گروه بازار پول- نوسان بهای جهانی طلا دیروز به بازار داخلی رسید و موجب افزایش قیمت انواع سکه شد. بهای جهانی هر اونس طلا برای تحویل فوری در پایان معاملات هفتگی به ۶۰/۱۳۴۸ دلار رسید. این میزان نسبت به نرخ ۱۳۵۵ دلار پنج‌شنبه ۷ دلار کاهش داشت، اما با توجه به تعطیلی بازار داخلی در هفته گذشته، تاثیر نوسانات قیمت طلا دیروز همزمان با ورود سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی به بازار موجب افزایش ۳ هزار تومانی قیمت سکه بهار آزادی و بالا رفتن ۴۰۰۰ تومانی قیمت سکه طرح قدیم شد. این سکه‌ها به ترتیب ۳۶۰ هزار تومان و ۴۱۶ هزار تومان فروخته شدند.قیمت سکه طرح قدیم در سایت اتحادیه طلا و جواهر ۴۱۸ هزار تومان نیز درج شد. نیم سکه نیز با ۲۰۰۰ تومان افزایش به نرخ ۱۸۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت ربع سکه بدون تغییر ۹۲ هزار تومان اعلام شد. در بازار ارز قیمت یورو با کاهش برابری در مقابل دلار آمریکا با ۲۰ تومان افت قیمت به ۱۵۰۰ تومان رسید. قیمت ۱۵۰۰ تومانی یورو در بازار آزاد با نرخ ۱۴۰۴ تومانی نرخ مرجع آن در روز گذشته ۹۶ تومان تفاوت قیمت دارد.

دلار آمریکا نیز دیروز ۲ تومان افت قیمت داشت و به ۱۱۰۳ تومان رسید که با نرخ مرجع ۱۰۳۴ تومانی بانک مرکزی، ۶۹ تومان اختلاف قیمت داشت. از دیروز فروش سکه‌های طلای ۰۱/۱ گرمی جدید بانک مرکزی از طریق ۱۰۰ شعبه منتخب بانک ملت و صادرات به نرخ ۴۴ هزار و ۷۰۰ تومان آغاز شد. در این باره رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز با تاکید بر اینکه قضاوت درباره وضعیت سکه‌های گرمی در بازار را باید به روزهای آینده موکول کرد، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس احتمال ایجاد بازار سیاه در این بخش را کم دانست. وی از رسیدن قیمت سکه‌های طرح جدید به ۳۵۹ هزار تومان خبر داد.

۳۳۰۰ تومان پایین‌تر از قیمت بازار

پایگاه خبری اعتبار نیز گزارش داد سکه یک گرمی دیروز در حالی در شعب بانک‌های مذکور با قیمت ۴۴۷۰۰ تومان عرضه شده است که این سکه‌ها در بازار طلای تهران بیش از ۴۸۰۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود. پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد که سکه‌های یک گرمی عرضه شده از سوی بانک مرکزی با قیمتی پایین‌تر از نرخ بازار در شعب بانک‌های منتخب به فروش برسد.