بسته 26 هزار میلیارد تومانی برای صنعت
عکس‌ها: دنیای اقتصاد، آکو سالمی
تحلیل صاحب‌نظران صنعتی و اقتصادی از چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن

جزئیات سرمایه‌گذاری 26هزار میلیارد تومانی به زودی اعلام می‌شود
تاریخی‌ترین بسته سرمایه‌گذاری صنعتی ایران
گروه صنعت و معدن - «بازگشایی بزرگ‌ترین بسته سرمایه‌گذاری صنعتی در طول تاریخ اقتصادایران به ارزش 26 هزار میلیارد تومان در آینده نه چندان دور» مهم‌ترین خبری بود که وزیر صنایع و معادن در اولین «همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن با نگاهی به بازار» که در آن اکثر سیاست‌گذاران صنعتی‌، معدنی‌، مدیران و دست‌اندرکاران صنعت فولاد حضور داشتند‌، اعلام شد.
به گزارش خبرنگارما، اولین همایش صنعت فولاد روز گذشته از سوی روزنامه «دنیای اقتصاد» به منظور پر کردن خلاء اطلاعات صنعتی که قدمت ۴۰ ساله در کشور دارد، برگزار شد. در اولین روز همایش، «علی‌اکبر محرابیان» وزیر صنایع و معادن‌، «حسن پلارک» رییس هیات عامل ایمیدرو، «لاوارونی» معاون اجرایی شرکت ایتالیایی دانیلی، «محمود اسلامیان» رییس اتاق اصفهان و مدیرعامل اسبق شرکت فولاد مبارکه، «حسین‌هاشمی» رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌، «یحیی آل‌اسحاق» رییس اتاق تهران و «علینقی مشایخی» استاد دانشگاه شریف و «محمد رضا شهیدی‌تبار» رییس هیات مدیره بورس فلزات سخنرانی کردند.
به باور اکثر حاضران در همایش مزبور‌، برگزاری این همایش نقطه عطفی بود که مقامات دولتی توانستند در حوزه صنعت فولاد انتظارات خود از سرمایه‌گذاران و مدیران بخش خصوصی را بیان کنند. از سویی فرصتی فراهم کرد که بخش خصوصی انتظارات خویش را از دولت بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بیان کند و از سوی دیگر کارشناسان آگاه صنعت را برآن داشت که آزمون و خطای سیاست‌گذاران را گوشزد کنند. افزون‌براین همایش دیروز محملی برای اعلام خبر تدوین بسته 26 هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری «فراز» از سوی «علی‌اکبر محرابیان» شد. همایشی که شاهدحضور اکثر معاونان صنعتی و معدنی وزارت صنایع نظیر «خدامراد احمدی» مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران‌ و «وجیه‌الله جعفری» معاون معدنی بود. همایشی که زمینه حضور مدیران واحدهای بزرگ فولاد‌سازی نظیر محمد‌مسعود سمیعی‌نژاد «مدیرعامل فولاد مبارکه» و «علی براتی» مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان و... فعالان بخش خصوصی را فراهم کرد تا چالش‌های بنیادی صنعت فولاد را برای دستیابی به تولید 55‌میلیون‌تن فولاد در چشم‌انداز بیست ساله را بررسی کند.همایش چشم‌انداز فولاد روز گذشته محلی برای تعاطی افکار میان دولتمردان و تحلیل‌گران بود. در این همایش، چالش‌های اساسی صنعت فولاد همانند پایین بودن ظرفیت تولید واحدهای جدید و اهمیت رعایت شاخص‌های مقیاس تولید به صرفه در صنعت‌، بالا بودن سهم حمل و نقل جاده‌ای با توجه به چالش افزایش قیمت گازوئیل، ضعف شبکه حمل و نقل ریلی، پراکندگی واحدهای تولید فولاد در طرح هشت‌گانه فولاد با ظرفیت اندک، ضرورت استفاده از تکنولوژی روز دنیا، چالش عدم‌استقرار واحد‌های تولیدی در طول نوار آبی، بی‌رغبتی بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در طرح‌های فولادی واکاوی شد. بر اساس این گزارش، همایش