رفع مشکلات بازارچه‌های مرزی و افزایش مبادلات تجاری، دستاورد سفر به سلیمانیه

مهندس شهرام کهریزی از ملاقاتها و جلسات متعدد با مسئولین و مدیران اقلیم کردستان در سفر اخیر به سلیمانیه خبر داد و گفت : در این سفر که به همراه استاندار و تعدادی از مدیران اقتصادی استان انجام شد، با توجه به مذاکرات به عمل آمده به زودی شاهد تحول در بحث بازارچه‌های مرزی و صادرات و روابط دو طرف خواهیم بود. مدیر و مجری مناطق ویژه اقتصادی و بازارچه‌های مرزی استان با اشاره به قابلیت‌های بسیار بالای بازارچه پرویز خان جهت صادرات به کشور عراق گفت : لازمه تداوم این بازارچه، رسمی‌شدن آن است و در همین راستا ما زیر ساختهای لازم را جهت رسمی‌شدن بازارچه پرویزخان انجام داده‌ایم که نمونه آن طراحی طرح جامع بازارچه در مساحت ۳۵۷ هکتار و شروع عملیات عمرانی بر اساس طرح جامع، تعریض جاده منتهی به بازارچه، احداث پل مرزی و. . . است و از طرف عراقی هم توقع داریم نسبت به‌این موضوع اقدامات لازم را انجام دهد که مسلماً سود و نفع آن برای طرفین خواهد بود.

کهریزی افزود : استان کرمانشاه ۵۲ درصد از صادرات ایران به کشور عراق را دارد که ۴۸ درصد از این صادرات از طریق مرز پرویز خان انجام می‌شود، به همین دلیل تقاضا داریم موانع و مشکلات پیش روی صادرات در این بازارچه از پیش رو برداشته شود. وی اظهار داشت: برای ارتباط بیشتر لازم است مشکلات شیخ صله و شوشمی‌نیز مرتفع شود.

مدیر عامل سازمان همیاری شهرداریهای استان خواستار رفع بسیاری از سختگیری‌هادر مبادی ورودی بازارچه شد و تأکید کرد: اگر بخواهیم تجارتی ماندگار و پایدار داشته باشیم باید علاوه بر تسهیل در مبادلات مرزی، مشکلات را مرتفع کنیم و به نحوی با تجارو بازرگانان برخورد کنیم که عوامل انگیزشی را در آنان تقویت نمائیم. مهندس کهریزی ادامه داد: امکانات کشور عراق در این بازارچه‌ها ضعیف است و باعث سختی کار برای تجار و بازرگانان شده است.