اوشان،فشم و میگون در مسیر توسعه
اوشان،فشم و میگون از مناطق خوش آب و هوا ،سرسبز و جذاب استان تهران است که در 25 کیلومتری شمال شرق تهران و در مسیر جاده لشگرک واقع گردیده.این خطه در سالهای اخیر با رشد ساخت و ساز و گسترش دیگر فعالیتها روبرو بوده ومسیر توسعه را بخوبی می پیماید.

شورای شهر وشهرداری این خطه نیز در سالهای اخیر با تقویت و بسط فعالیتهای خود،آینده روشنی را برای ساکنان اوشان، فشم و میگون فراهم آورده است.
شهرداری اوشان ، فشم، میگون با بررسی‌های کارشناسی اقدام به تدوین الگوی تعرفه عوارض شهرداری در حوزه اصناف و مشاغل متنوع و فعال در این منطقه نموده است.
در صفحات پیش رو، جزئیات و میزان عوارض قابل محاسبه برای سهولت پرداخت و شفافیت هرچه بیشتر ارائه گردیده است.

عوارض ساختمان
در اجرای بند 16 ذیل ماده 71 و ماده 77 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 مجلس شورای اسلامی و تبصره پ ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده برای محاسبه عوارض صدور پروانه ساختمانی بناهای مسکونی ، تجاری، صنعتی و اداری و سایر عوارض محلی مطابق دستورالعمل ذیل محاسبه و اقدام می شود.
واحد مسکونی: عبارت است از کلیه ساختمان هایی که برای سکونت افراد یا خانواده ها ساخته شده و شامل : اتاق ، آشپز خانه ، سرویس های لازم باشد. بدیهی است انجام پاره ای از فعالیت های مشخص مندرج در قوانین نیز در آنها مجاز خواهد بود.
واحد تجاری:عبارت است از کلیه ساختمان هایی که برابر تبصره ذیل بند 24 ماده 55 قانون شهرداریها به منظور استفاده کسب و پیشه و تجارت احداث گردیده و یا در انها واحدهای صنفی تحت پوشش قانون نظام صنفی یا واحدهای تابع قانون تجارت فعالیت می نمایند .
واحد صنعتی عبارت است از کلیه ساختمان هایی که به منظور استفاده صنعتی و یا ایجاد کارگاه های صنعتی و اداری موافقت اصولی از مراجع ذیصلاح اخذنمایند.
واحد اداری- عبارت است از کلیه ساختمان هایی که برای استفاده واحد های اداری دستگاه های دولتی ، نهادهای انقلاب اسلامی و ارگانهای نظامی و اشخاص حقیقی و حقوقی مورد استفاده قرار می گیرد.

تبصره:
موسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادهای انقلاب اسلامی که با اصول بازرگانی اداری می شوند و مشمول پرداخت مالیات هستند از نظر پرداخت عوارض پذیره تجاری محسوب می‌شوند.
عوارض سطح شهر
سنوات پرداخت نشده --- ۱ % قیمت منطقه ای --- مساحت زمین = عوارض سطح شهر زمین
سنوات پرداخت نشده --- 1 % ارزش معاملاتی دارائی --- مساحت زمین = عوارض سطح شهرساختمان
۱ %×قیمت منطقه ای زمین(مساحت ساختمان+مساحت زمین)=عوارض سطح شهرزمین و ساختمان
تبصره :
ملاک تبصره عوارض سطح ،قیمت منطقه بندی زمین خواهدبود.
عوارض صدور پروانه ساختمانی ( خانه های تک واحدی) تا 600 متر مربع
درصد عوارض مربوطه × قیمت منطقه ای زمین × متراژ مجاز = عوارض ساختمانی




تبصره ۱:
Pعبارت است ازآخرین ارزش معاملاتی زمین که ملاک عمل اداره اموراقتصادی ودارایی شهردراجرای ماده 64 قانون مالیات های مستقیم تعیین و اعلام می‌گردد.
تبصره ۲:
در محاسبه کلیه عوارض چنانچه زمینی دارای چندبرباشدقیمت منطقه ای گرانترین برملک که مشرف به معبراست محاسبه خواهدشد.
تبصره ۳:
برای فضاهای بازمورداستفاده درکاربریهای مختلف که درراستای انجام فعالیت مربوطه مثل باراندازهای دفاترآهن،انبارهای علوفه،گاراژها،کارواش،پمپ بنزین و....ازمقوله انبارردیف 6 جدول فوق استفاده می‌شود.
تبصره ۴:
برای بناهای آموزشی،ورزشی،درمانی،مذهبی،فرهنگی نظارت از یک چهارم تعرفه اداری عمل می‌شود.
تبصره ۵:
برای بناهای گلخانه های مسقف کشاورزی بامصالح سبک مانند لوله های پلیکا،چوب وپوشش پلاستیک وشیشه ازیک پنجم تعرفه صنعتی عمل می‌شود.
تبصره ۵:
برای بناهای گلخانه های بامصالح ساختمانی سنگین ،دامداریها ومرغداریها،وآبزیان ازیک دوم تعرفه صنعتی استفاده شود.
تبصره ۶:
احداث واحدهای اقامتی شامل هتل آپارتمان،مسافرخانه،مهمانپذیر دارای مجوزسازمان ایرانگردی وجهانگردی درکاربری مربوطه بارعایت تراکم مجازبرمبنای تعرفه صنعتی عمل می‌گردد.
برای احداث فضاهای خدماتی وتجاری ،رستوران،غرفه های تجاری ،ورزشی،صنایع دستی،عتیقه فروشی،آرایشی و....که درب ورودی آنها درداخل مجموعه های مذکورمیباشدوراه مستقیم به معابروخیابانهای شهرندارندازتعرفه صنعتی عمل می‌شود.
تبصره 7:
سایرمواردبراساس یک پنجم تعرفه اداری عمل می‌شود.
تبصره 8:
خانواده معظم شهدا،آزادگان،جانبازان۲۵ % به بالاوهمچنین افرادتحت پوشش کمیته امدادوبهزیستی درصورت ارائه مدارک معتبرازسازمان مربوطه برای یکبار ازکلیه عوارض وهزینه های صدورپروانه بجزعوارض سطح شهرتا۱۲۰مترمبنای مفیدبااحتساب مشاعات مربوطه معاف می‌باشند.