دیروز محلی برای طرح چالش‌های فولادسازان و برنامه‌ریزان بود. چالش‌هایی نظیر فشار نمایندگان مجلس در طول دوره‌ها‌ی مختلف برای احداث واحدهای فولاد‌سازی در استان‌های مورد نظرشان که اساسا توجیه اقتصادی نداشته و توجیه اقتصادی طرح را از ابتدای کلنگ زنی با چالش روبه‌رو کرده است و پا‌سخ‌هایی در این مورد بیان شد که برخی از تصمیمات در این حوزه حاکمیتی بوده و به منظور محرومیت‌زدایی است. در همین همایش، نقد‌های سازنده‌ای از عملکرد بخش خصوصی مطرح شد که نتوانسته است در برنامه توسعه صنعت حضور جدی داشته باشد و نماینده خصوصی هم پاسخ داد چون دولت به طور دائمی‌در بازار محصول و بورس فلزات مداخله می‌کند، جذابیت سرمایه‌گذاری وجود ندارد. خبرنگار ما از بحث‌های نظری این همایش گزارش می‌کند که سخنرانان مطرح کردند که نگاه به بازار باید چگونه باشد؟ یکی از سخنرانان تعریف نگاه به خارج را افزایش صادرات به کشور‌های منطقه عنوان کرد و وزیر صنایع نگاه به بازار را تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر و پرهیز از صادرات محصولات با حاشیه سود اندک دانست.
افزون براین؛ در این همایش مطرح شد که چین در ۱۰ سال گذشته چگونه از تولید ۶۵میلیون‌تن فولاد در سال به ۶۵۰ میلیون تن رسیده است؟ و این کشور چگونه واحدهای ۱۰ میلیون تنی را اقتصادی توصیف می‌کند؟ و در این همایش مطرح شد که چگونه هند به بازار مصرف خفته برای سال‌های آینده مبدل خواهد شد؟ در این همایش کنکاش شد که چگونه تکنولوژی‌های جدید میزان مصرف انرژی را تقلیل می‌دهد یا بیان شد که چگونه انباشت سرمایه انسانی نیاز به آموزش مستمر دارد.به گزارش خبرنگار ما‌، وزیر صنایع و معادن به عنوان مهم‌ترین مقام دولتی که چشم انداز تولید ۵۵میلیون تنی فولاد را کاملا دست یافتنی می‌داند، از تدوین و انتشار قریب‌الوقوع بسته «فراز» خبرداد.
طرح «فراز» با هدف افزایش تولید
وزیر صنایع و معادن از آغاز طرح «فراز» با بیش از ۲۶هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «با اجرای این طرح ظرفیت تولید فولاد افزایش می‌یابد.»
«علی اکبر محرابیان» با اشاره به اینکه عمده سرمایه‌گذاری‌های این طرح در حوزه فولاد است، افزود: «این طرح به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری طول تاریخ کشور در حوزه‌های مختلف از جمله آلومینیوم، فولاد، زغال‌سنگ، مس، کک سازی‌، تیتانیوم و... اجرا خواهد شد.» وی افزود: «تاکنون بخش عمده ای از قراردادهای این طرح منعقد‌، بخشی نیز به قراردادهای پیمانکاری تبدیل شده و حتی عملیات اجرایی برخی از این طرح‌ها نیز آغاز شده است.»
وزیر صنایع و معادن گفت: براساس طرح «فراز» ظرفیت تولید فولاد درکشور به حدود ۵۵ میلیون تن خواهد رسید. به گفته وی، برای رسیدن به این ظرفیت تولید، باید از همه توان موجود کشور استفاده کرد.
وزیر صنایع و معادن همچنین درباره تفاوت «ظرفیت» و «میزان تولید» افزود: «به طور معمول و طبق استانداردها همواره سه تا چهار سال اختلاف زمانی بین ظرفیت‌سازی و تولید وجود دارد.»
حرکت به سمت صادرات فولاد
وی درباره نتایج افزایش ظرفیت‌ها اظهار کرد: «برداشتن گام برای تولید 55 میلیون تن فولاد، ایران را به صادرکننده فولاد تبدیل خواهد کرد.»
وی سپس تاکید کرد: «با توجه به رشد مصرف داخلی فولاد و نیز اجرای طرح‌های توسعه عمرانی در کشور افزایش سرمایه‌گذاری در تولید فولاد یک امر ضروری است.»
