گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، قیمت نفت به کمتر از بشکه‌ای ۸۶ دلار رسید. زیرا سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار ارقام تورم و تقاضای مصرف‌کننده بودند تا نشانه‌ای به دست آورند مبنی براین که آیا قیمت بالای کالاها رشد اقتصادی جهان را تضعیف خواهد کرد یا خیر. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه مارس به ۵۳/۸۵ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۱۵/۱ دلار کاهش در رقم ۵۸/۸۵ دلار ثابت شد. در لندن نفت خام برنت ۶۳/۱۰۱ دلار در هر بشکه معامله شد.

سرمایه‌گذاران آخرین ارقام تورم آمریکا و فروش خرده‌فروشی را که طی این هفته منتشر می‌شود، به دقت بررسی می‌کنند تا نشانه‌ای به دست آورند که آیا قیمت بیشتر مواد غذایی و سوخت به مصرف لطمه وارد خواهد کرد یا خیر. چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، گزارش تورم خود را امروز، سه‌شنبه، منتشر می‌کند. مرکز کپیتال اکونومیکس گزارش داد:«پیش‌بینی می‌شود افزایش قیمت کالاها اخبار اقتصادی این هفته را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. احتمالا رشد قیمت مواد غذایی و انرژی موجب افزایش قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده شده است.»

قیمت نفت اوایل این ماه به رکورد دوساله یعنی رقم بیش از ۹۲ دلار رسید. اما با کاهش نگرانی‌ها درمورد مختل شدن عرضه نفت درپی بحران سیاسی مصر، قیمت نفت به محدوده ۸۰ دلار سقوط کرد. روز جمعه پس از ۱۸ روز تظاهرات ضد دولتی در مصر، حسنی مبارک رییس‌جمهوری این کشور، از سمت خود استعفا کرد. بنابراین اکنون توجه سرمایه‌گذاران به تاثیری که ممکن است افزایش قیمت نفت بر تورم آمریکا گذاشته باشد جلب شده است.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه مارس قیمت بنزین به ۴۹/۲ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۸۷/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب معامله شد.