سمفونی رشد در بازار

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس - همایون دارابی: بورس با ثبت رشد ۷۴/۳۵۲ واحد در روز سه‌شنبه، نخستین روز دهه فجر را با رشد ۶۸/۱ درصدی شاخص کل پشت سرگذاشت. معامله‌گران روز سه‌شنبه و پیش از تعطیلی بورس به دلیل فرارسیدن سالروز رحلت رسول اکرم (ص)، در شرایطی شاهد حرکت بازار بودند که انتظار یک بازار متعادل وجود داشت، اما این انتظار تحت‌تاثیر فشار نقدینگی موجود در بازار و رشد قیمت‌ها در بازار جهانی موجب رشد بازار شد. در همین حال معامله‌گران در کنار رسیدن بازدهی بازار به حد نصاب ۷۰ درصدی و عبور از آن، شاهد صفی از شرکت‌های در انتظار ورود به بازار هستند. در این شرایط بازار امروز شاهد عرضه اولیه گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان خواهد بود. در این میان در حالی که تاکنون نام برخی از شرکت‌های کوچک تا متوسط از جمله پتروشیمی امیرکبیر و فولاد آلیاژی در انتظار عرضه عنوان شده است، در انتهای هفته گذشته نام بانک پاسارگاد نیز به عنوان بزرگترین بانک خصوصی کشور برای عرضه در فرابورس مطرح شد. این شرکت روز سه‌شنبه در فرابورس به عنوان پانزدهمین شرکت با نماد «پاسار» درج شد. بانک پاسارگاد روز نوزدهم بهمن جلسه معارفه‌ای در سالن اجتماعات شهید بهشتی خیابان شریعتی تهران خواهد داشت تا روز بیست و چهارم بهمن‌ماه، نماد این بانک در فرابورس بازگشایی شود. بانک پاسارگاد که با سرمایه دو هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان و قیمت تقریبی دو هزار و ۱۰۰ ریالی - که هم اینک در واحد سهام این بانک مورد معامله است - ارزشی نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان به فرابورس اضافه خواهد کرد تا پس از همراه اول، دومین شرکت بزرگ فرابورس و اولین بانک این بازار باشد. در همین حال وجود ۴۴ هزار سهامدار در این بانک سبب می‌شود تا این شرکت بدون عرضه اولیه، فرابورسی شود، امری که فشاری به نقدینگی بازار وارد نمی‌سازد.

در بازار سهام معامله‌گران روز سه‌شنبه همچنین شاهد نخستین استیضاح دولت دهم بودند که به تغییر وزیر راه و ترابری منجر شد. این امر البته در شرایط بی‌سابقه‌ای رقم خورد که وزیر مربوطه و رییس‌جمهوری در جلسه استیضاح حاضر نشدند. انتظار می‌رود در روزهای آینده مساله جایگزینی وزیر راه و روند تعامل دو قوه مورد توجه کارشناسان باشد. در حوزه بین‌الملل نیز ناآرامی‌های زنجیره‌ای در کشورهای خاورمیانه تحولات پررنگی را رقم زده است. تداوم این بحران‌ها یا فروکش کردن آن می‌تواند تاثیراتی را در اقتصاد منطقه به ویژه مساله قیمت

نفت رقم بزند.

در تحولات اقتصادی، معامله‌گران همچنان شاهد عدم ارائه لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت هستند. در این بخش البته رشد بهای نفت خام به کمک دولت آمده است. در این میان گزارش دیوان محاسبات مبنی بر عدم واریز ۱۱ میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی از سوی دولت، موضوعی مهم از سوی کارشناسان به شمار می‌رود. اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و تزریق نقدینگی به اقتصاد کشور سبب شده است متغیرهای موثر بر نقدینگی، به منظور ارزیابی از روند آتی تورم از اهمیت بیشتری برخوردار شود. تورم کشور در حال حاضر اندکی بیش از ۱۰ درصد گزارش شده است، اما این رقم می‌تواند در ماه‌های آینده افزایش یابد. در این میان سخنان رییس‌جمهوری در جلسه اخذ رای اعتماد برای وزیر خارجه مبنی بر آغاز روند کاهش قیمت‌ها از فروردین ماه نیز موجب شده است شرایط تولید‌کنندگان محصولات که در ماه‌های اخیر تحت‌تاثیر سیاست‌های کنترلی دولت فشار مضاعفی را تحمل کرده‌اند، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

در مسایل اقتصادی روند تحولات بازارهای جهانی نیز با دقت از سوی معامله‌گران دنبال می‌شود. بروز برخی از تحولات سبب شده است تا بهای سنگ‌آهن و فلز مس رکورد شکن باشد. بهای سنگ‌آهن به دلیل سیل در استرالیا و سیاست‌های هند، به مرز ۲۰۰ دلار نزدیک شده است. در همین حال به‌رغم عوارض دولتی صادرات گندله و کنسانتره سنگ‌آهن، محمد مسعود سمیعی نژاد معاون سابق امور معادن وزارت صنایع و معادن و مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در خصوص تعیین تعرفه برای صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده و کنسانتره سنگ‌آهن معتقد است: پیشنهادی برای دریافت عوارض از صادرات و واردات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده مطرح نشده بود، اما برای کنسانتره سنگ‌آهن چنین پیشنهادی اعلام شده بود که با توجه به نیاز کشور به این ماده اولیه، لازم است چنین پیشنهادی مورد بازنگری و تجدید نظر قرار بگیرد.

