شروط سهامدار 30 درصدی «فولاد» برای مشارکت در افزایش سرمایه

گروه بورس - علیرضا باغانی: در حالی فولاد مبارکه اصفهان روز نوزدهم بهمن ماه سال جاری برای تصویب افزایش سرمایه به مجمع می‌رود که هنوز موضع سهامدار ۳۰ درصدی این غول فولادساز درخصوص این افزایش سرمایه مشخص نیست. فولاد مبارکه براساس مجوزی که از سازمان بورس دریافت کرده، ۱۹ بهمن‌ماه برای تصویب افزایش سرمایه هزار میلیارد تومانی مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار می‌ کند تا به این ترتیب، سرمایه بزرگ‌ترین فولادساز کشور از هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان به دو هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان برسد.

فولاد مبارکه تیرماه سال‌جاری در مجمعی که در اصفهان برگزار کرد، ۱۱۰ درصد از سود تحقق‌یافته، یعنی معادل هر سهم ۵۰ تومان سود نقدی تقسیم کرد تا با توزیع ۷۹۰ میلیارد تومان سود، یکی از رکوردشکنان تقسیم سود در مجامع امسال باشد.

تقسیم سودی که با مقاومت بسیار زیاد مدیران شرکت مواجه شد، ولی با اصرار سهام عدالت به عنوان سهامدار ۳۰ درصدی و همچنین همراهی سهامدار حقیقی شرکت و سایر سهامداران حقوقی بالای یک درصد به تصویب رسید و در نهایت سهام عدالت که ملزم به پرداخت سود سالانه شرکت‌های سرمایه‌پذیر به مشمولان طرح دریافت سهام عدالت بابت اقساط است، توانست بابت تقسیم سود ۱۱۰ درصد فولاد، ۲۳۹ میلیارد تومان سود در حساب‌های خود در نظر بگیرد. اما در شرایطی سهامداران فولاد در مجمع این شرکت شاهد تقسیم ۷۹۰ میلیارد تومان سود نقدی بودند که به‌رغم گذشت ۶ ماه از برگزاری این مجمع، سودی به سهامداران پرداخت نشده تا آنجا که شرکت توانست موافقت بورس را برای افزایش سرمایه ۶۳ درصدی جلب کرده و در نهایت از محل مطالبات سهامداران برای طرح‌های توسعه خود افزایش سرمایه بدهد. با این وصف، سود سهامداران بابت افزایش سرمایه شرکت صرف خواهد شد، به این صورت که ۱۳ درصد از این افزایش سرمایه ۶۳ درصدی از محل سود انباشته و مابقی آن که معادل ۵۰ درصد است از محل مطالبات یا آورده نقدی سهامداران تامین خواهد شد.

در این شرایط، هوشنگ عمرانی کلوچه ناظر مجمع فولاد در تیرماه گذشته و دبیر کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد از عدم‌ارائه گزارش توجیهی افزایش سرمایه فولاد به سهام عدالت به عنوان سهامدار ۳۰ درصدی شرکت خبر داد. وی افزود: سهام عدالت، سهامدار ۳۰ درصدی مبارکه است و در این شرکت کرسی مدیریتی دارد، اما تا این لحظه فولاد مبارکه گزارش توجیهی افزایش سرمایه خود را ارائه نکرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سهام عدالت موافق افزایش سرمایه فولاد مبارکه است یا خیر؟ گفت: سهام عدالت همواره در افزایش سرمایه شرکت‌ها نقش فعالی داشته است و در سال جاری هم در افزایش سرمایه ۳ بانک تجارت، صادرات و ملت شرکت کرده است، زیرا گزارش توجیهی افزایش سرمایه این شرکت‌ها ارائه شده بود و دارای توجیه اقتصادی نیز بود. وی با بیان اینکه سهام عدالت مخالفتی برای افزایش سرمایه شرکت‌ها ندارد، گفت: انتظار ما این است که فولاد مبارکه پیش از این، گزارش توجیهی افزایش سرمایه خود را ارائه می‌کرد و ما نیز مخالفتی با آن نداریم؛ چراکه مطلع هستیم این شرکت فولادی برای افزایش ظرفیت، طرح‌های توسعه خوبی دارد.

این مقام مسوول در سهام عدالت در عین حال اظهار نظر در خصوص افزایش سرمایه را به رویت گزارش توجیهی شرکت در این زمینه موکول کرد و افزود: تا زمان رویت گزارش توجیهی افزایش سرمایه فولاد مبارکه در این خصوص نمی‌توان اظهارنظری کرد، ولی در هر حال افزایش سرمایه باید دارای توجیه باشد.