عوارض تمدید پروانه ساختمانی

چنانچه مالکین برای تمدید پروانه ساختمانی درداخل مهلت مقرر در پروانه درخواست تمدید یا اصلاح یا تغییر مفاد پروانه داشته باشند به طوری که نوع کاربری و تعداد واحد وارتفاع و دهنه مجاز تغییر نیابد بدون پرداخت هر نوع وجهی شهرداری به جزعوارض سطح شهراقدام به تمدید پروانه ساختمانی می‌نماید.
اگر مالکین برای تمدید پروانه ساختمانی خارج از مهلت مقرر در پروانه درخواست تمدیدپروانه نمایید مشمول مابه التفاوت عوارض ساختمانی زمان درخواست تمدید به جزسهم خارج از شهرداری (آموزش و پرورش- نوسازی مدارس) و عوارض حذف پارکینک - تراکم-تغییر کاربری می‌گردند.
تبصره یک:
در خصوص املاکی که شروع به احداث بنا نگردیده است و به صورت زمین خالی می باشند ، در صورت درخواست تمدید پروانه مشمول سه چهارم عوارض صدور پروانه ساختمانی گذشته به اضافه مابه التفاوت عوارض ساختمانی جدید (در صورت وجود مابه التفاوت ) می‌گردد.
تبصره ۲:
ساختمان هایی که مالک قبل از اتمام مهلت پروانه درخواست تمدید نموده و دارای تخلف ساختمانی می باشد و پرونده آنها به لحاظ طرح در کمییسیون مذکور بلا اقدام مانده است و مدت زمانی که برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم کمیسیون صرف می گردد به مهلت پروانه اضافه گردد.

عوارض تمدید پروانه ساختمانی

مالکین مکلف به اتمام به موقع ساختمان به منظور جلوگیری از متروکه ماندن ساختمان و پیشگیری از ایجاد مشکلات ترافیکی و اجتماعی و مبلمان شهری و ... حداکثر تا انتهای مهلت مندرج در پروانه ساختمانی بوده و چنانچه در مهلت مقرر ساختمان احداث نشود یا رعایت مواردزیر پروانه ساخت تمدید می شود.
تبصره ۱:
چنانچه مالکین برای تمدید پروانه ساختمانی در داخل مهلت مقرر در پروانه درخواست تمدید یا اصلاح یا تغییر مفاد پروانه داشته باشدبه طوری که زیر بنا و نوع کاربری و تعداد واحد و ارتفاع و دهنه مجاز تغییر نیابد بدون پرداخت هر نوع وجهی شهرداری اقدام به تمدید پروانه ساختمانی می نماید.(حداکثرتا سال ازتاریخ صدورپروانه)
تبصره ۲:
تمدید پروانه بناهایی که در مهلت مقرر عملیات آن شروع لکن بصورت نیمه تمام رها شده باقی مانده یاهیچگونه ساخت وسازی صورت نگرفته باشدبه استناد تبصره 2 ماده 29 قانون نوسازی علاوه بر عوارض مقرر در قانون بابت تطویل عملیات ساختمانی به ازای هر بار تمدید X % عوارض ( زیر بنا و پذیره ) زمان صدور محاسبه خواهد شد .
تمدید بار اول ۱۰ %=X تمدید بار دوم ۲۰ %=x تمدی بار سوم ۳۰ %=x تمدید چهارم۴۰ %=x

عوارض ساختمانی بافت های فرسوده

برای صدور پروانه ساختمانی در هنگام نو سازی و تجدید بنا با هر قدمت و حداکثر در حد متراژ بنا و تعداد دهنه و وضعیت مندرج در پروانه قبلی و یا آخرین گواهی های پایان کار و عدم خلاف عوارض زیر بنا و پذیره و کلیه دریافتی ها جهت صدور پروانه ( به جزعوارض نو سازی ) معادل ۲۰ % تعرفه عوارض مربوطه لحاظ خواهدشد . مشروط بر اینکه صدور پروانه ساخت از نظر شهرداری مجاز و بلا مانع باشد .

