تولید 1000 تن آر در آینده  نزدیک

*دکتر رضا شهرکی: تاسیسات تولیدی کارخانه مروارید آرد دماوند با استفاده از فناوری های مدرن و استاندارد بالا، کیفیت محصول بسیار ممتاز و میزان آرد دهی را بین ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش داده است

واحدهای صنعتی و تولیدی در صورت کسب فناوری های روز دنیا به سادگی قادر به راهیابی به بازارهای جهانی خواهند بود. دکتر رضا شهرکی، رئیس هیات مدیره شرکت مروارید آرد دماوند هفته گذشته در دیدار مهندس محمدرضا مس فروش، رئیس سازمان صنایع و معادن استان تهران با اشاره به پیشینه این شرکت که فعالیت رسمی را از شهریورماه امسال آغاز کرده از توفیق در صدور محصولات به واسطه برخورداری از فناوری بالا خبر می دهد.

شرکت مروارید آرد دماوند یکی از کارخانجات بزرگ و با استاندردهای جهانی است که با کمک دولت و تسهیلات زودبازده در شهر رودهن پس از انجام مطالعات اولیه و با پیشرفته ترین ماشین آلات و بالاترین فناوری ها راه اندازی شده است.

ظرفیت نهایی مروارید آرد دماوند ۱۰۰۰ تن در روز است که در حال حاضر و با راه اندازی فاز یک تاسیسات تولیدی به ظرفیت ۴۰۰ تن یعنی با فول ظرفیت در روز رسیده است. ماشین آلات این شرکت تا جایی که بومی سازی اجازه داد، از تولیدات داخلی شرکت بویلر تامین شد اما بخش های حساس این تاسیسات از تامین کنندگان سوئیسی از جمله بویلر که جملگی در صنعت آرد صاحب نام هستند، خریداری شد.با توجه به اهمیت تجهیز به فناوری‌های نوین برای تولید محصولات کیفی در اولین گام در کنار تاسیسات تولیدی یک واحد آزمایشگاهی پیشرفته و یک واحد تحقیق و توسعه (R&D) ایجاد شد. این تاسیسات در زمینی به مساحت ۲ هکتار و فضای سرپوشیده ای حدود ۵/۱ هکتار با هزینه ای بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان دائر شده و برای حدود ۱۰۰ نفر اشتغالزایی داشته است.یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد مروارید آرد دماوند ایجاد یک مجموعه بزرگ ذخیره سازی مدرن در کنار تاسیسات اصلی است که امکان ذخیره سازی ۱۰۰ هزار تن آرد در سیلوهای فلزی (۲۵ هزارتن) و سیلوهای بتنی (۷ هزارتن) را در محیطی تحت کنترل فراهم آورده است.

تاسیسات تولیدی پیشرفته علاوه بر فراهم آوردن امکان تولید محصولی که کیفیتی به مراتب بالاتر از نمونه های مشابه دارد میزان آرددهی را بین ۱۵ تا ۲۰درصد افزایش داده است. این مجموعه در عین حال قابلیت میکس تا ۱۰ نوع گندم را مطابق با خواست و سفارش مشتری به لطف سیستم PLC فراهم آورده که در نوع خود در کشور کم نظیر است. بر اساس اظهارات شهرکی کیفیت مطلوب آرد تولیدی در مروارید آرد دماوند موجب شده علاوه بر استقبال قابل توجه شرکت های داخلی به ویژه تولیدکنندگان معتبر ماکارونی به تامین آرد سمولینای مورد نیاز خود از این شرکت مشتریان خارجی هم در صف خریداران محصولات شرکت قرار گیرند.اولین محموله صادراتی شرکت به وزن ۱۰۰۰ تن مدتی قبل روانه عراق شد و مذاکراتی با چند کشور دیگر برای صدور محصولات در جریان است که با توجه به تقاضای بالای داخلی بعید است به نتیجه برسد.در همین حین اقداماتی برای افزایش سقف تولید به ۱۰۰۰ تن در روز صورت گرفته که در آینده به بار خواهد نشست که اجرای این طرح ها اعطای تسهیلات کم بهره دولتی به شرکت را می طلبد و مدیران مروارید آرد دماوند خواستار دریافت حداقل ۵ میلیارد تومان تسهیلات هستند. از دیگر درخواستهای این واحد برخورداری از معافیت های گمرکی برای ترخیص ماشین آلات خریداری شده برای تامین سرمایه در گردش توسط این واحد از خارج است.

مس فروش در این دیدار علاوه بر آشنایی با عملکرد شرکت در جریان تنگناهای این واحد موفق و پیشرفته در صنعت آرد کشور قرار گرفت و برای کمک به حل مشکل نقدینگی شرکت قول مساعد داد.