غایبان و پرکارترین تهیه‌کنندگان جشنواره کدامند؟

پرویز پرستویی و حمید فرخ‌نژاد هم تهیه‌کننده شدند

سعید سعدی با دو فیلم در بخش مسابقه جشنواره، پرکارترین تهیه‌کننده فجر بیست‌ونهم محسوب می‌شود. به گزارش ایسنا، سعدی که در جشنواره‌ بیست‌وهفتم هم پرکارترین بود، در این دوره دو فیلم «آلزایمر» و «اینجا بدون من» را در بخش اصلی دارد. علی‌اکبر ثقفی و جواد نوروز‌بیگی هم از تهیه‌کنندگانی هستند که یک فیلم در بخش اصلی و یک فیلم در بخش آثار اول دارند.

ثقفی با «مرگ کسب‌و‌کار من است» و «سایه وحشت» و نوروز‌بیگی با «سیزده ۵۹» و «صدای پای من» در جشنواره هستند. از میان تهیه‌کنندگان دولتی هم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سه فیلم «آسمان هشتم»، «جعبه سیاه» و «مرگ کسب‌وکار من است» را در بخش اصلی و ۶ فیلم «بهشت اینجاست»، «بی‌انتها»، «پایان دوم»، «روش خاموش روشن»، «چیز‌هایی هست که نمی‌دانی» و «مهتاب روی سکو» در بخش نگاه اول پرکارترین محسوب می‌شود. در این دوره از جشنواره ۹ فیلمساز، تهیه‌کننده فیلم خودشان هستند. داریوش مهرجویی «آسمان محجوب»، مسعود ده‌نمکی «اخراجی‌ها ۳»، اصغر فرهادی «جدایی نادر از سیمین»، مسعود کیمیایی «جرم»، محمدرضا اسلام‌لو «جعبه سیاه»، وحید موساییان «گلچهره»، محمدرضا عرب «ندارها» و رضا میرکریمی «یه حبه قند» از جمله کارگردانان تهیه‌کننده هستند و جمال شورجه و همایون اسعدیان با فیلم‌های «آسمان هشتم» و «سعادت‌آباد» کارگردانانی هستند که تهیه آثار دیگران را برعهده دارند. منوچهر محمدی و جمال ساداتیان پرکارترین تهیه‌کنندگان دوره گذشته، در فجر بیست‌ونهم غایب هستند.

ساداتیان با «انتهای خیابان هشتم» متقاضی بود که در هیچ بخشی پذیرفته نشد. از دیگر تهیه‌کنندگان مطرح این دوره می‌توان به فرشته طائر‌پور «آینه‌های روبه‌رو»، حسن بشکوفه «راه آبی ابریشم»، مهدی همایونفر «سی و سه روز»، محمدرضا شرف‌الدین «فرزند صبح»، جهانگیر کوثری «گلوگاه» و علی سرتیپی «ورود آقایان ممنوع» در بخش اصلی و داریوش بابائیان «اینجا تاریک نیست» و «فوتبالی‌ها»، منیژه حکمت «چیزهایی هست که نمی‌دانی» و علیرضا شجاع‌نوری «روش خاموش روشن»، در بخش فیلم‌های اول اشاره کرد. پرویز پرستویی و حمید فرخ‌نژاد دو بازیگری هستند که نامشان به عنوان تهیه‌کننده در مقابل فیلم‌های «سیزده ۵۹» و «سفر سرخ» درج شده است.