عوارض نقل و انتقال

در هنگام نقل و انتقال املاک محاسبه عوارض بر نقل و انتقال از فرمول زیر استفاده می گردد.
2 %×k×p×s
۲ %×k×p۲×s۲
در فرمول مذکور p1 و p2 قیمت منطقه ای زمین ، s1 مساحت ملک s2 مساحت اعیانی و k ضریب املاک در کاربرهای مختلف که عبارتند از :
K برای کاربری مسکونی ضریب ۷، باغ ویلا ضریب ۵، جنگل کاری و باغ ضریب ۴ ، تجاری ضریب ۹ و اداری ضریب ۶ و صنعتی ضریب۳.
تبصره :
در خصوص محاسبه عوارض نقل و انتقال در املاک دارای عرصه و اعیانی : برای عرصه نوع کاربری برابر طرح هادی و جامع ، و برای اعیانی نوع استفاده از ساختمان ملاک محاسبه خواهد بود . (فاقد کاربری ضریب ندارد)
الف)در فرمول شماره 2 در خصوص اعیانی طبقات یا سطح بنا لحاظ گردد.مضاف بر این که سطح اشغال از زمین کسر گردد
ب) در مورد آپارتمانها در زمان نقل و انتقال می بایست از عرصه باقیمانده قدر السهم دریافت شود..

خرید مازاد بر تراکم

خریدتراکم طبق مصوبه جدول پهنه بندی شده میباشدکه طبق توافق مالک وشهرداری وتایید کارگروه استانداری صورت میگیرد.
T=KQS

عوارض مازاد بر تراکم

عوارض مازاد بر تراکم درصورت تخلف ساختمانی(رای ماده صد)
عوارض مازاد بر تراکم جهت اضافه بنای مسکونی تا 3 طبقه و بالای الی 500مترمربع 300 متر مربع p 3
عوارض مازاد بر تراکم جهت اضافه بنای مسکونی بالای ۳ طبقه ومتراژ ۵۰۰مترمربع به بالا p ۴

تبصره :
محاسبه عوارض فوق بعد از زیر زمین و پیلوت و پارکینگ می باشد و عوارض مازاد بر تراکم شامل زیر زمین و پیلوت نمی گردد.(مربوط به آن دسته ازپرونده هایی که مشمول ماده صد بوده وخارج ازتراکم مجازبوده وخارج از تراکم مجازاحداث بنانموده اندمی باشد).
عوارض مازاد بر تراکم جهت جهت اضافه بنای تجاری p۲۱


عوارض مازاد بر تراکم

عوارض مازاد بر تراکم درصورت تخلف ساختمانی
عوارض مازاد بر تراکم جهت املاک و مستحدثات تا ۳ طبقه و تا سقف ۳۰۰ متر مربع p۲
عوارض مازاد بر تراکم جهت املاک و مستحدثات تا 3 طبقه p3 از 300 متر مربع به بالا p3
عوارض مازاد بر تراکم جهت املاک و مستحدثات تا ۳ طبقه p۳ از ۵۰۰ متر مربع به بالا p۴
تبصره :
محاسبه عوارض فوق بعد از زیر زمین و پیلوت و پارکینگ می باشد و عوارض مازاد بر تراکم شامل زیر زمین و پیلوت نمی گردد.
عوارض مازاد بر تراکم جهت املاک و مستحدثات تجاری p21

عوارض تغییر کاربری

برای محاسبه عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری برابر ضوابط طرح هادی وجامع شهر و همچنین اراضی واقع در حوزه شهر که نیاز به تغییر کاربری دارند در هنگام پیشنهاد آن جهت تصویب کمیته فنی طرح هادی یا کمیسیون موضوع ماده 5 قانون شورای عالی شهرسازی و معماری می بایست نسبت به محاسبه عوارض متلعه به شرح ذیل اقدام نماید .
S×p×k
در فرمول فوق:
K=همان ضریب اراضی با کاربریهای مختلف می باشد .
S=مساحت زمین مورد نظر
P= قیمت منطقه بندی زمین
ضریب k برای کاربری مسکونی با تراکم کم10 ، با تراکم متوسط 14، با تراکم ویژه 18 ، تجاری 26 ، اداری و انتظامی 16، صنعتی و مشاغل مزاحم شهری 20، حمل و نقل و انبار7، تاسیسات و تجهیزات شهری5، آموزشی، فضای سبز ، مذهبی2 ، بهداشتی - درمانی ورزشی 2 و غیره2 تعریف شده است . باغات 5باغ ویلا 7.
تبصره ۱:
در هنگام تغییر کاربری ملک به کاربری دیگر برای محاسبه عوارض، مابه التفاوت ضریب k در کاربری مقصد به مبدا لحاظ می شود در صورتیکه تفاضل حاصل عددمثبت باشد قابل وصول است .
تغییر کاربری از ضرایب بالا به ضرایب پایین مالکین از پرداخت عوارض تغییر کاربری معاف هستند
تبصره 2:
برای محاسبه عوارض تغییر کاربری در حریم شهرها دو برابر سطح اشغال بنا درفرمول فوق عمل می گردد.
تبصره 3:
در مواردی که در قبال تغییر کاربری زمین بخشی از ملک به شهرداری واگذار می گردد چنانچه قیمت ملک مورد واگذری از عوارض تغییر کاربری ، دفترچه محاسباتی عوارض کمتر نباشد باقی مانده پلاک مشمول عوارض تغییر کاربری نخواهد شد در غیر اینصورت مابه التفاوت عوارض تغییر کاربری اخذ خواهد شد .
تبصره 4:
بدیهی است درصورت عدم تصویب پیشنهاد مذکور توسط مراجع ذیصلاح ، مبالغ دریافتی یا تضمین اخذ شده دراین خصوص به مؤدی بایستی مسترد گردد.
عوارض حذف پارکینگ

