تعامل بخش های فنی و مالی موجب حفظ مشتری و پویایی شرکت می شود

عکس ها : نگار متین نیا

آقای مقصود پیشه، لطفا درخصوص وظایف حساس معاونت فنی و اتکایی توضیح دهید؟

ایجاد درآمد از عمده ترین وظایف معاونت فنی واتکایی است . برنامه ریزی ،هدایت و نظارت برتنظیم دستورالعمل های فنی ، تنظیم و ابلاغ روش های اجرایی و همچنین تجزیه و تحلیل آماری دربخش صدور و خسارت ازوظایف دیگرمعاونت است که با توجه به تجزیه و تحلیل آماری درواحدهای صدور و خسارت مبنای اصلاح روش های خدمت رسانی و اصلاح برنامه های اجرایی وترکیب پرتفوی درآینده می شود که درراستای موفقیت و پویایی شرکت ازاهمیت به سزایی برخورداراست.

درواقع تجزیه و تحلیل آماری موجب می شود تا ازرشد تولید حق بیمه‌های زیان ده درپرتفوی جلوگیری شود و با نظارت برعملکرد واحدها ضریب خسارت تحت کنترل قرارگیرد.

حضوردرهمایش های علمی و بیمه ای به ویژه همایش هایی که برای توجیه بیمه گذاران بزرگ برگزارمی شود ازدیگربرنامه های معاونت است.

دراین همایش ها گسترش بازاربیمه واخذ پیشنهادات بیمه گذاران به ارتقای سطح خدمت رسانی و استمرار همکاری ازاهداف اساسی است که موجب می شود تا مشتریان ازحقوقی که با خرید بیمه نامه به دست آورده‌اند مطلع شوند.

همچنین تهیه گزارش های آماری وارایه آن درقالب فرمت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران که نهاد نظارتی صنعت بیمه به شمار می رود، از دیگروظایف معاونت فنی است.

تشکیل و اداره شورای فنی جهت تصویب دستورالعمل ها و آیین نامه های فنی و حفظ ترکیب پرتفوی مناسب ، برگزاری جلسات دوره‌ای با روسای شعب به منظور تحقق برنامه و بودجه سالانه و پیگیری امورمحوله و نظارت برحسن اجرای وظایف اعم از صدور خسارت ازبرنامه های معاونت فنی واتکایی است.

نظارت و کنترل معاونت فنی بیمه معلم برنرخ و شرایط ارایه شده ازسوی مدیریت ها چگونه صورت می گیرد؟

به موازات آزادسازی برخی ازرشته های بیمه ای ، یک کمیته نرخ‌گذاری درشرکت تشکیل شد که نرخ و شرایط تحت نظارت وهماهنگی آن ارایه شود. با آموزش واحدهای فنی میزان تفویض اختیارات شعب و مدیریت ها مشخص می شود.

درصنعت بیمه مرسوم است ، حق بیمه ها توسط معاونت فنی تولید می شود و معاونت مالی و اداری آن را مصرف می‌کند، دربیمه معلم تعامل این دو بازوی اجرایی چگونه است؟ آیا معاونت فنی برای تولید حق بیمه بیشترناگزیربه قبول شرایط سخت بازاراست؟

همانطور که گفته شد معاونت فنی موظف به تولید درآمد است ومعاونت مالی و اداری پشتیبان امور فنی هستند.

ثبت وقایع مالی، پرداخت و دریافت وجوه ازوظایف امورمالی است. توجه داشته باشید که ارتباط موثر بین واحدهای فنی با امورمالی وجود دارد که درحفظ و ارتقای جایگاه شرکت بسیارحائزاهمیت است.

زیرا عملکرد مطلوب و سریع معاونت مالی موجب حفظ مشتری و تمدید قراردادها می شود. درواقع همکاری و تعامل این دو بازوی اجرایی شرکت است که موجب حفظ مشتریان و موفقیت های شرکت می شود.