وزیر صنایع و معادن در ادامه، از وجود پتانسیل‌های فراوان جمعیتی و انرژی در کشور برای فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی به عنوان مهم‌ترین مزیت‌های ایران در مقایسه با سایر کشورها نام برد و خاطرنشان کرد: «با توجه به این مزیت‌ها و بررسی پیشرفت‌های چشمگیر کشور در زمینه فولاد، دستیابی به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد خام که در برنامه افق 1404 پیش‌بینی شده است، تا پایان برنامه پنجم توسعه میسر می‌شود.»
ایران صاحب سبک است
«محرابیان» افزود: «ایران هم اکنون در تولید فولاد، به ویژه احیای مستقیم و تولید آهن اسفنجی، صاحب سبک بوده و روش تولید این محصول در ایران، در کشورهای دیگر به صورت فروش دانش فنی است.»
جایگاه جهانی ایران در فولاد
وی جایگاه جهانی ایران در زمینه تولید فولاد را رتبه 17 اعلام کرد و اظهار کرد: «با تکمیل سایر طرح‌های در دست اجرا، رتبه کشور به کمتر از 10 می‌رسد.»
«محرابیان» یادآور شد: «برای دستیابی به اهداف تعیین شده در برنامه‌های افق ۱۴۰۴ و برنامه پنجم توسعه کشور، لازم است رشد متوازن بخش‌های مختلف زنجیره تولید فولاد مورد توجه جدی قرار گیرد و همه این بخش‌ها به‌صورت هماهنگ رو به جلو حرکت کنند.»
وی تصریح کرد: «یکی دیگر از ضرورت‌هایی که در این مسیر باید مورد توجه ویژه قرار گیرد آن است که بخش‌های مختلف این زنجیره اقتصادی که هم اکنون در سه بخش «معدن‌دار»، «تامین‌کننده» و «تولیدکننده» فعال هستند، به هم پیوسته و با هم مرتبط حرکت کنند.
«محرابیان» گفت: «به همین منظور لازم است همگام با رشد صنعتی کشور، استراتژی‌های صنعتی نیز مورد بازنگری قرار گیرد و تغییر کنند.»
نقش هدفمندی یارانه‌ها در فولاد
وزیر صنایع و معادن در ادامه سخنان خود، با اشاره به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها یادآور شد: «پیش از این، مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان فولاد، نحوه تامین انرژی و مواد اولیه بوده است که این امر موجب استقبال کم سرمایه‌گذاران از مشارکت در طرح‌های فولادی بود. اما با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و با کاهش این دغدغه‌ها، طی کمتر از دو ماه بخش صنعت فولاد با شکوفایی قابل توجهی مواجه شده است.»
جهش در صنعت فولاد
در همین حال، رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در نخستین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران اعلام کرد: «در آینده نزدیک جهش‌های بزرگی در صنعت فولاد اتفاق خواهد افتاد.»
«حسن پلارک» افزود: «تا پیش از انقلاب میزان تولید فولاد کمتر از یک میلیون تن بود، اما میزان تولید فولاد تا سال 84 به بیش از ده میلیون تن رسید.»
ظرفیت تولید، ۵/۱۷ میلیون تن
وی گفت: «از سال 84 به بعد با تسریع و تکمیل طرح‌های در دست اجرای فولاد، اکنون ظرفیت تولید فولاد به بیش از 17 میلیون و 500 هزار تن رسیده است.» «پلارک» گفت: «البته اندکی زمان لازم است تا این ظرفیت به تولید برسد و این امر به نوع زیرساخت‌ها و کارآمدی نیروی انسانی بستگی دارد. به هر حال ما در تلاش هستیم که این ظرفیت‌ها سریع‌تر به تولید برسد.»
تولید ۴۶ میلیون تن فولاد تا ۵ سال آینده
«پلارک» با بیان اینکه هم اکنون در ظرفیت سازی فولاد به خودکفایی کامل رسیده‌ایم، افزود: «با اجرای طرح‌های مهم در دست اجرای فولادی توسط بخش خصوصی و دولتی ظرفیت فولاد را طی 5 سال آینده به 46 میلیون تن خواهیم رساند.»
