایش ارزش معامله شدند.

مطالب بیشتر را در صفحه بورس (۹) بخوانید.