عینا مطابق تعرفه مصوب می باشد . فقط تبصره 2 بشرح ذیل می باشد .
برای محاسبه عوارض حذف پارگینگ در صورتیکه هنگام صدور پروانه احداث بنا ، امکان تامین پارکینگ مطابق دستوالعمل های شماره ۳۴/ ۳ /۲۳۳۱ مورخ ۷ /۲ /۷۱ و ۳۴ /۳ /۱/ ۱۰۷۴۰ مورخ ۴ /۶ /۷۱ وزارت کشور برای مالکین فراهم نباشد شهرداری می بایست نسبت به وصول حذف پارکینگ به شرح ذیل عمل نماید .
P×k× متراژ یک واحد پارکینگ
در فرمول مذکورk=ضریب مریوط به بناهای با کاربری مختلف
P= همان قیمت منطقه ای زمین
ضریبk برای واحد مسکونی عدد ۶،واحد های تجاری عدد۱۲، واحدهای صنعتی اداری عدد ۸و سایرعدد۴ تعریف شده است .
تبصره1:
متراژ مربوط به هر واحد پارکینگ با توجه به ضوابط پیش بینی شده در طرح هادی یا تفضیلی هر شهرداری محاسبه می شود
تبصره 2:
حذف پارکینگ صرفا در املاکی است که دسترسی خودرو وجود نداشته باشد .
تبصره3:
در مواردی که پارکینگ حذف شده در کمیسیون ماده صد مشمول جریمه گردیده عوارض حذف پارکینگ محاسبه نخواهد شد.

عوارض دیوارکشی

در هنگام صدور پروانه احداث دیوار برای اراضی با کاربریهای مختلف شهرداری می بایست از روش ذیل نسبت به محاسبه عوارض متعلقه اقدام نماید .
k×l×h×p
در فرمول مذکور :
K=ضریب املاک با کاربریهای مختلف
L= طول دیوار کشی- فنس کشی- تراس بندی
H=ارتفاع دیوار با هر نوع مصالح
P= قیمت منطقه بندی زمین مورد نظر
ضریب k برای اراضی داخل محدوده شهر2 می باشد و برای حریم شهر و حوزه استحفاظی 6 اعمال بشود .
تبصره ۱:
عوارض دیوار کشی صرفا با آن قسمت از عرصه که نیاز به احداث دیوار دارد تعلق می گردد.
تبصره ۲:
صدور مجوزدیوارکشی و اخذ عوارض مربوطبه صرفا در مواردی که با ضوابط شهرسازی مغایرت نداشته نباشد و یا کمیسیون های مقرردر قانون با مورد فوق موافقت نموده باشد امکان پذیر است .
تبصره ۳:
عوارض دیوارکشی صرفا درخصوص املاکی که غیرازکاربری مسکونی ومختلط(مسکونی،تجاری)باشدلحاظ گردد.

عوارض تفکیک عرصه و اعیان در کاربریهای مختلف

برای محاسبه عوارض تفکیک عرصه املاک مجاز : با کاربریهای مختلف با تقاضای مالک و با رعایت ضوابط فنی و شهرسازی از فرمول ذیل استفاده می شود .
S×p×k×n
تعداد قطعات × ضریب × قیمت منطقه ای × مساحت زمین
دو قطعه ۲/۲=n سه قطعه =۴/ ۲ چهار قطعه =۵ /۲ پنج قطعه =۶/ ۲
ضریب برای اراضی با کاربریهای مختلف عبارتند از :
مسکونی با تراکم کم =۴۰ % تجاری =۱۴۰ %
مسکونی با تراکم متوسط= 60 % اداری=60 %
مسکونی با تراکم ویژه=۹۰ % صنعتی و شاغل مزاحم شهری =۱۲۰ %
کشاورزی و باغات و جنگلکاری=30 % سایر موارد =30 %
باغ ویلا=۴۰ %

برای محاسبه عوارض تفکیک عرصه و اعیان (تبدیل واحد) املاک غیر مجاز:
تبصره 1:
تفکیک اراضی واقع در محدوده شهر و حریم آن که برابر ماده ۱۰۱ قانون شهرداریها صورتمجلس تفکیکی به تصویب شهرداری نرسیده است و همچنین عرصه بناهای مطروحه در کمیسیون های ماده صد قانون شهرداریها و ماده ۱۴۷ اصلاحی ثبت و اراضی قولنامه ای که بصورت غیر مجاز تفکیک عرصه نموده اند شرح فرمول ذیل محاسبه می گردد.
ضوابط تفکیک متناسب با نوع کاربری بر اساس دفترچه طرح هادی یا جامع هر شهر توسط واحد فنی و شهرسازی شهرداریها تعیین می شود .
با متراژ حد نصاب ضوابط تفکیک ضریب × ارزش منطقه ای زمین× مساحت عرصه S×p×k
زیر حد نصاب ضوابط تفکیک ضریب × ارزش منطقه ای زمین × مساحت عرصه S×p×2k
ضریب k در مسکونی ۲، تجاری۸، صنعتی و اداری ومشاغل مزاحم شهری حمل و نقل و انبار ۴، ورزشی فرهنگی مذهبی درمانی ۲ سایر کاربریها ۲و حریم ۴برابر ارزش منطقه ای موضوع دفترچه امور اقتصادی و دارایی.
تبصره 1:
درصورتیکه محل عبورجاده درطرح مصوب نباشدمنوط به تاییدکمیته فنی شهرسازی شورای شهرمیباشد.
تبصره 2:
اگر یک ملک بر اثر عبور خیابان ، لوله های آبرسانی ، گاز رسانی و دکل های برق به چندقطعه تفکیک گردد به عنون عوامل قهری تلقی شده و عوارض برابر تعرفه مجاز محاسبه خواهد شد .
تبصره 3:
درعوارض تفکیک موضوع اراضی است که توسط مالکین به شهرداری معرفی میشود،تسری نمیباشدمگربانظروموافقت شهرداری باشد.

