گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، افزایش بورس‌های جهان ازسر گرفته شد به طوری که شاخص میانگین نیکی ژاپن به رکورد نه ماهه رسید. زیرا استعفای رییس‌جمهوری مصر از نگرانی‌ها درمورد بی‌ثباتی سیاسی در جهان عرب کاست. در ابتدای معاملات اروپا بورس‌های این قاره با افزایش روبرو شدند. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۳/۰ درصد رشد کرد و به ۹۶/۶۰۸۰ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۵/۰ درصد جهش کرد و به ۸۳/۷۴۰۵ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۳/۰ درصد افزایش یافت و به ۴۴/۴۱۱۴ واحد رسید. در وال‌استریت فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز اندکی افزایش یافت و به ۱۲۲۴۷ واحد رسید. اما فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳ واحد کاهش یافت و به ۱۰/۱۳۲۷ واحد رسید.

در آسیا، دولت ژاپن به طور رسمی تایید کرد که اقتصاد چین در سال ۲۰۱۰ از اقتصاد این کشور پیشی گرفته و به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است. همچنین تولید ناخالص داخلی ژاپن در دوره اکتبر تا دسامبر با نرخ سالانه ۱/۱ درصد کاهش یافت. اما این میزان کاهش بهتر از حد پیش‌بینی‌ها بود. با این وجود این اخبار نتوانست مانع افزایش شاخص میانگین نیکی شود. این شاخص ۱/۱ درصد جهش کرد و به بالاترین سطح از ۶ مه سال ۲۰۱۰ یعنی رقم ۵۴/۱۰۷۲۵ واحد رسید.

شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۳/۱ درصد رشد کرد و به ۰۶/۲۳۱۲۱ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا با ۱/۱ درصد افزایش به ۸۰/۴۹۳۵ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۹/۱ درصد جهش کرد و به ۵۹/۲۰۱۴ واحد رسید. بورس‌های نیوزیلند، سنگاپور و تایوان نیز با افزایش روبرو شدند.

اعتماد سرمایه‌گذاران در سراسر آسیا مثبت بود. زیرا روز جمعه حسنی مبارک، رییس‌جمهوری مصر، پس از ۱۸ روز تظاهرات میلیونی از سمت خود استعفا کرد و قدرت را به ارتش سپرد. طی حدود سه هفته اعتراضات ضد دولتی در مصر، سرمایه‌گذاران نگران بودند که ناآرامی‌های این کشور به دیگر کشورها ازجمله عربستان سعودی، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان، سرایت خواهد کرد.

این درحالی است که شاخص‌ها در سرزمین اصلی چین نیز با افزایش روبرو شدند. زیرا پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که نرخ تورم این کشور کمتر از برآورد ۵ درصد قبلی خواهد بود. نرخ تورم چین در ماه دسامبر ۶/۴ درصد بود.

شاخص شانگهای کامپوزیت ۵/۲ درصد جهش کرد و به ۱۳/۲۸۹۹ واحد رسید. شاخص شنزن کامپوزیت نیز با افزایش ۳/۲ درصدی روبرو و در رقم ۱۱/۱۲۶۲ واحد ثابت شد. ارزش سهام بانک‌ها و دیگر بخش‌های مالی نیز رشد کرد، به طوری که ارزش سهام بانک بازرگانی چین، بزرگ‌ترین وام‌دهنده این کشور، ۹/۱ درصد افزایش یافت.