یک کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به حجم تجارت پولی در کشور انتظار می‌رود مطالبات معوق بانک‌ها نیز افزایش یابد و این لازمه اقتصاد جامعه است. غلامرضا اسلامی بیدگلی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در خصوص دلایل افزایش معوقات بانکی اظهار داشت: با توجه به حجم تجارت پولی در کشور انتظار می‌رود مطالبات معوق بانک‌ها نیز افزایش یابد و این لازمه اقتصاد جامعه است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران بانک‌پایه است نه اقتصاد سرمایه عنوان کرد: در این نوع اقتصاد انتظار می‌رود که تسهیلات اعطایی به مردم افزایش یافته و در چارچوب آن باید منتظر افزایش معوقات پولی نیز بود.

این کارشناس اقتصادی یکی از دلایل افزایش معوقات را روی آوردن مردم به بانک‌ها برای عملیات بانکی و نبود اقتصاد بازار پایه دانست و ادامه داد: حجم عملیات بانکی در مقابل عملیات وصولی قابل مقایسه نیست.

اسلامی بیدگلی اظهار داشت: تنها راه وصول برخی از مطالبات معوق تمدید و به روزسازی آنها است، به عنوان مثال تسهیلاتی که به یک کارخانه تولیدی پرداخت شده است و به دلیل کافی نبودن بودجه وصول نشده برای جلوگیری از اشکال در تولید باید مهلت پرداخت تمدید شود.

وی در ادامه تاکید کرد: یک گروه باید معوقات را کارشناسی کرده و مشخص کنند که کدام معوقات باید وصول شده و دیگر تسهیلات داده نشود یا معوقاتی هستند که قابل ترمیم و تجدید پرداخت هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تفکیک معوقات بیان داشت: بانک‌ها باید در خصوص افرادی که کار تولیدی انجام می‌دهند باید ملاحظاتی را در نظر بگیرند؛ در حالی که در خصوص افرادی که منابع حاصل از تسهیلات را در جایی غیر از تولید مصرف کرده سخت‌گیری لازم را اعمال کند و این تفکیک باید به تشخیص گروه متخصص صورت بگیرد.