برای محاسبه عوارض تفکیک عرصه و اعیان (تبدیل واحد) املاک غیر مجاز:
در صورتیکه کمیسیون ماده صدواردرسیدگی وجریمه نشده باشد معادل 20 % آخرین ارزش معاملاتی موضوع تبصره 11 ماده صدقانون شهرداریهاپس ازکسرواحدبزرگتراعمال خواهدشد.
در صورت تعیین جریمه از طرف کمیسیون ماده صد معادل ۲۰ % آخرین ارزش معاملاتی موضوع تبصره ۱۱ ماده صدقانون شهرداریهاخواهد بود.
تبصره 1:
ملاک محاسبه نرخ روزارزش معاملاتی میباشد.

عوارض ایمنی ساختمانها
به منظور افزایش امکانات ایمنی و سیستم آتش نشانی و به لحاظ ایجاد ایمنی لازم برای ساختمانها در موقع صدور پروانه برای یکبار عوارض آتش نشانی از مالک به ماخذ 3 % از کل عوارض صدور پروانه دریافت و فقط به مصرف گسترش و توسعه ایستگاهها آتش نشانی و امکانات آن می شود .
تبصره ۱ :
درآمدحاصل صرفا فقط درزمان صدورجوازدرجهت بیمه آتش سوزی وتامین تجهیزات آتش نشانی میباشد.

نحوه صدور پروانه ساختمانی المثنی :
صدور پروانه ساختمانی المثنی فقط با تایید مراجع ذیصلاح از جمله نیروی انتظامی در موقع مفقودی سرقت ، آتش سوزی وسایر حوادث غیر مترقبه بعد از محرز شدن وقوع حادثه با اخذ کارمزدی معادل ۵۰۰.۰۰۰ ریال صادرخواهد شد .

وصول عوارض حق الارض از دستگاههای متولی ارائه خدمات شهری ( آب،برق،گاز،مخابرات)
با توجه به این که تملک اراضی و توسعه معابر واقع در مسیر طرحهای عمران شهری و احداث معابر همه ساله شهرداری را با هزینه های چشمگیر و قابل توجهی مواجه ساخته و بخش عمده ای از عوارض وصولی را جذب می نماید لذا عوارض حق الارضی بصورت سالانه و براساس طول شبکه های احداث شده (زمینی یا هوایی) و قیمت منطقه بندی اراضی موضوع ماده 64 قانون مالیاتهای مستقیم با اعمال فرمول t×p0.04=A
عوارض حق سالانه = A
قیمت منطقه بندی =P
شبکه موجود به مقیاس متراعم ازهوایی یا زمینی =T
عوارض پیش آمدگی ها به معابر و خیابان های شهر

برای محاسبه عوارض ابنیه ای که با رعایت ضوابط شهر سازی علی الخصوص ارتفاع مناسب از سطح معبر یا خیابان به طرف فضای بیرون از ملک پیش آمدگی دارنداز فرمول ذیل استفاده می شود :
برای بناهای مسکونی مفید شش برابر قیمت منطقه ای زمین s×p۶
به ازای هر متر مربع
برای بناهای تجاری مفید ۴ برابر عوارض پذیره تجاری ( عوارض منظور در جدول محاسبه پذیره)
به ازای هر متر مربع
برای بناهای اداری مفید ۴ برابر عوارض پذیره اداری ( عوارض منظور در جدول محاسبه پذیره )
به ازای هر متر مربع
تبصره :
برای محاسبه عوارض پیش آمدگی بناهای غیر مفید مثل باران گیر- نماسازی و دکورهای برجسته و غیره ......درکاربری فوق یک دوم عوارض صدرالذکر محاسبه و وصول می شود.

عوارض حق النظاره مهندسین ناظر

در هنگام صدور پروانه ساختمانی برای تهیه نقشه و نظارت مهندسین ناظر ساختمانی به ماخذه در5 % کل هزینه تهیه نقشه و حق النظاره از مهندسین مرتبط اخذ می شود .

