گروه بازرگانی- همایش روز جهانی گمرک روز گذشته با حضور وزیر اقتصاد و دارایی برگزار شد. در این همایش سیدشمس‌الدین حسینی گفت: میزان مبادلات کالاهای غیر نفتی طی ده ماه ابتدای سال به ۱۰۲ میلیون تن رسیده که نسبت به سال قبل ۵/۱۵ درصد رشد داشته است، این در حالی است که ارزش این مبادلات با رشد ۵/۲۶ درصدی نسبت به سال گذشته ۱۰۵ میلیارد دلار برآورد شده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی سهم صادرات غیر نفتی از این میزان را ۵۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: ارزش مالی این حجم صادرات نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته و به ۹/۲۵ میلیارد دلار رسیده است. وی با اشاره به رشد مطلوب حجم ترانزیت کالا نسبت به سال گذشته افزود: حجم ترانزیت در سال جاری ۴۷ درصد رشد داشته و به میزان ۵/۸ میلیون تن رسیده و ارزش مالی آن با رشد ۳۰ درصدی ۲۶ میلیارد دلار برآورد شده است.

رشد ۲۰۹ درصدی صادرات غیر نفتی در ۵ سال!

وزیر امور اقتصادی و دارایی سپس به مقایسه آمارها در برنامه پنجساله چهارم (از سال ۸۳ تا ۸۷ ) نسبت به سال‌های قبل پرداخت و تصریح کرد: جمع کل مبادلات در پایان سال ۸۷ نسبت به سال ۸۳ افزایش صددرصدی داشته است و بالاترین رشد، مربوط به صادرات غیرنفتی بوده که در این ۵ سال رشد ۲۰۹ درصدی داشته است. وی اظهار داشت: ارزش مالی ترانزیت در این سالها حدود ۱۲۲ درصد رشد یافته است. حسینی به بیان آمارهایی از شاخص‌های اقتصاد داخلی پرداخت و گفت: شاخص کل بورس در سال جاری و تا پایان دی ماه از ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد به مرز ۲۱ هزار و ۶۰۰ واحد رسیده است، این در حالی است که ارزش بورس اوراق بهادار ایران نیز که در ابتدای سال ۱۰۲ هزار میلیارد تومان بوده در پایان دی ماه به ۱۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. وی با اشاره به طرح تحول گمرکی که در حال بررسی در کمیسیون اقتصادی است، گفت: اجرایی شدن این طرح ضمن نوسازی گمرک امکانات جدیدی برای تجهیز گمرک کشور به وجود می‌آورد.

تسهیلات گمرک به خوشنام‌ها

در این همایش همچنین عباس معمارنژاد رییس کل جدید گمرک ایران به روش‌های جدید مدیریتی و استفاده از فناوری‌های نوین برای بازسازی و نوسازی گمرک ایران اشاره کرد و گفت: در اولین مرحله تعدادی از شرکت‌های تجاری خوشنام مشمول تسهیلات گمرک قرار می گیرند. رییس‌کل گمرک ایران با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی گمرک مبنی بر اینکه «دانش کلید تعالی گمرک است»، اظهار داشت: گمرکات ۳۸ کشور جهان استفاده از فناوری‌های جدید را در دستور کار خود قرار داده‌اند و ما هم حتما تحقق گمرک الکترونیکی را به‌عنوان یک پایه اصلی مدنظر قرار خواهیم داد. معاون وزیر اقتصاد افزایش تعامل با سازمان‌های همکار را یکی از برنامه‌های مهم گمرک عنوان کرد و گفت: براساس شاخص‌های ۶ گانه بانک جهانی تحت عنوان «خدمات پشتیبانی تجاری»، در سال ۲۰۱۰ توانستیم از ۵ نمره ۵/۲ نمره و در بین ۱۵۵ کشور رتبه ۱۰۳ را به دست آوریم.

معمارنژاد در ادامه گفت: ما در زمینه تسهیل و توسعه تجارت دو پیشنهاد داریم که یکی از آنها اجرای برنامه TRS یا همان مطالعه زمان ترخیص کالا است که باید این برنامه را اجرا کنیم تا مشخص شود چه مقدار از تاخیر احتمالی در فرآیند ترخیص کالا به گمرک مربوط می‌شود.