رییس هیات عامل ایمیدرو به وجود نیروی انسانی توانمند، ذخایر و مواد اولیه فراوان اشاره کرد و گفت: «با توجه به این موارد و استفاده بهینه از ذخایر، ایران می‌تواند به قطب فولادسازی در منطقه و جهان تبدیل شود.» وی افزود: «امروز ایران علاوه بر اینکه به تولیدکننده فولاد تبدیل شده، بلکه به دانش ساخت کارخانه‌های فولاد نیز دست یافته است.» معاون وزیر صنایع و معادن گفت: «در سایر محصولات معدنی نیز وضعیت مشابه فولاد را داریم.»
بومی‌سازی در فولاد
«پلارک» خاطرنشان کرد: «ساخت کارخانه‌های کنسانتره و گندله و فولاد صد در صد بومی‌سازی شده است. در کارخانه‌های فولادسازی مراحل احیای مستقیم ۹۵ درصد و مرحله ذوب بیش از ۷۵ درصد داخلی سازی شده است.»
وی افزود: «هم اکنون به نیروی انسانی متخصص نیز هیچ وابستگی به خارج نداریم و از مرحله اکتشاف تا فرآوری مواد معدنی توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود و حتی در کشورهای دیگر متخصصان ایرانی فعالیت می‌کنند.»معاون اجرایی شرکت دانیلی نیز در ادامه همایش گفت: «ایران با توجه به مزیت‌هایی که در حوزه انرژی، سنگ‌آهن و امور زیر بنایی دارد می‌تواند به آسانی اهداف چشم‌انداز توسعه صنعت فولاد خود را محقق کرده و در مسیر یک جهش تاریخی قرار گیرد.»
«لاورونی» اظهار کرد: «کشور شما برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز خود، نیازمند استفاده از تکنولوژی‌های جدید در گندله‌سازی و کنسانتره است. همچنین تکنولوژی‌هایی که بتواند هزینه تولید را کاهش دهد.»معاون اجرایی شرکت دانیلی با تاکید بر استفاده از تکنولوژی‌های نوین به منظور افزایش ظرفیت تولید و توان رقابت و احترام به محیط زیست یادآور شد: «افزایش ابعاد و سایز تولید می‌تواند توان رقابت شرکت‌های فولاد‌سازی را حفظ کند. در واقع باید واحدهای تولیدی را احداث کنیم که از نظر ظرفیت تولید، توان رقابت داشته باشد.»
انتظار از نمایندگان مجلس
از سوی دیگر، رییس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن با بیان اینکه از نمایندگان مجلس انتظار داریم که به مسوولان دولتی برای افتتاح کارخانه در مناطق مختلف فشار نیاورند، گفت: «فعالیت‌های بدون مبنای اقتصادی مناسب حتما با شکست مواجه می‌شود.» «محمود اسلامیان» با بیان این مطلب اظهار کرد: «پیشنهاد می‌شود در استراتژی توسعه صنعت فولاد کشور به ایجاد واحدها با ظرفیت ۱۰ میلیون تن اقدام شود.» وی افزود: «همچنان واحدهای کوچک که قابلیت توسعه دارند را باید به ظرفیت اقتصادی برسانیم و در غیر این صورت به واحدهای بزرگ فولاد متصل گردند.»
«اسلامیان» با اشاره به اینکه حدود 20 سال پیش انجمن جهانی فولاد جایگزین شدن آلومینیوم را به جای فولاد به عنوان تهدیدی برای خود می‌دانست، تصریح کرد: «این نظریه با روند مصرف دنیا در دهه گذشته عملا باطل شد و مشخص گردید که این فلز مصرف پایداری دارد و حتی در دوره رکود جهانی روند مصرف این محصول افزایشی بوده است.»