عوارض سالیانه مهاجرین و اتباع خارجه

عوارض سالیانه مهاجرین و اتباع خارجه به ظرح صورتجلسه مورخه 3/ 4 /85 دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استاندری تهران به شرح ذیل عمل شود :
الف - با توجه به اسکان اکثریت مهاجرین در محدوده شهرها و روستاها و استفاده ایشان از کلیه خدمات ارائه شده توسط شهرداری ها و دهیاری‌ها ، لذا مقرر گردید عوارض سالیانه به شرح ذیل از مهاجرین اخذ شود:
خانواده های مهاجر یک نفر مبلغ000/ 1ریال سالانه
خانواده های مهاجر دو نفر مبلغ۰۰۰/ ۲۰۰/ ۱ ریال سالانه
خانواده های مهاجر سه نفره مبلغ 000/ 500/ 1 ریال سالانه
خانواده های مهاجر چهار نفره مبلغ ۰۰۰/ ۷۰۰/ ۱ ریال سالانه
ب) مهاجرین از طریق دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری به شهرداری ها و دهیاری ها هدایت و پس از پرداخت عوارض با اخذ مفاصا حساب و ارائه به دفتر اتباع جهت اقدامات لازم از قبیل تمدید کارت اقامت و .... انجام خواهد شد.
ج- ۳۰ % عوارض اخذشده به شماره حساب اعلامی از سوی سازمان همیاری شهرداریهای استان تهران واریز و توسط شهرداریها و دهیاریها با نظر مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران صرف هزینه های طرد، بازگشت مهاجرین و تجهیز اردوگاههای مهاجرین خواهد شد .
عوارض بر 0.5 % (پنج دهم درصد ) قراردادها : با عنایت به رای شماره 1476 مورخ 12/ 12/ 86 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم مغایرت قانونی در برقراری عوارض به میزان نیم درصد از قراردادها توسط شهرداری با توصیب شورای اسلامی شهر لذا معادل 0.5 % از مبلغ قراردادهای پیمانکاری اعم از عمرانی، اجرایی مشاوره ای مطالعاتی بازرگانی ، تجاری و ... که پروژه مربوطه در قلمرو شهر اجرا می گردداخذ خواهد شد.

حق کارشناسی مامورین شهرداری

نظر به روال حاکم بر شهرداری از بدو تاسیس که جهت تعیین نوبت و بازدید میدانی مامورین شهرداری ، توسط واحد بایگانی اقدام به صدور فیش های عوارض می شود لذ ا به توجه به اختلاف های موجود در مساحت عرصه و اعیان املاک به شرح ذیل مبالغ عوارض تعیین می گردد.
درخواست بازدید(صدور پروانه ، مفاصا حساب، تفکیک ، استعلام کاربری و..) بر روی عرصه املاک مبلغ ۰۰۰/ ۱۰۰ ریال
درخواست بازدید (صدور عدم خلاف ، پایانکار، استعلام آب، برق، گازو ...) بر روی عرصه و اعیان مبلغ 000/ 150 ریال
درخواست بازدید و رسیدگی به کارگاه ها و کارخانجات دایر با بیش از ۲۰۰۰ متر مربع عرصه مبلغ ۰۰۰/ ۲۰۰ ریال
تبصره:
در خصوص آن دسته از املاک که با گزارش واحد کنترل و نظارت شهرداری و سایر دستگاهها یاجرائی بدون مراجعه مالک با ذینفع منجر به بازدید فنی می شود عوارض متناسب با مبالغ فوق به عنوان بدهی در پرونده درج می گردد تا نسبت به وصول آن اقدام لازم به عمل آید .

عوارض تابلوهای تبلیغاتی

برای محاسبه عوارض سالیانه تابلوها ی تبلیغاتی نصب بر روی اماکن تجاری- اداری-صنعتی و صنفی عوارض سالیانیه مطابق فرمول ذیل عمل می شود :
2× قیمت منطقه ای محل نصب× مساحت تابلو=عوارض تابلو
تبصره ۱:
برای تابلوهای پزشکی- ورزشی آموزشی ضریب یک عمل می شود .
تبصره ۲:
برای تابلوهایی که نیاز به پایه و نصب آن در معابر شهرداری دارد در هنگام محاسبه عوارض تابلو ارتفاع پایه تابلو در مساحت تابلو جمع می شود .
۴× قیمت منطقه ای محل نصب×(ارتفاع پایه + مساحت تابلو)
تبصره3 :
برای تبلیغاتی که بر روی دیوارهای مشرف به معابر و خیابانهای سطح شهر توشته می شوند مساحت دیوار نوشته شده ( سطح نوشته شده ) به عنوان مساحت تابلو لحاظ گردیده و مطابق فرمول فوق عمل می شود .

عوارض انبارها- سردخانه ها

برای محاسبه عوارض ماهیانه انبارها و سردخانه ها با توجه به تنوع مساحت فضای انبارها و سردخانه ها و نوع استفاده از آنها برای گروههای شغلی مختلف از جمله : صنعتی، کشاورزی، بازرگانی، تجاری و ..... از فرمول ذیل استفاده می شود :
(100/(K×P×S))+H=A
A=عوارض ماهیانه
H=قیمت پایه صنف انبار یا سردخانه مندرج درجدول تعرفه عوارض صنفی
P=قیمت منطقه ای محل استقرار انبار یا سردخانه
S= مساحت بنای انبار یا سردخانه
K= ضریب شغلی که برای شغل های مختلف ضریب های ذیل لحاظ می شود .
کشاورزی=0 صنعتی =5 /0 بازرگانی=75 /0 تجاری=1 سایر =3 /0
تبصره ۱:
فضای مربوط به شوارع ، فضای سبز، تاسیسات و ساختمان های اداری، انبارها و سردخانه ها به عنوان فضای انبار تلقی نمی شود .

تعرفه عوارض بر بارنامه های حمل باربرون شهری

عوارض بر حمل و نقل بار برون شهری معادل سه درصد (3 %) نرخ کرایه پیش بینی شده در بارنامه های رسمی توسط بنگاه های باربری فعال در سطح شهر و یا اژانس های باربری مستقر در پایانه های باربری دریافت و به حساب شهرداری واریز می نماید. تسویه حساب منوط به انطباق وجوه واریزی با صورتحساب های مربوطه می باشد .

