شورای‌شهر تصویب کرد ارزش ریالی امتیاز تراکم ۵/۱۱ درصد افزایش یابد

گروه مسکن: همانطور که دنیای‌اقتصاد هفته گذشته از برنامه‌ریزی مدیریت شهری تهران برای افزایش نرخ عوارض ساخت‌وساز برای سال آینده خبر داده بود، گام اول این اقدام با چراغ سبز شورای‌شهر در جلسه سه‌شنبه گذشته، برداشته شد.

شهرداری تهران در بودجه سال آینده، سهم درآمدزایی عوارض ساخت‌وساز را در بودجه کاهش داده، اما در نظر دارد نرخ این عوارض را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. برخی منابع مطلع از سیاست‌گذاری‌های ساختمانی در شهرداری تهران در این باره معتقدند شهرداری در نظر دارد متناسب با واقعی‌شدن قیمت‌ها تحت تاثیر هدفمندی، نرخ عوارض را نیز واقعی کند.

اولین نشانه تلاش شهرداری تهران برای به اصطلاح هدفمند کردن نرخ عوارض ساخت، سه‌شنبه گذشته با ارائه لایحه‌ای به شورای‌شهر، بروز کرد.

شهرداری در لایحه‌ای با عنوان «اصلاح مصوبه ارزش واگذاری امتیاز تراکم و تعرفه تغییر کاربری ساختمان و پارکینگ» از شورای‌شهر خواست اجازه افزایش نرخ این عوارض را صادر کند. در جلسه هفته گذشته شورا، بعد از بررسی متن لایحه، اعضا اجازه افزایش را صادر کردند.

سخنگوی شورای‌شهر درباره جزئیات جلسه غیرعلنی سه‌شنبه گذشته به خبرنگاران گفت: چنانچه سیکل قانونی این مصوبه طی شود مازاد تراکم پایه، تغییر کاربری و عوارض پارکینگ در سال آینده ۵/۱۱ درصد نسبت به قیمت سال جاری افزایش خواهد یافت.

دانشجو با اعلام اینکه این عوارض ۸۰ درصد از درآمد شهرداری را تامین می‌کند، تصریح کرد: استدلال شهرداری این است که قیمت این عوارض از سال ۸۴ به بعد تغییری نداشته و مطابق با دفترچه سال ۸۱ اخذ می‌شد، با توجه به افزایش هزینه‌های شهرداری لازم است افزایش یابد.