ریسک ها دربیمه معلم چگونه مدیریت می شود؟ آیا ازضوابط آکچوئری بهره مند هستید؟

توجه به تجارب و مهارت مدیران ،سابقه بیمه نامه ها و نوع فعالیت درتعیین نرخ و شرایط ازاهمیت بالایی برخوردار است. همچنین بیمه معلم با ایجاد ارتباط با بیمه گذاران و ارایه مشاوره و آموزش به آنان برای پیشگیری از وقوع حادثه موجب کنترل ضریب خسارت و مدیریت ریسک ها می شود.

حجم واگذاری های اتکایی -اختیاری و اتکایی - اجباری بیمه معلم چه میزان است؟

حجم واگذاری اتکایی اجباری و اختیاری با درنظرگرفتن کل پرتفوی ۲۹درصد است. این میزان درنوع قرارداد ورشته ها متفاوت است ؛درآتش سوزی امکان دارد تا ۷۰درصد واگذاری اختیاری افزایش یابد.

نظرشما دررابطه با میزان واگذاری های اتکایی اجباری به بیمه مرکزی ایران چیست؟

تحریم های اخیرشرایطی را ایجاد کرده است که دراین مقطع واگذاری اتکایی اجباری به بیمه مرکزی به صلاح شرکت ها می‌باشد و ارزیابی آن مثبت است. درواقع درشرایط کنونی که ارتباط با بیمه‌گران اتکایی مطرح دنیا مشکل است بیمه مرکزی به عنوان نماینده دولت و نهاد نظارتی جایگزین بیمه گراتکایی شده و همان نقش را ایفا می کند.

البته پیش ازاین صحبت درمورد کاهش واگذاری اتکایی اجباری به بیمه مرکزی مطرح شد که فکرمی کنم زمانی که به نقطه مطلوب رسیدیم شاید بتوان آن را اجراکرد.

اما درشرایط کنونی که دولت درصدد جبران تحریم هاست و با بلوکه کردن مبالغ قابل توجه پوشش های اتکایی را تامین می‌کند.

آیا این گفته که "پزشکان بالاترین ضریب خسارت مسوولیت را دارند " صحت دارد؟

خیر. درقراردادهای بیمه معلم با جامعه پزشکی و پیراپزشکی ضریب خسارت مناسب است. اما توجه داشته باشید که برای جلوگیری ازافزایش خسارت بیمه های مسوولیت با توجه به نوع شغل و تجارب گذشته درشرایط خصوصی مواردی ذکر می شود. این تذکرها موجب کاهش حوادث و خسارات پرداختی می شود که می توان به قرارادادهای شهرداری اشاره کرد.

بیمه معلم درراستای سرویس دهی مناسب به بیمه گذاران گروهی برنامه ای دارد؟

بیمه آتش سوزی منازل مسکونی با نام "بیمه آسایش ایرانیان" از طرح های بیمه معلم است که اگر مردم از جزییات نرخ و شرایط آن مطلع باشند، ازخرید آن استقبال می کنند. دراین بیمه نامه که به صورت دفترچه ای هم ارایه می شود خطراتی مانند آتش سوزی، صاعقه ، آتش سوزی ،انفجارو خطرات تبعی مانند ترکیدگی لوله آب،تخریب ناشی از آب باران و برف،طوفان وسیل ارایه می شود.

آزادسازی تعرفه بیمه های آتش سوزی و باربری چه تاثیری بربازاربیمه و پرتفوی بیمه معلم داشت؟

آزادسازی بیمه آتش سوزی منازل مسکونی و اخیرا واحدهای غیرصنعتی و همچنین رشته باربری موجب کاهش حق بیمه ها شد. ازاین رو بیمه معلم با ارایه بیمه های خرد درصدد جبرای این کاهش است.

با توجه به فرارسیدن سالگرد تاسیس ، اگرصحبتی با خانواده بیمه معلم دارید بفرمایید.

سالگرد تاسیس بیمه معلم را به خانواده بزرگ معلم اعم ازمدیران،کارکنان و نمایندگان تبریک می گویم و امیدوارم درانجام ماموریت محوله موفق باشند. ازهمکاران خوب پرتلاش خانواده بیمه معلم انتظاردارم درجهت تحقق اهداف متعالی شرکت تلاش بیشتری را با همت و فضل الهی نسبت به گذشته داشته باشند و با نقطه نظرات و پیشنهادات خود شرکت را یاری دهند.