عوارض برپایی نمایشگاه

برپایی نمایشگاه های بازرگانی- تجاری و صنعتی و ... در سطوح محلی در محدوده قانونی و حریم شهر به استثنای نمایشگاه های صنایع دستی و محصولات فرهنگی مشمول عوارض به شرح ذیل می باشند:
عوارض برپایی نمایشگاه معادل ۲ % بهای قیمت منطقه ای دفترچه دارایی محل برگزاری نمایشگاه به صورت ماهیانه خواهد بود .
عوارض فروش بلیط ورودی، اعم از افراد و خودروبه ماخذ پنج درصد(5 %) بهای بلیط تعیین می شود.
در خصوص روز بازارهای دایر در سطح شهر به ازای ۱۵ متر مربع فضای اشغال شده جهت صنف ۰۰۰/ ۲۰ ریال و ورودی خودروعلاوه برمبلغ فوق ۰۰۰/ ۱۰ ریال اخذ گردد.

نحوه استرداد عوارض پروانه ساختمانی

عوارض وصولی در شرایط زیر طبق تعرفه محاسبه شده به مودی مسترد خواهد شد.
1 - پروانه ساختمانی از طرف مراجع قضایی ابطال شده باشد.
۲ - چنانچه مودی قبل از صدورپروانه ساختمانی از احداث آن منصرف و در خواست استرداد عوارض نماید.
3 - اشتباه واریزی اشخاص به حساب شهرداری
تبصره:
عوارض منصرفین از دریافت پروانه ساختمانی پس از ابطال مدارک با کسر 6 % عوارض متعلقه به عنوان کارمزد مسترد خواهد شد.

عوارض ایجاد درب اضافی
عوارض ایجاد درب اضافی علاوه بر درب موجود معادل ۲ %قیمت منطقه بندی زمین خواهدبود.

نحوه محاسبه های خدمات آماده سازی:
فقط به هنگام صدورپروانه برای یکبار۲۰ % مبلغ عوارض زیربنا تحت عنوان هزینه آماده سازی دریافت میگردد.

تعرفه عوارض سازمان حمل و نقل و ترافیک
۱ -امتیاز خط تاکسی ۰۰۰/۰۰۰/ ۴ ریال برای یکباروشامل نقل وانتقال نمی‌شود.
2 -عوارض سالیانه تاکسی 000/000 /5 ریال
۳ -صدور پروانه بهره برداری و تمدید آن دو ساله ۰۰۰/ ۲۴۰ریال
4 -امتیاز خط مینی بوس 000/000/ 5ریال برای یکباروشامل نقل وانتقال نمی‌شود.
۵ -صدور پروانه کمکی برای تاکسی و مینی بوس ۰۰۰/ ۸۰۰ ریال
6 -عوارض نقل و انتقال خودرو از هر طرف مورد معامله 1 % می باشد.

تعرفه عوارض فضای سبز
عوارض قطع درخت
الف- تعرفه عوارض قطع درخت : در مواردی که به موجب لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبزدر شهرها مصوب 3/3 /59 مجوز قطع درخت صادر گردیده و یا درختی به عللی از بین رفته باشد شهرداری می تواند بر حسب مورد از مالک یا مسبب ، عوارض به شرح زیر وصول نماید:
۱ -درخت با محیط بن تا ۵۰ سانتیمتر هر اصله ۰۰۰/ ۷۰۰ ریال
2 -درخت با محیط بن تا 100 سانتیمتر علاوه بر مبلغ 000/ 700 ریال به ازاء هر سانتیمتر مازاد بر 50 سانتیمتر ، هر سانتیمتر 000/ 70 ریال.
۳ -درخت با محیط بن بیش از ۱۰۰ سانتیمتر علاوه بر مبلغ ۰۰۰/ ۳۰۰/ ۴ ریال به ازاء هر سانتیمتر مازاد بر ۱۰۰ سانتی متر ، هر سانتی متر ۰۰۰/ ۱۸۰ ریال .
ب- موارد تخفیف و معافیت از پرداخت عوارض قطع درخت:
۱ -موارد تخفیف :
1-1چنانچه قطع درخت و ایجاد در همان محل قابل ترمیم و جبران باشد ( کاشت مجدد) در این حالت عوارض به نسبت و بر طبق ردیفهای قسمت الف به ازاء هر سانتی متر اختلاف محیط بن هر اصله درخت کاشته شده جدید به محیط بن درخت قطع شده قدیمی محاسبه و دریافت خواهد شد.
۱ - ۲ درخت غیر مثمری که به سن بهره وری رسیده باشد ۳ عوارض قطع درخت به آن تعلق می گیرد.
2 -موارد معافیت :
۲ - ۱ چنانچه درخت به علل غیر عمدی شامل کهولت سن و فرسایش بستر کاشت و پوسیدگی تنه و ارتفاع زاید درخت احتمال وارد آوردن خسارت مالی و یا جانی را داشته باشد مشمول عوارض موضوع این تعرفه نمی باشد .
2-2 درختان خشک شده به علت آفت زدگی ، بیماری و یا علل غیر عمدی مشمول عوارض موضوع این تعرفه نمی باشد .
۲ - ۳ قطع درختان واقع شده در اماکن زیارتی ، فضای سبز عمومی و حریم راه شهرداری و مراکز دولتی و نظامی مشمول عوارض موضوع این تعرفه نمی باشد.
2 - 4 هر اصله که در محیط بن آن کمتر از 15 سانتی متر باشد از نظر اجرای این مصوبه درخت شناخته نمی شود.
۲ - ۵ سربرداری و هرس درخت به گونه ای که موجب خشک شدن آن نگردد مشمول عوارض موضوع این تعرفه نمی باشد.
تبصره یک :
تشخیص موارد قطع درخت و تعیین موارد مشمول معافیت و تخفیف به عده کمیسیون بند ((ب)) ماده ۱۴ (کمیسیون قطع اشحار) لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز می باشد.
تبصره دو:
قطع هر گونه درخت در ملک شخصی افراد توسط شخصی دیگر ( اختلافات ملکی و یا شخصی ) در صلاحیت کمیسیون بند ((ب)) ماده ۱۴ (کمیسیون قطع اشجار) نبوده و شاکی می بایست از طریق مراجع قضایی و حقوقی شکایت خود را مطرح نماید.
تبصره سه:
با توجه به بند ۷ صورتجلسه ستاد فضای سبز شهرستان شمیرانات مورخ ۲۷ /۴/ ۸۴ در قبال قطع هر اصله درخت ، علاوه بر پرداخت عوارض قطع درخت ، مالک می بایست سه اصله نهال نیز در عرصه ملک خود کاشته و نگهداری نماید و در صورت عدم صلاحیت مالک می‌بایست علاوه بر پرداخت عوارض قطع درخت هزینه خرید نهالها و نیز مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/ ۳ ریال بابت نگهداری یک ساله نهالها ( سه اصله نهال) را نیز پرداخت نماید.
تبصره چهار :
اگر مالک به صورت غیر قانونی و بدون مجوز اقدام به قطع درختی نماید ، هیچ مورد از موارد تخفیف و یا معافیت به آن تعلق نگرفته و علاوه بر پرداخت جریمه تعیین شده بر اساس رای کمیسیون بند ب ماده ۱۴ ( قطع اشجار) شهرداری موظف است متخلف را به مراجع قضایی نیز معرفی نماید.