وی با ذکر این نکته که استراتژی سهام عدالت توسعه شرکت‌ها و استفاده بهینه از منابع موجود است، گفت: در عین حال که سیاست ما توسعه شرکت‌ها است، اما موافق مدیرانی نیستیم که تمایل دارند وجوه زیادی در حساب شرکت‌ها بماند و برای تامین مالی با استفاده از شرایط جدید هیچ تلاشی نمی‌کنند.

عمرانی در برابر این سوال که اگر فولاد مبارکه گزارش توجیهی افزایش سرمایه هزار میلیارد تومانی خود را قبل از مجمع به سهام عدالت ارائه نکند، آیا شما به عنوان سهامدار ۳۰ درصدی با این افزایش سرمایه موافق خواهید بود؟ گفت: در این زمینه اگر اطلاعات لازم ارائه نشود، احتمال تنفس در مجمع وجود دارد تا در نهایت سهام عدالت بتواند به عنوان یکی از سهامداران عمده و اصلی، اطلاعات لازم را در خصوص توجیه افزایش سرمایه به دست آورد. وی در برابر این سوال که در صورت عدم‌شرکت در افزایش سرمایه فولاد، آیا نسبت به فروش حق‌تقدم‌های خود در بازار اقدام می‌کنید؟ گفت: با توجه به این که فروش حق تقدم‌ها در بازار میزان سهام و مالکیت سهام عدالت در شرکت را متاثر می‌کند، فروش حق‌تقدم‌ها در دستور کار نیست. وی افزود: نحوه تامین مالی افزایش سرمایه فولاد باید مورد بررسی قرار گیرد؛ چراکه دولت به عنوان یکی از سهامداران برای شرکت در این افزایش سرمایه از محل مطالبات مشکل دارد و باید در بودجه از قبل چنین چیزی دیده شده باشد، ولی با این حال عدالت هم برای مشارکت در افزایش سرمایه باید نحوه تامین مالی آن را بررسی کند. وی در پایان گفت: فولاد مبارکه تاکنون چند مرتبه برای افزایش سرمایه‌خیز برداشته، اما اگر این شرکت واقعا نیازمند افزایش سرمایه است باید با سهامداران عمده نیز هماهنگی لازم را داشته باشد.

راهی برای جلوگیری از مخالفت

در همین حال، معاون سازمان خصوصی‌سازی در این خصوص پیشنهاد کرد: به منظور جلوگیری از مخالفت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با افزایش سرمایه در شرکت‌های سرمایه‌پذیر، باید برای تقسیم سود سقف تعیین شود. سید مهدی عقدایی از افزایش سرمایه در شرکت‌های سرمایه‌پذیر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به عنوان یکی از چالش‌های موجود درمساله سهام عدالت نام برد. به گفته وی، با توجه به تعلق گرفتن ۴۰ درصد از سهام اکثر شرکت‌های دولتی به سهام عدالت، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مالکیت اکثریت سهام، با افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر خود در مجامع آنها مخالفت می‌کنند. وی با بیان اینکه سهام عدالت از اجرای طرح‌های توسعه در شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت جلوگیری نمی کند، اظهار داشت: مخالفت با افزایش سرمایه در شرکت‌های سرمایه‌پذیر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تنها به منظور تقسیم سود میان مشمولان سهام عدالت یا پرداخت اقساط سازمان خصوصی‌سازی صورت می‌گیرد.

معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی اضافه کرد: این مساله در کمیسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی از سوی سازمان خصوصی‌سازی مطرح و ضرورت اصلاح قانون یا تعیین سقف برای دریافت سود از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در آیین‌نامه‌ها تاکید شد. وی اضافه کرد: به طور مثال در شرکت‌هایی مانند پالایشگاه‌ها، می‌توان با تقسیم ۷۰ تا ۸۰ درصد سود بین سهامداران، مابقی سود را برای به‌کارگیری در طرح‌های توسعه در این شرکت‌ها حفظ کرد.

عقدایی پیشنهاد کرد: از سوی دیگر اگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی فاقد توان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه‌پذیر خود هستند مانند هر شرکت دیگری می‌توانند سهم خود را در بورس اوراق بهادار به فروش رسانند تا افراد حقیقی یا حقوقی که این سهم را خریداری می‌کنند، در این سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت کنند.