تراز بازرگانی خارجی کشور (بدون احتساب نفت، گاز و خدمات) با 103 کشور دنیا، منفی و با 92 کشور دیگر مثبت بوده است
صادرات ۲۱ میلیارد دلار کالا از کشور
بیش از 2 میلیارد دلار قند و شکر، گوشت و برنج به کشور وارد شد

گروه بازرگانی - بر اساس آمار گمرک ایران تراز بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران (بدون احتساب صادرات نفت خام و سایر موارد مندرج در توضیح کالاهای غیرنفتی) طی ده ماهه سال 1389 با کسری 23880 میلیون یورو (معادل 31508 میلیون دلار) مواجه بوده است.
میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی، بدون احتساب میعانات گازی، طی ده ماه سال ۱۳۸۹، به مقدار۵۰۴۰۸ هزار تن و به ارزش ۱۶۳۹۲ میلیون یورو (معادل ۲۱۴۷۱ میلیون دلار) بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، از نظر وزن ۳۳/۰۶ درصد و از نظر ارزش ۲۴/۰۸ درصد افزایش داشته است.
ضمنا سهم محصولات پتروشیمی از کل ارزش صادرات غیرنفتی (بدون احتساب میعانات گازی)، 17/36 درصد بوده است. ارزش کل واردات نیز در این مدت، نزدیک به 40272 میلیون یورو (معادل 52979 میلیون دلار) بوده است که با مقایسه این ارقام، تراز بازرگانی خارجی ایران طی ده ماه سال 1389 با کسری 23880 میلیون یورو (معادل31508 میلیون دلار) مواجه بوده است. در مدت مذکور بنابر این ارقام، ارزش واردات 16/71 درصد از ارزش کل مبادلات خارجی کشور را به خود اختصاص داده است. این نسبت در مدت مشابه سال قبل 70/69 درصد بوده است.
طی این مدت، تراز بازرگانی خارجی کشور (بدون احتساب نفت، گاز و خدمات) با ۱۰۳ کشور دنیا، منفی و با ۹۲ کشور دیگر مثبت بوده است.
بنا بر این گزارش، در ده ماه سال جاری، نزدیک به 50 درصد از ارزش و 30درصد از وزن صادرات را سوخت‌های معدنی، محصولات شیمیایی آلی، مواد پلاستیکی و میوه‌های خوراکی (شامل پسته) تشکیل داده‌اند.
سنگ‌آهن، سیمان، الکل‌های غیرحلقوی و مشتقات آنها، گندم، کودهای ازته، آمونیاک، پلی اتیلن و سنگ‌های مرمر و تراورتن، افزایش ۳۳ درصدی وزن صادرات را باعث شده اند، در حالی که تنها ۵۴/۸ واحد از افزایش ارزش آن را پوشش می‌دهند.
چین عمده‌ترین واردکننده کالا از ایران
و اما چین با افزایش ۶۵/۴۹ و ۵۸/۲۷ درصد در وزن و ارزش صادرات، جایگاه نخست کشورهای مقصد صادرات را پیش از عراق در اختیار گرفته است. امارات متحده عربی، هند و افغانستان نیز در جایگاه سوم تا پنجم قرار دارند.
سنگ آهن، به تنهایی بیش از 70 درصد وزن و 25 درصد ارزش صادرات به کشور چین را تشکیل داده است. کشورهای جمهوری کره، بلژیک، ایتالیا، جمهوری عربی سوریه، هلند و عربستان سعودی که در ده ماه سال گذشته، به ترتیب رتبه‌های هفتم، هشتم، نهم، یازدهم، شانزدهم و بیستم کشورهای مقصد کالاهای صادراتی را داشته‌اند، در ده ماه سال‌جاری به ترتیب به جایگاه دهم، دوازدهم، هفدهم، پانزدهم، بیستم و سی و پنجم تنزل نموده اند.
این در حالی است که واردات کشور، طی ده ماه سال ۱۳۸۹، به میزان ۲۶۷۳۷ هزار تن، به ارزش ۴۰۲۷۲ میلیون یورو (معادل۵۲۹۷۹ میلیون دلار) بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، از نظر وزن ۲/۳۸ درصد کاهش و از نظر ارزش۹۷/۲۶درصد افزایش داشته است.
در ده ماهه سال جاری، بیش از 52 درصد ارزش و 44 درصد وزن واردات را ماشین آلات و دستگاه‌های مکانیکی، آهن و فولاد، فلزات گرانبها، سوخت‌های معدنی و ماشین آلات و دستگاه‌های برقی تشکیل داده‌اند.
گندم، جو، ذرت، قطعات منفصله برای تولید خودرو، شمش از آهن و فولاد، ورق گرم فولادی، توربین‌های گازی و گوشت منجمد گاوی در ده ماهه سال جاری، در مجموع ۳۸/۲۸ درصد کاهش وزن و افزایش ارزش ۸۱/۱۲درصدی مواجه شده‌اند. این تغییرات، در مجموع باعث کاهش وزن و افزایش ارزش کل واردات شده است. بدون در نظر گرفتن این اقلام، رشد وزنی و ارزشی واردات به رقم ۰۷/۱۴ و ۱۹/۳۰درصد می‌رسد.
امارات همچنان سردمدار واردات کالا به ایران
در ده ماهه سال جاری، چین و ترکیه از رتبه‌های سوم و ششم کشورهای مبدا واردات به جایگاه دوم و چهارم ارتقا یافته‌اند؛ در حالی که آلمان و جمهوری کره با یک و دو پله سقوط، به رتبه‌های سوم و ششم رضایت داده‌اند. کشورهای امارات متحده عربی و سوئیس، مانند ده‌ماهه سال گذشته، رتبه‌های یکم و پنجم را در اختیار دارند.
کشورهای ترکیه، سنگاپور، تایلند، فیلیپین و عمان از رتبه‌های ششم، چهاردهم، سی و ششم، چهلم و چهل و هفتم کشورهای مبدأ واردات در ده‌ماهه سال گذشته، به رتبه‌های چهارم، دهم، بیست و ششم، سی و دوم و سی ویکم در سال جاری ارتقا یافته‌اند.
کشورهای انگلستان، کانادا، آرژانتین و استرالیا، با بیش از ۵۰ درصد کاهش ارزش واردات، از جایگاه ۸، ۲۵ ، ۲۸ و ۳۲ در ده ماهه سال گذشته، به رتبه‌های ۱۵، ۳۷، ۴۱ و ۴۳ در ده ماهه سال جاری سقوط کرده‌اند.
ده ماهه سال 1389، بیش از 97 درصد از ارزش کل واردات کشور مربوط به دو قاره آسیا و اروپا بوده است. سهم سه قاره دیگر از واردات 52979 میلیون دلاری کشور تنها 38/2 درصد می‌باشد.
کاهش واردات برنج
در ده‌ماهه سال 1389، مقدار 908 هزار تن برنج به ارزش 753 میلیون دلار وارد کشور شده است. واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل، 94/17 درصد کاهش وزنی و 15/18 درصد کاهش ارزشی داشته است.