عوارض بازدید فضای سبز

الف ) بازدید جهت صدور جواز ساختمانی: مالک می بایست جهت بازدید فضای سبز به منظور صدور جواز ساختمانی با هر نوع کاربری مبلغ ۰۰۰/ ۳۶۰ ریال به حساب شهرداری واریز نماید.
ب) بازدید جهت صدور پایان کارساختمانی : مالک می بایست جهت بازید فضای سبز به منظور صدور پایان کار ساختمانی با هر نوع کاربری مبلغ 000/ 360 ریال به حساب شهرداری واریز نماید.
تبصره :
با عنایت به بخشنامه استانداری تهران ( دفتر فنی ) در خصوص ملزم بودن مالکین به اختصاص حداقل 10 درصد از مساحت عرصه ملک خود به فضای سبز گاها مشاهده می گردد که بعضی از مالکین به دلایل مختلف از جمله تخطی مالک از انجام آن و یا صدورجواز ساختمانی بیشتر ، از انجام این امر به صورت کامل و یا ناقص تخطی می نمایند . لذا پیشنهاد می گردد که به ازای هر متر مربع کسری فضای سبز مبلغ 000/ 300 ریال از مالکین متخلف اخذ گردد.

تعرفه عوارض خدمات شهری

بهای خدمات پسماند مراکز خدماتی ، صنوف و ادارات ، بانکها و ... واقع در محدوده و حریم شهر
بهای خدمات مدیریت اجرایی پسماند ، بر اساس ماده ۸ قانون پسماند مصوب ۲۰ /۲ /۸۳ مجلس شورای اسلامی محترم و آیین نامه اجرایی شماره ۲۸۴۸۸ / ت ۳۲۵۶۱ ه مورخ ۱ /۵ / ۸۴ مصوب هیئت محترم دولت و مطابق دستور العمل وزارت محترم کشور به شماره ۲ /۹۵۳۲۵ مورخ ۱۷ /۷/ ۸۵ به شرح زیر محاسبه می گردد.
الف)نحوه محاسبه بهای خدمات پسماند عادی برای اماکن مسکونی : بهای خدمات پسماند اماکن مسکونی براساس هر متر مربع بنا سالانه معادل P 4 % (P= قیمت منطقه ای زمین ) محاسبه و دریافت خواهد شد.
ب) نحوه محاسبه بهای خدمات پسماند تجاری ، اداری و غیره .


تبصره یک :
درصورت عدم رعایت مقررات بهداشتی جمع آوری زباله و بهداشت محیط توسط صاحبان صنوف و مراکز خدماتی بهای خدمات پسماند درباراول برای هر صنف ،000 /200 ریال و در صورت تکرار برای هر بار 000/ 500 ریال محاسبه و دریافت خواهد شد.
تبصره ۲ :
صاحبان صنوف که با تشخیص اداره دارایی ، به لحا ظ درآمد کم ا زپرداخت مالیات معاف می شوند ، در صورت رعایت مقررات بهداشتی جمع آوری زباله و بهداشت محیط ، از پرداخت عوارض این تعرفه نیز معاف هستند ولی در صورت عدم رعایت مقررات بهداشتی جمع آوری بهداشت محیط ، مطابق تبصره یک مشمول این تعرفه خواهند بود.
تبصره ۳ :
افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از بهای خدمات پسماند اماکن مسکونی معاف می باشند .
تبصره ۴:
مالکین ، در صورت پرداخت به موقع در مهلت قانونی از 10 % بخشودگی برخوردار خواهند شد.

ج) نحوه محاسبه بهای خدمات پسماند عوارض پسماند رستورانها ی سطح شهر و حریم.