سرانه مصرف فولاد در کشور
وی اضافه کرد: «مصرف سرانه کشور ما در سال 57 حدود 93 کیلوگرم، در سال 85 حدود 200 کیلوگرم و هم‌اکنون 280 کیلوگرم است که در رتبه کشورهای با سرانه بالای جهان قرار می‌گیرد.» رییس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه هم اکنون میزان تولید و ظرفیت تولید فولاد در کشور ما به ترتیب 11 و 17 میلیون تن است گفت: «امیدواریم با رفع موانع، میزان تولید فولاد به ظرفیت فعلی برسد.» وی افزود: «باید با در نظر گرفتن صرفه‌های مقیاس، کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، کاهش هزینه‌های بالاسری و آموزش به ظرفیت بهینه در صنعت فولاد کشور برسیم.» به گفته «اسلامیان»، هم اکنون در صنعت فولاد کشور ما به نکاتی چون استراتژی توسعه صنعتی، قیمت انرژی کم توجهی شده و پافشاری‌های محلی روند پیشرفت این صنعت را کند کرده است. وی ادامه داد: «فولاد مبارکه طی شش سال 424 درصد درآمد فروش خود را بالا برد و با افزایش تولید، کیفیت و قیمت، سود خود را یک هزار و 240 برابر کرده است و می‌توان گفت این کارخانه به عنوان تنها کارخانه دارای ظرفیت بهینه می‌باشد.»
اختصاص ۱۰ میلیارد دلار درآمد نفتی به فولاد
به گزارش خبرنگار ما، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن اظهار کرد: «اختصاص 10 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی به صنعت فولاد می تواند به سرعت تمام طرح‌های در دست اجرای فولادی کشور را تکمیل و به بهره‌برداری برساند.»
«حسین‌هاشمی» در همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با اشاره به رشدهای تولید فولاد در سال‌های اخیر و همچنین طرح‌های در دست اجرای فولادی، خواستار شتاب در رشد تولید فولاد و همچنین تسریع در تکمیل طرح‌های در دست اجرای بخش دولتی و خصوصی شد.وی در عین حال از فعالیت‌های ایمیدرو برای برگزاری نمایشگاه بومی‌سازی، آن را یک حرکت پایه ای ذکر کرد و گفت: «امروز ایران در بخش احیای مستقیم فولاد به توانمندی‌های بالایی دست یافته و می تواند در بخش فولادسازی نیز به این توانمندی‌ها دست پیدا کند. از این رو می‌توان با کمک دانش فنی خارجی، پروسه صنعت فولاد را در ایران تکمیل کرد.»
فولاد در سند چشم‌انداز
«هاشمی» اظهار کرد: «برای اینکه براساس سند چشم‌انداز در بخش صنعت به قدرت اول منطقه برسیم، باید در مسیر توسعه صنعت فولاد گام برداریم.» وی ادامه داد: «بر اساس سند چشم‌انداز ما باید به ۵/۳ درصد تولید فولاد جهانی؛ یعنی ۵۵ میلیون تن تولید برسیم، ضمن اینکه جایگاه ما در صادرات فولاد نیز افزایش یابد و میزان صادرات فولاد ما به ۲۰ میلیون تن برسد.» «هاشمی» در عین حال تصریح کرد: «در حال حاضر طرح‌های مهمی در حوزه فولاد در کشور داریم که نشان می‌دهد وزارت صنایع و معادن و ایمیدرو حرکت‌های خوبی را برای توسعه صنعت فولاد برداشته‌اند.»
بخش خصوصی فعال شود
وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت‌های تولید فولاد در بخش خصوصی پایین است،خواستار ایجاد فضایی در کشور برای افزایش ظرفیت تولید فولادسازان بخش خصوصی شد. وی اظهار امیدواری کرد که بخش خصوصی سکاندار فولاد و معدن در کشور باشد.
لزوم حضور بخش خصوصی
به گزارش خبرنگار ما، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با سخنرانی در همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن خواستار فراهم کردن زمینه‌های لازم برای حضور چشمگیر بخش خصوصی در عرصه صنعت فولاد کشور شد. «یحیی آل اسحاق» گفت: «بخش خصوصی با وجود همه منابع و همچنین حمایت‌های لازم هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد، لذا باید امکانات لازم برای فعالان بخش خصوصی در کشور فراهم شود.»
مزایای کشور برای توسعه فولاد
وی مزایا و توانمندی‌های کشور برای توسعه فولاد در ایران را بیشتر از دیگر کشورها ذکر کرد و افزود: «ذخایر فراوان معدنی، وجود نیروی انسانی و همچنین انرژی در کشور نشان می‌دهد که وضعیت ایران برای توسعه فولاد در مقایسه با کشورهای همتراز خود مطلوب تر است.»رییس اتاق تهران تصریح کرد: «طبق آمار بانک جهانی تا سال ۲۰۵۰ میلادی هر ۸۵ صدم رشد اقتصادی نیاز به معادل یک درصد رشد در صنعت فولاد دارد.»
