دنیای اقتصاد - شاخص بورس تهران پس از ثبت رکوردهای خیره‌کننده صعودی در ماه‌های اخیر، روز یکشنبه در حرکتی معکوس دومین افت بزرگ خود در سال ۸۹ را با ۳۲۷ واحد کاهش تجربه کرد. بزرگ‌ترین افت شاخص در تاریخ ۲۱ مهرماه امسال رخ داد؛ ماهی که شاخص سه افت پیاپی بزرگ را در آن شاهد بود. به رغم این افت‌ها، سرمایه‌گذاران سهام بازدهی کم سابقه‌ای را تاکنون طی سال جاری برای خود رقم زده‌اند. با ثبت دومین افت بزرگ در سال ۸۹ رخ داد

شکست شاخص پشت سد ۲۲۰۰۰!

گروه بورس - مهتاب رحمتعلی: شاخص بورس تهران در آخرین ماه سال دومین افت بزرگ خود در سال ۸۹ را تجربه کرد.

بر این اساس روز اول اسفندماه شاخص ۳۲۷ واحد افت کرد. این در حالی است که بزرگ‌ترین افت شاخص در تاریخ ۲۱ مهرماه امسال رخ داد. ماهی که شاخص سه افت پیاپی بزرگ را در آن شاهد بود، به طوری که در ۱۸ مهرماه ۲۹۶ واحد و در ۲۰ مهرماه ۲۹۶ واحد افت شاخص به ثبت رسید.

شاخص بورس تهران کمی قبل از آن نیز در ۱۶ شهریورماه افت ۱۸۹ واحدی را تجربه کرده بود.نگاهی کوتاه به روند حرکت شاخص بیانگر آن است که پس از گذشت ۵ ماه تاریخ برای بورس تکرار شده است. در واقع رشد ۴/۱۰ درصدی و ۴/۹ درصدی بورس در مرداد و شهریور ۸۹، افتی معادل ۷/۱ درصد را در مهرماه به دنبال داشت. حال پس از ۵ ماه رشد ۱/۱۰ درصدی و ۳/۹ درصد بورس به ترتیب در دی و بهمن امسال نیز افتی ۵/۱ درصدی را در اسفندماه به دنبال داشت.

چرا کاهش؟

شاخص بورس تهران روز اول اسفندماه با افت چشمگیر، رقم ۲۱‌هزار و ۷۶۲ واحد را ثبت کرد.

شاخص بیشترین مقدار خود را در ۲۶ بهمن‌ماه در سطح ۲۲‌هزار و ۲۷۰ واحد لمس کرد.این در حالی است که شاخص در ۲۳ بهمن‌ماه برای نخستین بار از سطح ۲۲‌هزار واحد فراتر رفت، اما تنها پس از گذشت ۸ روز دوباره به زیر این سطح سقوط کرد.

همچنین ارزش بورس تهران که در بالاترین رقم رشد شاخص، معادل ۱۰۶‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان (۹۸‌میلیارد دلار) بود در حال حاضر به ۱۰۴‌هزار میلیارد تومان (۹۵‌میلیارد دلار) کاهش یافته است. اما مهم‌ترین دلیل این کاهش را می‌توان کاهش در پیش‌بینی سود شرکت‌های بزرگ برای سال ۹۰ دانست.به طوری که مخابرات که سود هر سهم سال ۸۹ را ۴۵۳ ریال پیش‌بینی کرده بود این پیش‌بینی را برای سال ۹۰ مبلغ ۳۷۹ ریال اعلام کرده است. سایپا که سود هر سهم سال ۸۹ را ۶۶۴ ریال پیش‌بینی کرده بود این رقم را برای سال ۹۰ به ۵۵۰ ریال کاهش داد.فولاد مبارکه نیز از ۳۹۹ ریال پیش‌بینی سود هر سهم برای سال ۸۹ به اعلام ۲۳۶ ریال پیش‌بینی سود برای هر سهم سال ۹۰ رسیده است.ملی مس، چادرملو و گل‌گهر نیز که سود هر سهم سال ۸۹ را به ترتیب ۱۹۳۶ ریال، ۷۰۹ ریال و ۱۱۰۴ ریال پیش‌بینی کرده بودند این ارقام را برای سال ۹۰ به ترتیب ۱۳۰۵ ریال، ۶۵۴ ریال و ۱۰۵۲ ریال پیش‌بینی کردند.معادن روی نیز که سود هر سهم سال ۸۹ را ۳۲۴ ریال پیش‌بینی کرده بود این سود را برای سال ۹۰ به ۲۷۱ ریال کاهش داد.در همین حال تنها شرکت بزرگ بورسی که سود هر سهم سال ۹۰ را نسبت به سال ۸۹ افزایش داده، پتروشیمی خارک است. این شرکت سود هر سهم سال ۹۰ را دو‌هزار و ۸۶۰ ریال پیش‌بینی کرده است، رقمی که برای سال ۸۹ معادل دو‌هزار و ۲۲۶ ریال پیش‌بینی شده بود.مپنا نیز بدون تغییر چندانی نسبت به سال ۸۹، سود سال ۹۰ را پیش‌بینی کرد.

اما در فرابورس، همراه اول پیش‌بینی سود ۹۰ را از ۵۳۳۴ ریال در سال ۸۹ به ۶۰۵۶ ریال رسانده است.

سودهایی که هنوز پیش‌بینی نشده

این در حالی است که برخی شرکت‌های بزرگ همانند بانک‌ها هنوز پیش‌بینی‌های سود سال ۹۰ خود را اعلام نکرده‌اند. گرچه براساس ضوابط بورس، شرکت‌هایی که سال‌مالی آنان منتهی به پایان اسفندماه است باید حداکثر تا پایان بهمن پیش‌بینی سال آینده خود را اعلام کنند، ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

همچنین بنابر گزارش عملکرد بورس در بهمن‌ماه امسال که از سوی بورس و اوراق بهادار، منتشر شد، ارزش کل معاملات سهام و حق‌تقدم بورس در بهمن‌ماه معادل ۱۲‌هزار و ۹۸۱‌میلیارد ریال بوده که نسبت به دی‌ماه ۶/۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین ارزش کل معاملات سهام و حق‌تقدم بورس از ابتدای سال تا پایان بهمن‌ماه معادل ۲۰۰‌هزار و ۲۹۶ میلیارد ریال بود.معاملات بهمن‌ماه طی ۱۹ روز در ۳۶۰‌هزار و ۱۱۲ دفعه توسط ۱۰۴‌هزار و ۴۱۱ خریدار صورت گرفته است.