کارگردانان برجسته دنیا در جشنواره تئاتر فجر

دبیر بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در نشست خبری روز گذشته خود از حضور پیتر اشتاین و رومئو کاستولیچی در این دوره از جشنواره خبر داد. به گزارش مهر، محمد حیدری دبیر بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در نشست خبری خود در مجموعه تئاتر شهر از حضور دو کارگردان برجسته تئاتر جهان در جشنواره خبر داد و گفت:

پیتر اشتاین از آلمان با نمایش «فاوست/ فانتزی» در جشنواره بیست‌ونهم حضور دارد و رومئو کاستولیچی از ایتالیا هم علاوه بر برگزاری کارگاه کارگردانی در ایام جشنواره اثری را هم در جشنواره به صحنه می‌برد. دبیر جشنواره بیست و نهم یادآور شد: این دو کارگردان برجسته تئاتر جهان به دلیل تفاهم نامه‌هایی که با ایشان منعقد شده ۵۰ درصد هزینه‌های خود را از ما دریافت نکردند. طبق آن تفاهم نامه‌ها قرار است سال آینده و پروژه مشترک بزرگ با این دو کارگردان بین‌المللی تولید شود. دبیر جشنواره بیست‌ونهم تئاتر فجر تصریح کرد: فضای ملتهبی طی یک ماه گذشته برای تئاتر پیش آمده که نمی‌شود آن را نادیده گرفت. معتقدم قانون نظارت باید شفاف اعلام شود تا کارگردان‌ها بدانند بر اساس آن آثار خود را تولید کنند. شرایط فرهنگی ما همواره تحت تاثیر شرایط سیاسی قرار گرفته است. ما با برنامه‌ریزی تا به این لحظه جلو آمدیم ولی برای برخی اتفاقاتی که دقیقه ۹۰ رخ می‌دهد هیچ‌کدام از مسوولان هم جوابگو نیستند. وی با اشاره به اینکه مشکلات تئاتر تنها توسط دبیر جشنواره تئاتر فجر حل نمی‌شوند، افزود: من باید به عنوان دبیر جشنواره پشتیبان جشنواره و نمایش‌ها باشم و هستم.

من به تنهایی نمی‌توانم مشکلات تئاتر کشور را به دوش بکشم. تئاتر همواره با واکنش‌های مختلفی در جامعه ما روبه‌رو بوده و باز هم خواهد بود. طی یک ماه اخیر برخی تنگ‌نظری‌ها شرایط سختی را برای تئاتر و فشار روی آن فراهم کرده است. حیدری درباره حضور رسانه‌های بین‌المللی برای پوشش خبری جشنواره بیست و نهم گفت: از خبرنگارها و رسانه‌های بین‌المللی معتبری دعوت شده است و یک مجله معتبر آلمانی قرار است در ماه سپتامبر در تیراژ ۳۰ هزار نسخه به جشنواره بیست‌ونهم تئاتر فجر اختصاص پیدا کند.