«آل اسحاق» گفت: «تاکنون به منظور تولید حدود 130 میلیون تن فولاد، مجوز برای بخش خصوصی صادر شده که عمده آنها در بخش نورد و سهم اندکی از آن در بخش تولید شمش فولادی است.»وی در پایان چند پیشنهاد برای افزایش حضور بخش خصوصی در صنعت فولاد را مطرح و اظهار کرد: «تضمین تامین گاز به قیمت مناسب، در اختیار گذاشتن معادن بزرگ به بخش خصوصی، توسعه خطوط ریلی به مناطق جنوبی کشور، توسعه و تعمیق روابط با کشورهای دارای فناوری فولاد و همچنین حمایت‌های سیستم بانکی از جمله ضرورت‌هایی است که باید برای توسعه بخش خصوصی فولاد ایجاد شود.»
فولاد و هدفمندی یارانه‌ها
«علی نقی مشایخی»، استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز در این همایش گفت: «اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها حرکت بزرگی برای کاهش مصرف انرژی در صنعت فولاد به شمار می‌آید و به هر میزان که از هزینه‌های تولید کاسته شود بر سودآوری واحدها افزوده می‌شود.»وی افزود: «گسترش حمل و نقل ریلی و همچنین برنامه‌ریزی برای تامین مواد اولیه در شرایط فعلی یک ضرورت محسوب می‌شود.»«مشایخی» همچنین ادامه داد: «ایجاد واحدهای بزرگ برای کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و همچنین احداث مجتمع‌های متکی به واردات مواد اولیه در کنار آب‌های خلیج فارس ضروری است.»وی گفت: «برای توسعه استان‌ها باید متناسب با هر استان سرمایه‌گذاری‌های لازم را داشته باشیم. در این زمینه بهتر است با فراهم کردن خوشه‌های صنعتی متناسب با استان‌ها، سرمایه‌ها را به این خوشه‌ها هدایت کنیم.»
معافیت ۳۰ درصدی برای فعالیت در بورس کالا
همچنین رییس هیات مدیره شرکت بورس کالای ایران در همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن از معافیت مالیاتی 30 درصدی برای حضور در بورس کالا خبر داد. «محمدرضا شهیدی‌تبار» گفت: «10 درصد این میزان معافیت مربوط به کسانی است که کالای خود را در بورس عرضه می‌کنند، 10 درصد نیز برای تولیدکنندگانی است که عضو سازمان بورس اوراق بهادار هستند و 10 درصد مابقی برای افرادی است که میزان سهام شناورشان بالا باشد.»
رییس هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران با اشاره به اهداف برگزاری بورس تصریح کرد: «شفافیت بازار از جمله این مزیت‌ها است که در آن، عرضه و تقاضا بدون تشریفات انجام می‌شود و علاوه بر آن در این بازار، درآمد واقعی سرمایه‌گذاران مشخص می‌شود که نتیجه آن، نظام مالیاتی، واقعی خواهد بود.» وی افزود: «با توجه به مشخص بودن قیمت بازار و تناژ خرید در بورس کالا، امکان کنترل قیمت با روش‌های منطقی‌تر و علمی‌تر و در نتیجه کنترل بازار وجود دارد.»
«شهیدی‌تبار» با اشاره به تعیین کیفیت و کمیت معامله به عنوان یکی دیگر از مزیت‌های بورس خاطرنشان کرد: «در این بازار، امکان کنترل میزان انطباق کالا‌ها با استانداردها وجود دارد و اگر کالایی وارداتی باشد مجوزهای شرکت بازرسی و تضمین کیفیت کالا گرفته شده است و از این رو تضمینی برای خریداران کالا محسوب می‌شود.» رییس هیات مدیره شرکت بورس کالای ایران همچنین با بیان اینکه در 10 ماهه امسال حدود 6 هزار و 300میلیارد تومان فولاد و مواد معدنی معامله شده است، گفت: «این میزان در مدت مشابه سال گذشته، 4 هزار و 300 میلیارد تومان بوده است که رشد 21 درصدی را نشان می‌دهد.»
عکس: آکو سالمی