بخش پایانی

تهیه طرح تجاری

تامین مالی

این بخش را می‌توان به چند قسمت تقسیم کرد:

قیمت‌گذاری: در این قسمت به نحوه قیمت‌گذاری محصول یا خدمت، شرایط اعتباری ارائه شده و «سود افزوده» یا «سود ناخالص» احتمالی (سود ناویژه) اشاره می‌شود. معمولا هنجارهای صنعت مورد نظر و میزان حساسیت قیمت (اگر جای دیگری به آنها اشاره نشده باشد) در این قسمت ذکر می‌شوند. پیش‌بینی گردش وجوه نقد: این موضوع در قسمت‌های پایانی طرح تجاری خواهد آمد، اما ذکر آن در اینجا هم امکان‌پذیر است. در این قسمت ویژگی‌های قابل توجه پیش‌بینی و مفروضاتی که پیش‌بینی بر پایه آنها انجام شده ذکر می‌گردد.

ارزیابی ریسک پروژه: در این قسمت مخاطراتی که کسب‌و‌کار را تهدید می‌کنند به صورت کمی بیان می‌شوند. ریسک‌های بالقوه عبارتند از: یک رقیب جدید، تغییرات در قوانین و مقررات، مشکلات تامین کالا یا مواد خام، تغییر شرایط در کشورهای خارجی، نوسانات نرخ ارز، بیماری، سیل یا آتش‌سوزی گسترده. ریسک رایج‌تر این است که کسب و کار به کل فروش پیش‌بینی شده دست پیدا نکند.

پیش‌بینی گردش وجوه نقد را یک بار دیگر با فرض ۲۰ (یا ۳۰) درصد فروش کمتر با همان مقدار هزینه بالاسری انجام دهید. می‌توانید در این قسمت به این مطلب اشاره کنید و پیش‌بینی جدید گردش وجوه نقد (با فروش کمتر) را در بخش ضمائم طرح بیاورید. به علاوه، در این قسمت برنامه‌های احتیاطی برای رویارویی با موانع نیز ذکر می‌شوند (به عنوان مثال، کسب و کار به هنگام بیماری مالک یا مالکین در اختیار چه کسی قرار می‌گیرد).

نیازمندی‌های تامین مالی: در این قسمت (که معمولا بند پایانی یا ماقبل پایانی است) کل پول مورد نیاز برای پروژه، مبلغی که مالک یا مالکین تامین می‌کنند و نیاز یا عدم نیاز پروژه به وام به صورتی شفاف و خالی از ابهام ذکر می‌شود. نیازمندی‌ به وام باید به بخش‌های سرمایه سهام (برای شرکت‌های با مسوولیت محدود)، وام‌های بانکی و تسهیلات اضافه برداشت تقسیم شود. به علاوه، طرح باید به طوری کلی موارد مصرف وام را مشخص کند.

دستمزد متخصصان: این مبالغ باید تا حد ممکن برآورد شوند.

ضمائم

این بخش در پایان طرح تجاری می‌آید. ضمائم بسته به نوع و مقیاس کسب و کار تغییر می‌کنند؛ اما به طور کلی شامل موارد زیر هستند:

هزینه‌های سرمایه‌ای آغاز کار: در مواردی که هزینه‌ها قابل توجه هستند، ذکر جزئیات هزینه‌های آغاز کار به این شکل بسیار مفید است.

حساب سود و زیان برآورد شده: ذکر این موضوع برای پروژه‌های کوچک مطلوب و برای پروژه‌های دیگر ضروری است. این بخش را گاهی به نام حساب سود و زیان پیش‌بینی شده یا پیش‌بینی P و L می‌شناسند. این بخش معمولا توسط حسابدار تنظیم می‌شود و خلاصه مهمی از هزینه‌های بالاسری‌ای که کسب و کار با آنها روبه‌رو خواهد شد و سودی که باید به دست آورد را در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

پیش‌بینی گردش وجوه نقد: این بخش برای کلیه پروژه‌ها ضروری است

ترازنامه برآورد شده: این بخش دارایی‌های برآورد شده و بدهی‌های کسب و کار را فهرست‌بندی می‌کند و برای هر پروژه بزرگ ضروری است.

حساب‌های تجاری: این بخش تنها زمانی ضروری است که قصد خرید یک کسب و کار دیگر یا توسعه کسب‌وکار خود را داشته باشید.

داده‌های فنی: این بخش فقط در صورت لزوم و اغلب توسط بنگاه‌های تولیدی در طرح گنجانده می‌شود.

تحقیق بازار: تنها وقتی که تحقیق مستقلا انجام شده یا حجم زیادی دارد، این بخش را در بخش ضمائم بگنجانید.

کاتالوگ‌ها، آگهی‌ها، اعلامیه‌ها، نمودارها و عکس‌ها: در این بخش هر چیزی که می‌تواند از طرح پشتیبانی کند را بگنجانید.

پیش‌بینی گردش وجوه نقد

پیش‌بینی گردش وجوه نقد معمولا با استفاده از برنامه کامپیوتری صفحه گسترده تهیه می‌شود. پیش‌بینی گردش وجوه نقد یکی از بخش‌های کلیدی طرح تجاری است. معنای این عبارت از نام آن مشخص است: پیش‌بینی مقدار وجه نقدی که معمولا به داخل و خارج کسب و کار جریان پیدا می‌کند. این پیش‌بینی معمولا برای ۱۲ ماه است، اما برای پروژه‌های مربوط به آینده دور این پیش‌بینی ممکن است برای دوره‌های ۲۴ یا ۳۶ ماهه صورت بگیرد. در چنین مواردی پیش‌بینی سال دوم و سوم معمولا براساس دوره‌های ۳ ماهه انجام می‌شود، زیرا بعید است بتوان با دقت بیشتری عمل کرد.

تهیه پیش‌بینی گردش وجوه نقد به برآوردها و فرضیاتی نیاز دارد. شما باید این برآوردها و فرضیات و همچنین واقعیات ناخوشایندی که از تحقیق به دست آورده‌اید را در تهیه طرح تجاری در نظر داشته باشید.

به ندرت ممکن است پیش‌بینی گردش وجوه نقد بار اول صحیح ازآب دربیاید. البته این موضوع از اهمیت پیش‌بینی نمی‌کاهد، زیرا روند تهیه پیش‌بینی گردش وجوه نقد شما را مجبور می‌کند با واقعیت‌ها روبه‌رو شوید و در مورد آنها تصمیم‌گیری کنید. پیش‌بینی گردش وجوه نقد ابزار مهمی برای برنامه‌ریزی و کنترل سرمایه مطرح است، زیرا شما می‌توانید به طور مرتب (حداقل ماهانه) آن را به‌روز کنید. همچنین می‌توانید با وارد کردن ارقام مختلف شرایط متفاوت را بسنجید.

منبع: کتاب راه‌اندازی و توسعه کسب وکار

ترجمه : محمود امینی