وی با بیان این مطلب که «هم‌اکنون کشور در شرایط رشد و توسعه قرار دارد»، اذعان داشت: در حال حاضر میزان تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی شده ایران ۱۱ میلیون تن است که فقط ۳ میلیون تن آن در کشور مصرف می‌شود؛ بنابراین باید مسیر صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده باز شود.

در همین حال در بازار جهانی فلزات، بهای مس برای نخستین بار سطح ده هزار دلار در هر تن را لمس کرد. بهای مس در شرایطی به این رقم رسید که موجودی انبارهای بورس فلزات لندن بار دیگر رو به کاهش گذاشته است. این سطح بی‌سابقه در قیمت مس به معنای سود بیشتر ملی مس خواهد بود. بهای آلومینیوم، دو هزار و ۵۱۶ دلار، روی دو هزار و ۴۵۴ دلار و سرب دو هزار و ۶۴۲ دلار رقم خورده است. بهای بیلت نیز در حد ۵۳۰ دلار در هر تن رقم خورده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه به‌رغم انتظار اولیه، به سمفونی رشد قیمت‌های سهام تبدیل شد. معامله‌گران با توجه به تشکیل صف‌های خرید در نمادهای عمده بازار، شاهد عقب نشینی فروشندگان بودند امری که به تشدید صف‌های خرید و اشتیاق بیشتر معامله‌گران برای خرید منجر شد.

در بازار روز چهارشنبه فولاد مبارکه در شرایطی صدر نشین تقاضا در بازار بود که براساس ضوابط جدید، این نماد امروز مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی خواهد شد. در همین حال مبارکه در شرایطی راهی مجمع فوق‌العاده خواهد شد که فراخوان جدید شرکت مبارکه برای ایجاد یک واحد تولید کنسانتره سنگ‌آهن به ظرفیت ۴/۲ میلیون تن در سال در محل سنگ‌آهن سنگان توجه معامله‌گران را به خود جلب کرده است. به نظر می‌رسد مبارکه برای توسعه این معدن عظیم، توافقاتی را بدست آورده است که باید در مجمع، منتظر خبرهای بیشتر در این مورد ماند. مشارکت مبارکه در معدن سنگان می‌تواند وابستگی این شرکت به سنگ‌آهن دیگر شرکت‌ها را به میزان قابل ملاحظه‌ای کم کند.

در گروه معدنی - فلزی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز مجوز افزایش سرمایه را برای تامین اقساط جاری و معوق ملی مس در یافت کرده است. روز سه‌شنبه تمامی نمادهای عمده گروه فلزی - معدنی با صف خرید همراه بودند که در این میان ملی مس سنگین‌ترین نماد دارای صف خرید بود.

در این گروه احتمالا امروز سرمایه‌گذاری امید با اعلام سود ۶۸۳ ریالی برای سال مالی جاری بازگشایی می‌شود. در گروه معدنی، رییس هیات‌مدیره انجمن سرب و روی ایران از تصویب فرمول جدید برای تعیین قیمت خاک سرب و روی خبر داد.

در نماد مخابرات روز سه‌شنبه انتشار خبرهایی در مورد احتمال بازگشایی نماد همراه اول در روز یکشنبه باعث تشکیل صف خرید در این نماد شد.

در گروه واسطه‌گری مالی رشد بازار سبب گرایش معامله‌گران به نمادهای سرمایه‌گذاری شده است. در این گروه احتمال تعدیل اولیه آتیه دماوند از محل سود نقدی صنایع شیمیایی ایران با شایعاتی در مورد فروش این شرکت همراه شد تا آتیه دماوند و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با صف خرید همراه باشند.

در گروه ساختمانی نماد در آستانه افزایش سرمایه «شاهد» روز سه‌شنبه شاهد انتقال درون گروهی یک بلوک ۸/۱۷ میلیون سهمی بود. این بلوک را سرمایه‌گذاری سبحان به زیر مجموعه‌های شاهد منتقل کرد. در گروه شرکت‌های هلدینگی، سرمایه‌گذاری غدیر در آستانه برگزاری مجمع سالانه و افزایش سرمایه و همچنین عرضه اولیه برخی از شرکت‌های زیر مجموعه در فرابورس با صف خرید همراه شد.

در این گروه پتروشیمی بوشهر که در مرحله طرح قرار دارد، توسط سازمان خدمات نیروهای مسلح خریداری شده است.

در گروه غذایی بهنوش برای اصلاح ساختار مالی شرکت، مجوز افزایش سرمایه را کسب کرده است.

در مجموع بازار روز سه‌شنبه بازاری مثبت بود که در آن در مجموع ۵/۷۱ میلیارد تومان سهام داد و ستد شد که ۳/۹ درصد آن را نماد مخابرات تشکیل داد. از ۲۲۷ نمادی که به روی تابلو رفتند، ۷۴ نماد با کاهش قیمت و ۱۴۹ نماد با افزایش ارزش معامله همراه شدند، شاخص نیز با رشد ۳۵۲ واحدی سه‌شنبه، کل هفته را با ۶/۶۶۴ واحد معادل ۲/۳ درصد رشد به پایان رساند.