آیین نامه 60، سبد  سرمایه‌گذاری‌ها  را متنوع کرد

شرکت های بیمه می توانند براساس آیین نامه شماره ۶۰ بیمه مرکزی جهت کسب سود از محل ذخایرفنی اقدام به سرمایه گذاری کنند ؛این نگاه کلی و کوتاه نشان می دهد به موازات نقش کلیدی نظارت های فنی برروند تولید حق بیمه ها ، مدیریت های سرمایه گذاری درشرکت های بیمه بازرگانی عهده دارمسوولیت سنگینی هستند. دررابطه با سرمایه گذاری دربازارپول و سرمایه گفت و گویی با سیاوش محمدی ، سرپرست مدیریت سرمایه‌گذاری بیمه معلم انجام داده ایم که درادامه می‌آید:

آقای محمدی، لطفاً درخصوص سرمایه‌گذاری‌های بیمه معلم دربازارپول و سرمایه توضیح دهید.

سرمایه گذاری های بیمه معلم دربازارهای پول و سرمایه عمدتا به دو دسته سپرده گذاری بلند مدت دربانک ها و سرمایه گذاری دربازارسهام طبقه بندی می‌شود. البته باید درنظرداشته باشیم که این انتخاب براساس مجوزهای شورای عالی بیمه و آیین نامه سرمایه گذاری این شورا که نحوه سرمایه گذاری منابع مالی شرکت های بیمه را مشخص می کند ، صورت گرفته است.

همچنین شرکت های بیمه می توانند درسایربخش ها نیز سرمایه گذاری داشته باشند که دربیمه معلم نیز ازگذشته، سرمایه گذاری درطرح های مشارکتی صورت گرفته است و هم اکنون نیز یکی ازاین زمینه ها، سرمایه‌گذاری دراجرای پروژه های ساختمانی است.

آیا اصلاح آیین نامه سرمایه گذاری شرکت های بیمه درشورای عالی بیمه تاثیری درتسهیل سرمایه گذاری ها داشت؟

بله، طبعا این طور است . از آنجا که ارقام بالایی در شرکت های بیمه به صورت وجوه نقد وارد شرکت ها می‌شود و اصولا شرکت های بیمه با استفاده از فرصت‌های سرمایه گذاری ازاین منابع ورودی به کسب درآمد می‌پردازند، شورای عالی بیمه نیز دراقدامی موثر سقف مجاز استفاده از منابع را جهت سرمایه گذاری درآیین نامه ۶۰ تغییر داده است که خود این امر باعث تسهیل و تنوع درسبد سرمایه گذاری شرکت های شده است.

میزان سود آوری شرکت از سرمایه گذاری دربورس چه میزان است؟

از آنجا که سرمایه گذاری شرکت ، دربازارسهام کاملا به میزان وجوه نقد حاصل از فعالیت های اصلی آن بستگی دارد ، بنابراین سود حاصل از سرمایه گذاری نیز وابستگی زیادی به نحوه و زمان استفاده از پول ها و وجوه نقد دربازارسهام دارد.

اما با توجه به تجربه ۹ ماه گذشته و درصورت استفاده مناسب از فرصت ها می توان مبالغ خوبی را به عنوان سود حاصل از فعالیت دربازار سهام شناسایی کرد.

هرچند این میزان بستگی به شرایط بورس دارد، اما با درنظر گرفتن دو مولفه سود حاصل از سرمایه گذاری و سود حاصل از خرید و فروش و وزن دهی مناسب به این دو مولفه می توان به سود های معقول و منطقی که نسبت به سود های حاصل از سرمایه گذاری در سپرده‌های بانکی عدد بالاتری را برای شرکت ایجاد کنند به دست آورد.

با توجه به کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، آیا برنامه ای برای تغییر این سرمایه گذاری دارید؟

قاعدتا هرکجا که نرخ سود سپرده های بانکی کاهش پیدا کند از آنجا که بازاری رقیب برای بازارسرمایه تلقی می شود ، جریان نقدینگی از بانک ها به سمت بازارهای دیگر و به خصوص بازارسهام روان ترو سریع ترمی شود و طبعا درآن شرایط بورس می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد.

البته یادمان نرود که درتمامی دنیا بورس نشانگر اقتصاد آن کشوراست ، اما به هرشکل با توجه به ورود منابع نقدینگی و مجوزهای شورای عالی بیمه ،درحال حاضر بیمه معلم درحال تدوین برنامه بلند مدتی است که شرکت از سبد سهامی که هم نقدشونده است و هم از نرخ بازدهی مناسبی برخوردارباشد و طی سالیان آتی سبد سهام بهترو منطقی تری داشته باشد .

نظر شما در مورد ورود سایر بیمه‌های خصوصی به بورس و عرضه سهام بیمه های دولتی درراستای سیاست های کلی اصل ۴۴ چه تاثیری بربازاربیمه کشورمان داشت؟

اصولا ورود شرکت ها به بورس چندین نتیجه دربرخواهد داشت که می توان به راحت تربودن تامین مالی با توجه به تنوع در ترکیب سهامداری، رقابتی ترشدن خرید و فروش سهام شرکت دربازاربا توجه به سازوکارهای خاص بازارسهام ، شفاف ترشدن عملکرد شرکت در حوزه های عملیاتی، مدیریتی و مسایل مرتبط با آن و تسهیل در امکان مقایسه شرکت ها در یک حوزه اقتصادی و صنعتی با یکدیگر اشاره کرد.

هرچه ورود شرکت ها به بورس بیشترشود باعث می‌شود که عملکرد ها روشن تر شده و مزایای رقابتی بهتر کشف شده و درنتیجه فرهنگ سازی موثرتر و مناسب تر صورت بگیرد.

با توجه به فرارسیدن سالگرد تاسیس ، اگرصحبتی با خانواده بیمه معلم دارید بفرمایید.

امیدوارم بتوانیم با تلاش بیشترو موثرتر شرکت را در جایگاه واقعی خود درصنعت بیمه و اقتصاد کشورمشاهده کنیم، تلاش درجهت فرهنگ سازی وامید به آینده روبه رشد را برای همکاران بیمه معلم آرزومندم.